Slimløsende hostesaft til barn

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Har dere noe erfaring med slimløsende hostesaft til små barn?
Han på 1,5 er blitt forkjøla og plages så veldig med hoste når han skal sove/sover. Hører at det er slim i brystet hans, så det er ikke tørrhoste. Er det vanlig å gi noe reseptfritt, eller skal hosta blir skikkelig ille før vi gir noe? Eller har dere andre tips? Prøver gjerne ufarlige kjærringråd ;)

Husker jeg selv sto over vasken med et håndkle over hodet og vasken full av varmt vann, pusta inn dampen for å få hostekulene til å gi seg. Men da var jeg typ 7 år, så en del eldre enn sønnen min er nå

Ja dei selger reseptfrie på apotek. Husker ikkje alder på dei. Jordbær går fint her. Barna mine er 9 og 7 men me har gitt hostesaft eit par år

Jeg fikk beskjed om at de ikke har/anbefaler til så små lenger, først fra apoteket etter at jeg hadde fått beskjed fra legevakta (tlf) om å prøve det.

Har senere også fått beskjed fra fastlegen om at de ikke gir til så små (par mnd siden) da lille hostet noe helt forferdelig. Hevet sengeenden og var hos legen for å lytte et par ganger.

https://relis.no/content/4993/Forkjolelses-hoste-hos-barn

Last edited:
Har dere noe erfaring med slimløsende hostesaft til små barn?
Han på 1,5 er blitt forkjøla og plages så veldig med hoste når han skal sove/sover. Hører at det er slim i brystet hans, så det er ikke tørrhoste. Er det vanlig å gi noe reseptfritt, eller skal hosta blir skikkelig ille før vi gir noe? Eller har dere andre tips? Prøver gjerne ufarlige kjærringråd ;)

Husker jeg selv sto over vasken med et håndkle over hodet og vasken full av varmt vann, pusta inn dampen for å få hostekulene til å gi seg. Men da var jeg typ 7 år, så en del eldre enn sønnen min er nå
Fikk selv beskjed fra apoteket at det ikke finnes noe hostesaft til så små barn og at aldersanbefalingen på hostesaft er 6 år.

Å heve sengeenden (bygge opp med bøker) der barnet har hodet hjelper.

Det er en slimløsende hostesaft som er reseptfri som heter Bisolvon. I Norge skal den helst ikke brukes av barn under 2 år uten samråd med lege (se bilde under), men i Sverige brukes den samme doseringen fra 1 års alderen.

Jeg har jobbet på apotek i straks 11 år (i Norge altså) og har sett lapper/skriv/kommentarer på resepter fra leger til kundene opp igjennom årene der de anbefaler småbarn Bisolvon. Så jeg har gitt min unge Bisolvon (da hun var under 2 år) den ene gangen hun hadde mye slim i halsen som liten.

Vedlegg

• D106884B-D16B-4B92-8051-301CAFADEF02.png
    D106884B-D16B-4B92-8051-301CAFADEF02.png
    99,8 KB · Visninger: 25
  • 94EDC24F-4FDA-4255-B1F5-E4828AA74424.png
    94EDC24F-4FDA-4255-B1F5-E4828AA74424.png
    100 KB · Visninger: 14
Fikk selv beskjed fra apoteket at det ikke finnes noe hostesaft til så små barn og at aldersanbefalingen på hostesaft er 6 år.

Det stemmer ikke. Bisolvon kan 100% sikkert brukes fra 2 års alderen. Og så har man den som heter «hostesaft for barn» fra NAF som kan brukes fra 1 år og opp, men den har lite/ingen effekt har jeg inntrykk av.

Det er en slimløsende hostesaft som er reseptfri som heter Bisolvon. I Norge skal den helst ikke brukes av barn under 2 år uten samråd med lege (se bilde under), men i Sverige brukes den samme doseringen fra 1 års alderen.

Jeg har jobbet på apotek i straks 11 år (i Norge altså) og har sett lapper/skriv/kommentarer på resepter fra leger til kundene opp igjennom årene der de anbefaler småbarn Bisolvon. Så jeg har gitt min unge Bisolvon (da hun var under 2 år) den ene gangen hun hadde mye slim i halsen som liten.

Okei, men virker som at det uansett bør være ganske ille og i samråd med lege før jeg gir hostesaft :p
Hodeenden er hevet med flere bøker og har vinduet oppe så det er kaldt luft inne på soverommet, så får vi tro han ikke blir vekka alt for mange ganger i natt :)
Skal ha middag med litt hvitløk og ingefær i i morgen, og det kan jo også hjelpe litt på å løsne slimet :p

Takk for råd :)

Har barn med astma og fått beskjed fra lege på sykehuset at hostesaft ikke er anbefalt til småbarn og st det også er usikkerhet rundt om de har ønsket effekt

Barnelegen her sier at hostesaft til barn er bare tull, og ikke anbefalt... har selv syntes at den omstillingen av tankesett har vært vanskelig..

Vi fikk anbefaling om Bisolvon fra legevaken i vinter da S var bare litt over 1 år, men fikk aldri prøvd den.

Som flere sier, å heve sengen er lurt.
I tillegg, begrense inntak av melkeprodukter før leggetid da de er slimdannende. Her inntas youghurt og melk på morgenen når det er forkjølelse i hus ;)

God bedring! ❤️

Det stemmer ikke. Bisolvon kan 100% sikkert brukes fra 2 års alderen. Og så har man den som heter «hostesaft for barn» fra NAF som kan brukes fra 1 år og opp, men den har lite/ingen effekt har jeg inntrykk av.
Vi fikl beskjed om at
Vi fikk beskjed i mai at det nylig hadde fått nye retningslinjer og ikke lenger solgte disse til så små. Og samme beskjed fra fastlegen en mnd senere.

Fått beskjed i flere år om at det ikke er anbefalt med hostesaft til små barn og eldre. Dette var noe noen som jobbet med eldre hadde fått beskjed om på jobb.

Da går vi for hevet hodeende på senga og ingen yoghurt til kveldsmaten :)
Vi prøvde forsåvidt det gode gamle kjærringrådet ullsokker i natt, og om det funka vet jeg ikke, men etter ullsokkene kom på fikk han ingen flere hostekuler :p så det ble en ganske rolig natt, heldigvis.

Vi fikk anbefaling om Bisolvon fra legevaken i vinter da S var bare litt over 1 år, men fikk aldri prøvd den.

Som flere sier, å heve sengen er lurt.
I tillegg, begrense inntak av melkeprodukter før leggetid da de er slimdannende. Her inntas youghurt og melk på morgenen når det er forkjølelse i hus ;)

God bedring! ❤️

Det med melkeprodukter var lurt. Vet det jo egentlig, men så glemmer man det likevel :p
Tusen takk :) ❤️

Eg prøver att ikke gi de alls melkeprodukter nær de har slim. Blir bara værre

Ja, det eneste han spiser isåfall er litt yoghurt, vi drikker bare vann hjemme. Men kan jo likegjerne kutte seg ut npr han er slimete :)

Ja, det eneste han spiser isåfall er litt yoghurt, vi drikker bare vann hjemme. Men kan jo likegjerne kutte seg ut npr han er slimete :)
Nei stakkarn må spise noet så visst han spiser bara youghurt så er det ikke enkelt att kutte det ut

Nei stakkarn må spise noet så visst han spiser bara youghurt så er det ikke enkelt att kutte det ut

Spiser heldigvis masse annet også :) men yoghurt er favorittmaten, kan nok likevel kompensere med litt rosiner ;)

Back
Topp