Slimhoste hos små babyer

Kiiwi

Glad i forumet
August 2018
Septemberhjertene 2018
Lille E på 10 uker har hostet i over en uke nå. Formen er fin, og han spiser som normalt. Men hosteanfallene blir verre og verre. Han hoster til han ikke får puste, brekker seg og styrer på før han hiver etter pusten og så er det på an igjen. Grusomt for han, grusomt for oss. Innimellom kommer det opp litt slim som jeg får dratt ut av munnen på han. Har vært hos legen to ganger, men siden det kun er hosten så gjør de ingenting. Spiller ingen rolle om han ligger eller holdes oppreist. Når han får en skikkelig hostekule både ser og høres det ut som om han er nær å stryke med.
Jeg skjønner at han er for liten til hostesaft o.l, men det må vel finnes en eller annen måte å hjelpe han på? Villig til å prøve det meste hvis det er en sjanse for at det hjelper.
Saltvannsdråper og spray som legene anbefaler har en viss effekt, men den varer ikke lenge, og ofte får han ny hostekule av å bli sprayet.
 
Del en løk i to og legg den på soverommet om natten, eventuelt ha flere spredd i huset på dagen og. Virker overraskende bra.
 
Ta ham med i dusjen og stå der i dampen til det løsner (trenger ikke kle av og faktisk dusje, bare lage damp).
Viktig å suge ut snørr fra nesen ofte.
 
Smør fotbladene med mentolatum salve. Ellers ville jeg ha dratt tilbake til lege og krevd utredning. Kan det være allergi? Astma? Ammer du?
 
Smør fotbladene med mentolatum salve. Ellers ville jeg ha dratt tilbake til lege og krevd utredning. Kan det være allergi? Astma? Ammer du?

Jeg tviler på at det er allergi eller astma. Det kom helt plutselig og øynene er ikke berørt. Nesen er heller ikke noe særlig snørrete/tett. Det er kun denne fryktelige hosten. Jeg ammer, ja.
 
Det er veldig effektivt det med damp fra dusjen ihvertfall!

La ham få så mye morsmelk han vil ha, morsmelk er slimløsende og god hjelp
 
Del en løk i to og legg den på soverommet om natten, eventuelt ha flere spredd i huset på dagen og. Virker overraskende bra.
Det var det første som falt inn i hodet mitt også :D
 
Jeg tviler på at det er allergi eller astma. Det kom helt plutselig og øynene er ikke berørt. Nesen er heller ikke noe særlig snørrete/tett. Det er kun denne fryktelige hosten. Jeg ammer, ja.

Tigerbalsam soft heter den. Tynt tynt lag på brystet
 
Takk for tips. Har luftet godt på soverommet for å få ned temperaturen der inne litt, og lagt inn løk. Det var det vi hadde i hus, så da håper jeg det har effekt.
 
Snuppa var sånn frem til vi fant ut at hun hadde astma.
Fikk astma medisin og det ble bedre, men det ga seg ikke helt.
Så fikk kranglet oss til en blodprøve og hun er super allergisk mot en hel haug med ting. Utenom mat så reagert hun må senge midd og støv.
Nå støvsuger vi, og byttet laken/dynetrekk nesten hver dag. Hun er så mye bedre.
 
Snuppa var sånn frem til vi fant ut at hun hadde astma.
Fikk astma medisin og det ble bedre, men det ga seg ikke helt.
Så fikk kranglet oss til en blodprøve og hun er super allergisk mot en hel haug med ting. Utenom mat så reagert hun må senge midd og støv.
Nå støvsuger vi, og byttet laken/dynetrekk nesten hver dag. Hun er så mye bedre.

Slet hun med pusten utenom når hun hostet?

Han her hoster fortsatt. Holdt på i tre uker nå, men det er ingen problemer med pusten utenom når han får et «hosteanfall».
Lungene er også helt fine, så vi har fått beskjed av diverse leger at det bare er et virus som må gå over av seg selv.
Jeg syns jo det er litt merkelig at det skal vare så lenge uten noen store tegn til bedring.
 
Slet hun med pusten utenom når hun hostet?

Han her hoster fortsatt. Holdt på i tre uker nå, men det er ingen problemer med pusten utenom når han får et «hosteanfall».
Lungene er også helt fine, så vi har fått beskjed av diverse leger at det bare er et virus som må gå over av seg selv.
Jeg syns jo det er litt merkelig at det skal vare så lenge uten noen store tegn til bedring.

Hun er super aktiv og vi merket ikke noe på dagtid utenom når hun fikk hoste anfall.
Når hun kom i kontakt med støvete ting kunne hun bli helt blå.
Følte vi måtte krangle mye og nesten true før vi fikk tatt blodprøve osv. De vil jo helst ikke se på barnet før de er 2 år.
Vi må nå øke styrken på astma medisinen hennes da det blir verre.
Nå tåler hun heller ikke katt eller hest.
 
Back
Topp