Slik gikk jeg raskt ned 25 kilo... *Oppdatert med ny link*

BlåBobler

Forumet er livet
[link=http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=2179]http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=2179[/link]
 
 
Etter at jeg nevnte her inne hvor mye/raskt jeg hadde gått ned i vekt, begynte jeg å få henvendelser på PM om hvordan jeg hadde gjort det.
 
Forklaringen er enkel: LAVKARBOKOSTHOLD! Altså MYE proteiner, NOK fett (av de sunne typene selvfølgelig) og lite karbohydrat (det lille du spiser skal være av de trege typene).
 
 
Jeg gikk ned de første 13 kiloene på bare 6 uker. Jeg tvang kroppen min inn i en tilstand som kalles "ketose". Og da får du ekstremt høy fettforbrenning!!
 
Her er en forklaring på hva ketose er og hvordan du kommer inn i en slik tilstand.



Dette med ketose, heter egentlig Benign kostholdsindusert ketose. Dette til forskjell fra farlige former for ketose som f.eks. ved en diabetes som er ute av kontroll.

Benign kostholdsindusert ketose betyr:
Benign = godartet
Kostholdsindusert = man oppnår det gjennom kosten
ketose = en kjemisk tilstand i kroppen som man kommer i når man inntar såpass lite karboydrater at følgende skjer:

Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.

Der finnes en del tilstander hvor man absolutt ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, og det er:

Barn og tenåringer i vekst
Personer med normal vekt (BMI <; 25)
Pasienter med spiseforstyrrelser eller mentale lidelser (for eksempel anorexia nervosa, bulemia nervosa, alkoholisme, rusmisbruk)
Porfyri
Pasienter med nyre- eller leversvikt (for eksempel aktiv kronisk hepatitt)
Pasienter med type 1 diabetes som er avhengig av insulin
Pasienter med hematologisk (blod-) sykdom, ondartet sykdom eller andre alvorlige sykdommer
Pasienter med hjertesykdom eller cerebrovaskulær sykdom (store forstyrrelser i hjerterytmen, nylig infarkt - mindre enn 6 måneder tilbake i tid - ustabil angina, dekompensert hjertesvikt, nylig vaskulær svikt)

Ved disse tilstandene skal man overhodet ikke benytte seg av ketose som vektreduksjonsmiddel, det er farlig.



For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag.

Du spør hva slags matvarer som er aktuelt.
Dette er meget enkelt:
Ubegrenset av rent kjøtt, fugl, fisk, egg, skalldyr.
Ubegrenset av alle nesten alle grønnsaker, eksl.rotfrukter.
Sunne oljer kan man bruke.
Krydder og urter ubegrenset.

Drikke:
Vann, kaffe, te, sukkerfri brus, alt som inneholder ingen eller få karbohydrater.
1 glass tørr vin går, men ikke søte viner eller øl.

Dette er "ekstrem-kortversjonen". Forøvrig så kan man lese etiketter og innholdsfortegnelser på matvarer, og følge med på at man ikke overstiger maxinntaket på 30-50 g karbohydrat pr dag. Man kan også kjøpe "ketostix" på apoteket og sjekke i urinen at man er i ketose, om man ønsker det.

Grunnen til at man kan spise ubegrenset av overnevnte matvarer, er at de inneholder ingenting eller svært lite karbohydrater. Man må innta mindre enn 30-50 gram karbohydrater pr dag for å oppnå denne typen fettforbrenning som vi her omtaler, dvs "komme i ketose". Det tar 1-3 dager fra man reduserer karbohydratinntaket til dette nivået, til man kommer i ketose og den raske fettforbrenningen starter. Og den fortsetter så lenge man er i ketose, men avbrytes straks man øker karbohydratinntaket igjen.
Man kjenner seg alltid veldig mett og tilfreds på dette opplegget, både grunnet svært stabilt blodsukker som følge av at kroppen omgjør kroppsfett til blodsukker jevnt, og som følge av at ketonlegemene virker på både humør- og apetittsenteret i hjernen.
Når det gjelder trening, som du spør om, så vil man merke at man har noe redusert toppytelse når man er i ketose, og det er derfor ikke egnet for personer som vil delta i konkurranseidrett m.v., forøvrig både kan og skal man trene med moderat intensitet, f.eks. rask gange. Styrketrening i tillegg er særs bra, men ikke med 100%; intensitet, la oss heller si 80 %;.

