Slimpropp, klyster og sjekk av modning

Mars18oktober19

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Slimproppen må ha gått i dag! Masse ekkelt slim :dead: uke 37+4 og baby har vekt meg flere ganger i natt fordi hun har vært aktiv, men ingen rier eller lignende enda.

For dere som har født før:
Hvor lang tid fra den gikk fødte dere, og hvilken uke?

Og klyster
Hvordan funker det, må man stappe hele den lange "halsen" oppi rompa? Hvor lang tid tar det før det kommer noe? Litt stresset over dette da jeg ikke vil bæsje masse under fødsel heller *ler flaut*

Og sjekk av modning
Hva bruker jordmor til det? En finger eller 2 eller hele hånda oppi der?

:angelic::):wacky:

Jeg har ikke født før så kan ikke svare på det første. Min slimpropp gikk i dag og jeg er 40+4 I dag. Hvis ikke jeg husker feil så kan slimproppen gå opptil 2 uker før fødsel?

Med klyster er det best om du putter hele halsen opp. Det gir bedre effekt for du får væsken lengre opp i tarmen og kan tømme mer av tarmen. Effekten for de fleste er ganske rask, Men noen tømmer seg i flere omganger. Riene vil jo også bidra til å tømme tarmen så det er visst ikke unormalt å gå på do flere ganger. Ønsker selv klyster da jeg håper på vannfødsel :)

Skal til jordmor i dag for sjekk av modning og evt stripping. Kan gi tilbakemelding når jeg vet hvordan det foregår ;)

Jeg har ikke født før så kan ikke svare på det første. Min slimpropp gikk i dag og jeg er 40+4 I dag. Hvis ikke jeg husker feil så kan slimproppen gå opptil 2 uker før fødsel?

Med klyster er det best om du putter hele halsen opp. Det gir bedre effekt for du får væsken lengre opp i tarmen og kan tømme mer av tarmen. Effekten for de fleste er ganske rask, Men noen tømmer seg i flere omganger. Riene vil jo også bidra til å tømme tarmen så det er visst ikke unormalt å gå på do flere ganger. Ønsker selv klyster da jeg håper på vannfødsel :)

Skal til jordmor i dag for sjekk av modning og evt stripping. Kan gi tilbakemelding når jeg vet hvordan det foregår ;)

Tusen takk for svar :D blir litt stresset ang dogåing da jeg så det bare er et forheng mellom do og seng! Vil ikke at noen hører ser eller lukter men blir jo litt vanskelig da doen ikke et på eget rom :')

Ja det er jo litt kinkig. Men noen ganger får klyster mens man er på "venterom". Og der er det veldig ofte egne bad tilknyttet. Er hvertfall der jeg skal føde (SIV). Så håper jeg er ferdig med det til jeg skal inn på føderom da badekaret er på badet! Hehe. Men tror kanskje når jeg kommer så langt at jeg ikke bryr meg så mye om det p

Ja det er jo litt kinkig. Men noen ganger får klyster mens man er på "venterom". Og der er det veldig ofte egne bad tilknyttet. Er hvertfall der jeg skal føde (SIV). Så håper jeg er ferdig med det til jeg skal inn på føderom da badekaret er på badet! Hehe. Men tror kanskje når jeg kommer så langt at jeg ikke bryr meg så mye om det p

Er nok ikke sikkert man gjør det nei :)

Hos meg har slimproppen gått 1-3 døgn før riene har kommet (mener jeg å huske). 41 og 39 uker ca.

Klyster blir satt på sykehuset her hvertfall. Anbefaler å la jordmor gjøre dette.
Tok under 10min her fra jeg tok den til jeg måtte.

Sist gikk slimproppen når aktiv fødsel var i gang, ved 4 cm åpning og riene var veldig effektive! ;) Tok ikke klyster, orka ikke tanken på det! La ikke merke til om det kom noe avføring under pressingen, og det er i hvertfall ikke det som er i tankene dine da ;) Det skal du nok ikke bry deg noe om :) Hvor mange fingre jordmor bruker kommer vel ann på hvor stor åpningen er tenker jeg.

Jeg var til skjekk av modning og stripping forrige tirsdag [emoji4] hun stakk fingrene langt opp der og reiv. Brukte masse glidemiddel da, og det gjorde ikke vondt. Kjente jo såklart at hun herja oppi der [emoji23]og det var litt ubehagelig eneste

Jeg blødde litt, helt ufarlig og normalt. Det ga seg fort. Men kl 15 samme dag fikk jeg en rød slimklump. Etter da kom det ikke mer før torsdag kveld,da var det slim med litt gammelt blod i. Siden da har jeg ikke hatt noe action. Men skal til Jormor igjen i morgen på første overtid time, og da kunne kun strippe på nytt [emoji4]

Da har jeg vært hos jordmor og sjekket modning og strippet. Hun brukte to fingre. Var ubehagelig, Men ikke direkte vondt. Hun kunne kjenne at mormunn hadde flatet seg ut og kunne stikke 1 finger inn og ta på hodet til barnet.

Slimproppen min gikk hovedsakelig på tirsdag. Ble satt i gang fredag, så fødselen rakk kanskje ikke å starte selv.

Modning og åpning blir vel sjekket med to fingre tror jeg.

Jeg har i alle fall ikke registrer noe slimpropp med de to andre. Og ikke til nå heller. Så tror ikke den sier så mye. Men de sier den kan gå flere ganger, og flere uker før fødsel.

Klyster har jeg ikke erfaring med. Men den skal vel helt inn på voksne.

Jm sjekk har jeg kun fått i forbindelse med fødsel. Og da må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har fått med meg hvor mye hun putter inn.

Hos meg gikk slimproppen 2 dager før fødselen sist.

Mener jordmor bruker 2 fingre når ho sjekker modning?

Fikk klyster dagen før jeg fødte (tilbrakte hele dagen på storken) og gikk mye på do etterpå. Kom allikevel avføring under fødsel, men så fødte jeg dagen etter så det hadde vel rukket å fylle seg opp igjen litt.

Slimproppen gikk over 3 dager med mye gjennomsiktig slim og siste dagen kom det en gulaktig klump. Dro innom sykehuset for en sjekk og hun fikk en finger på hodet til baby.
Dette var på mandag morgen og venter fremdeles på at ting skal skje videre.

Back
Topp