Du spør om hvor lenge man kan gå på minimum karbohydrater før kroppen evt vil ta skade av det. Det vil den ikke, forutsatt selvfølgelig at man ikke har noen av de tilstandene jeg nevnte ovenfor hvor man overhodet ikke skal benytte metoden. Mange mennesker lever bevisst på slikt kosthold livet gjennom, fordi de føler seg bedre med det, for å holde kroppsvekten, for å regulere sin diabetes 2 uten medisiner osv. Og som sagt er det også normalkosten opprinnelig for en del urfolk.

Rent praktisk så gir denne type kosthold en nærmest ubegrenset mulighet for variasjoner av lekker mat. Tenk "koldtbord". Hva gjør de fleste av oss på en lekker hotell-lunsj / koldtbord..? Tar rikelig med røkelaks, eggerøre, skinke, koteletter, reker, kreps, salater m.v., og til nød en halv skive brød på siden av tallerkene for syns skyld :) Dette er god mat, husk dette !
Tenk også wok, uten ris. Alt du kan finne på å hive oppi en wok, er stort sett i denne kategorien mat.


Håper du syntes dette var en grei orientering, lykke til !
 
*drømme*  skulle virkelig ønske jeg hadde viljestyrke til å klare å gjennomføre det....burde virkelig gå ned 20kg
 
 
 
ORIGINAL: Becca

ORIGINAL: Mamma$ lille £ngel

Kan man spise poteter og frukt?
Og hva er rotfrukter? gulerøtter,kålrot, neper, poteter, persillerøtter, rødbetter, reddiker osv

 
Sukkerfri brus....kan man drikke light produkter da?
Selv om det er tilsetningsstoffer i det??
 
Jeg har hørt at det ikke er bra for hjernen å gå på lavkarbodiett. Men aner ikke om det er tilfelle..
 
klarer meg ikke uten karbohydrater jeg.. Har vært heldig nok til å ikke ha behov for slanking heller, men vi får nå se etter sv.skapet![;)]
 
ORIGINAL: Mamma$ lille £ngel

Kan man spise poteter og frukt?
Og hva er rotfrukter?

 
Du kan IKKE spise det hvis du skal inn i ketose. Men du kan spise det på et lavkarbokosthold, så lenge det er i små mengder og ikke så ofte.
 
Rotfrukter er f.eks gulrot, kålrot og potet [:)]
 
ORIGINAL: MillePille

oi 25kilo! kan eg spør ka som skjer nå man begynne å spise brød etter d? å ikje nesten ikje spise karbo over lang ti ha eg lest ikje e bra.. eler stem ikkje d?

 
De mest muskuløse menneskene som har levd på jorda var steinalderfolket. De spiste nesten bare kjøtt og fisk. Og det lille de kunne finne av frukt og nøtter i naturen. Ingen mennesker har hatt så lite fett på kroppen som disse menneskene.
 
Det var først når hvete, potet og sukker "ble funnet opp" at menneskene begynte å legge på seg [:)]
 
Jeg f.eks følte meg litt dårlig helt i starten da jeg kom inn i ketose. Men det vare fordi kroppen måtte omstille seg etter å ha levd på unødvendige karbohydtater nesten siden fødselen....
 
Jeg begynte smått og tilbakeføre vanlige matvarer etter at jeg hadde nådd idealvekta mi. Og jeg gikk ikke opp igjen. Men jeg fortsatte å spise MYE proteiner, og spiste bare 1 skive brød hver dag. Poteter, ris og pasta i små mengder og bare et par ganger i uka. Sukker holdt jeg meg fortsatt nesten HELT unna. Jeg spiste det kun i selskap og ved andre spesielle anledninger.
 
Etter at jeg hadde hatt et lavkarbokosthold i nesten 1 år hadde jeg vent meg til det, og følte ikke lenger så stort behov for noe av det jeg hadde kutta ut [:)]
 
 
 
ORIGINAL: ~StRaToS~

Sukkerfri brus....kan man drikke light produkter da?
Selv om det er tilsetningsstoffer i det??

 
JA! SÅ lenge tilsetningstoffene ikke er karbohydrater så drikk i vei [:)] 
 
Jeg drakk mengder med Pepsi max. Tror det var det som hjalp meg gjennom sukkertrangen jeg hadde i førsten....
 
ORIGINAL: fairy



klarer meg ikke uten karbohydrater jeg.. Har vært heldig nok til å ikke ha behov for slanking heller, men vi får nå se etter sv.skapet![;)]

 
Det er ikke så rart, siden det er dette de fleste har levd på siden fødselen [:)] Det er en vane som er HARD å legge om....
 
ORIGINAL: Nikki!

er jo mer eller mindre som kuren til atkins dette da..
da kommer kroppen i ketose.

jeg tok av meg 15 kg på under 3 mnd-på atkins

 
Ja, det ER Atkins [:)] Jeg kjøpte meg bøkene og meldte meg inn i klubben på nettet. Bestilte en del varer på nettsiden til atkins. Mye slikkerier og bakevarer som er laget uten karbo [:)] 
 
Hvor lang tid brukte du på å ta av alle de 25kg da?
 
ORIGINAL: Tvilling82

Hvor lang tid brukte du på å ta av alle de 25kg da?

 
Akkurat 1 år [:)] De første 13 kiloene på 6 uker, og resten over litt tid [:)]
 
ORIGINAL: MillePille

ORIGINAL: BlåBobler

ORIGINAL: MillePille

oi 25kilo! kan eg spør ka som skjer nå man begynne å spise brød etter d? å ikje nesten ikje spise karbo over lang ti ha eg lest ikje e bra.. eler stem ikkje d?


De mest muskuløse menneskene som har levd på jorda var steinalderfolket. De spiste nesten bare kjøtt og fisk. Og det lille de kunne finne av frukt og nøtter i naturen. Ingen mennesker har hatt så lite fett på kroppen som disse menneskene.

Det var først når hvete, potet og sukker "ble funnet opp" at menneskene begynte å legge på seg [:)]

Jeg f.eks følte meg litt dårlig helt i starten da jeg kom inn i ketose. Men det vare fordi kroppen måtte omstille seg etter å ha levd på unødvendige karbohydtater nesten siden fødselen....

Jeg begynte smått og tilbakeføre vanlige matvarer etter at jeg hadde nådd idealvekta mi. Og jeg gikk ikke opp igjen. Men jeg fortsatte å spise MYE proteiner, og spiste bare 1 skive brød hver dag. Poteter, ris og pasta i små mengder og bare et par ganger i uka. Sukker holdt jeg meg fortsatt nesten HELT unna. Jeg spiste det kun i selskap og ved andre spesielle anledninger.

Etter at jeg hadde hatt et lavkarbokosthold i nesten 1 år hadde jeg vent meg til det, og følte ikke lenger så stort behov for noe av det jeg hadde kutta ut [:)]




takk for svar blåbobler[:)] høres spenande. fant og svar på lommelegen. trur eg ska prøv dette. men e i tvil ka eg skal spise te matpakke om ikje eg kan spis brød? ka syns du? ha du noke å anbefale[:)]

 
Jeg tok som regel med meg salat med kyllingfilet på jobben [:)] (PS! Sis gjerne dressing)
 
Noen ganger spiste jeg ommelett med ost og skinke som lunsj.
 
Du kan også bake brød av nøtter, egg og soyaprotein. Det blir et litt "rart" brød, men det er bare en vanesak [:)] 
 
Jeg anbefaler nettsiden www.lavkarbo.no. Der inne er det vanvittig mange som virkelig KAN MYE om dette med alvkarbokosthold.
 
Prateforumet der inne hjalp meg gjennom hele den første perioden [:)] Du finner også veldig mye oppskrifter der [:)]
 
ORIGINAL: ~Amanda~

så da kan jeg ikke bruke den fordi min bmi er under 25, men likevel vil jeg ta av 10 kg [8|]

 
Jeg hadde også BMI under 25, men brukte det alikevel....
 
Vist dere skal trene mer enn en halvtimes gå tur kvar dag, feks styrke trening så er ikke denne å anbefale.
 
Skal dere trene mye samtidig trenger dere karbohydrater!
 
Men vist dere er som meg og trener lite er denne fin.[:)]
 
 
Men jeg skal begynne å trene styrke og cardio om en måneds tid.[:D]
 
Jeg ble også kjempe gira. Har gått ned 18 kg før på samme prinsipp. Bare at jeg spiste brød og sånn en dag i uka, resten ikke. Gikk ned fra 80 til 62 kg.Har lyst til å begynne over ferien igjen!
 
Har to onkler som har gjort noe det samme. Ene har tatt av over 10 kg og den andre ca 9. Mamma er også nett begynt på det, så nå henger jeg meg på. Hadde kyllinggryte til middag. Spiste den, men sløyfet risen. Tok masse salat i stede. Til kvelds spiste jeg resten av salaten, med to kokte egg i.
Jeg er på farte hver dag når jeg går på skolen, og lurte litt på hva jeg skulle spise. Tar ferge, så jeg spiser ofte matpakken min der. Fant da ut at jeg kan ta med meg ett kokt egg, en tomat og ett stykke agurk f.eks. Er jo kjempe godt det[:D]
Jeg er veldig glad i poteter, pasta og ris, men jeg skal nå prøve i alle fall. har tatt av 9 kg med reductil, men nå skal jeg se om jeg klarer resten uten kjemiske hjelpemidler.
 
ORIGINAL: Mesaana

Vist dere skal trene mer enn en halvtimes gå tur kvar dag, feks styrke trening så er ikke denne å anbefale.

Skal dere trene mye samtidig trenger dere karbohydrater!

Men vist dere er som meg og trener lite er denne fin.[:)]


Men jeg skal begynne å trene styrke og cardio om en måneds tid.[:D]

 
Jeg orket ikke å trene i det hele tatt da jeg var i ketose, gikk bare litt turer med vogna [:)]... Men etter de 6 ukene jeg var i ketose, så begynte jeg jo å innta LITT karbohydrater igjen (av den trege sorten) og da trente jeg en del spinning og gikk lange og intesive turer i skog/fjell.
 
Det var først etter at jeg hadde nådd et vekttap på 25 kg at jeg begynte med intesiv styrketrening, og da fikk jeg selvfølgelig i meg en del karbo igjen, men kun via brun ris/ naturris og noe pasta + shake's med 50/50 protein/karbo [:)] 
 
Gleder meg til å begynne å trene igjen etter dette svangerskapet. Får så utrolig mye energi og føler meg helt på topp når jeg trener og spiser riktig [:D]
 
ORIGINAL: tullann

Endelig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Blåbobler jeg eeeeeeeeeeeeeelsker deg!!! Nå ble jeg så gira at det ække mulig!!!

Jeg har sittet her og tenkt på å prøve det meste, men orker rett og slett ikke.

men nå.... jeg er super gira!!!

Kan du svare meg på noe så dumt som: hvilke grønnsaker er rotfrukter... ( googler litt imens jeg)


Jeg spinner en halvtime annenhver dag, det kan vell være greit vell??

 
Du må nesten bare føle på kroppen hav du orker i den perioden du er i ketose. Noen orker mer enn andre. Men hvis du bare følger et lavkarbokosthold, uten å være i ketose, så er det ikke noe problem å trene [:)] 
 
Back
Topp