Slik fortalte vi om graviditeten!

Jeg var alene hjemme og hadde mistanke om at lille M var på vei en fredag i februar så jeg tok en test som ble svakt, svakt positiv og jeg var fortsatt ikke helt sikker.. Dagen etter skulle jeg være leder på speidertur. Samboern min var der, men jeg fikk ikke noe alenetid med han før søndag så det ble litt av en prøvelse å holde seg. Det endte med at en av mine nærmeste venninner fikk vite det på lørdag formiddag og vi to gikk rundt å var sprekkeferdig til helga var over;)
Ny test ble tatt på jobben til samboer mandagen etter, og den var igjen svakt, svakt positiv! Vi feiret med en god lang klem og kakao før jeg dro avgårde på studietur til Paris. På et hotellrom neste morgen fikk jeg tatt en test som endelig med sterkt positiv derfor er Paris en ekstra spesiell by for meg:)

Da vi etter 3 måneder og UL skulle fortelle om lille M til mormor og tanter inviterte vi oss selv på middag. Da middagen var over delte vi ut små lapper som alle åpnet på likt. Kan tro det ble stille rundt bordet mens alle leste budskapet, "Gratulerer! Du skal bli mormor/tante!", før de fikk samlet seg og gratulert oss:)

Hos farmor og farfar skulle vi gjøre det samme, men før samboeren fikk kommet i gang hadde alt farmor gjettet hva som var på vei og hentet et par babysokker og et kort med teksten "Vi gleder oss med dere!" 

Første gang jeg ble gravid, fortalte vi det til alle sammen samme dag. Var da ca 5 uker på vei.  Klarte ikke vente, var jo helt utrolig!!! :o)

Andre gangen visste jeg ikke at jeg var gravid, før jeg tilfeldigvis tok en test for sikkerhets skyld, siden jeg ikke hadde fått igjen mensen siden første fødsel, og skulle i mr dagen etter.
Vel, testen var VELDIG positiv, men jeg ante jo ikke hvor langt på vei jeg var.
Så vi sa ikke noe til noen, og fikk time til ul noen dager senere. Søsteren min passet babyen vår imens, vi sa vi skulle å handle.

Det viste seg at jeg var 12 uker på vei, og vi fikk bilde av det lille magetrollet med oss hjem. Da vi hentet babyen vår hos søsteren min, sa vi at vi hadde funnet 1-årsgave til henne allerede, og ba de gjette hva. De var jo ikke i nærheten, så da viste vi dem ul-bildet. Vi til og med filmet reaksjonen deres, så det er et morsomt minne.

Vi brukte den bursdagsgave-vinklingen til resten av familien også. ;o)  Kjempegøy.

Denne gangen fant jeg ut at jeg var gravid samme dag som søsteren min kom og fortalte at hun var gravid. Det var på halloween, til og med.

Hun satt der og ramset opp div svangerskapssymptomer hun hadde, og jeg satt bare og nikket... Sånn har jeg det også, kunne jeg stort sett svare til alt hun sa...
Enden på visa var at jeg dro til henne og fikk en test, skulle egentlig ha mensen dagen etter.

Sa ingenting til mannen, men testet i all hemmelighet.
Den ble veldig positiv veldig fort, var liksom ikke noe tvil. Jeg sendte mms med bilde av testen til søsteren min, men ventet med å fortelle mannen det før etter at ungene var iseng.

Han har vel aldri blitt så "skremt" på halloween før, hehe.
Regnet ut at jeg var akkurat 12 uker på vei på julaften, så da tok vi bilde av ungene som holdt et ark der det sto "Vi skal få en lillebror eller lillesøster til sommeren", pakket det inn som et julekort fra ungene og sendte det til alle i familien, med beskjed om å åpne det etter kl 5 på julaften.

Telefonen sto ikke stille den kvelden ;o) 

...og søsteren min var kjempeletta over å ENDELIG kunne prate om det med familien, hehe. 

Nå er det bare noen uker igjen til lillesøster kommer til verden, og vi gleder oss masse! :o)

Jeg svarer her slik at jeg finner igjen denne tråden. Masse fine historier å lese, kanskje vi kan finne på noe mer spennede neste gang. Med snuppa dro vi bare hjem til mamma og pappa og sa det, gjorde ingenting spesielt ut av det...kjedelig i grunn!

Jeg hadde fått vite det på en torsdag, min mors bursdag. men hun bor 4 timer unna, så jeg tenkte jeg kunne ta meg en tur. samboer skulle på firmatur. 
Jeg lagde et  bursdagskort på tordags kveld. " Gratulerer med dagen mamma, er å utrolig glad i deg. Har har ikke kjøpt noe gave, men kanskje dette er en liten gave i seg selv. gratulerer med dagen MORMOR" 

Så hentet hun meg i oslo, og jeg satt meg i bilen og ga henne kortet. hun leste det først en gang, og ga meg en stor klem. men så tusset hun litt, og leste det igjen. så skjønte hun endelig hva greia  var. hun begynte å gråte, rope, le, simle, ja alt på en gang. de 4 timene opp til Gol gikk ganske fort. telefonsamtaler til min mormor og min søster. og gleden var minst like stor:)

Til min mamma: Jeg gav henne en strikkeoppskrift på babydress og sporte om hun kunne lage den til meg:P Da reagerte hun etter noen sekund: Hææ? Skal duuu ha? Ogsååå et stort smil :)

Til min Pappa som stod å lurte på hva meg å mamma gjorde: Han fikk deretter en liten gave, inni den låg det en par pittesmå hvite babysokker med en lapp der det stod "bestefar" :)
*GLEDE I HUS*

I august 2010 lyste det 2 streker mot meg da jeg testet (uventet men likevel gledelig.)
Vi fant ut vi skulle vente helt til jul med å si noe da jeg ikke får så stor mage, og jeg ville være rett over halveis til jul. 
    Jeg kjørte rundt til flere butikker for å få tak i ingrediensene til vår juleoverraskelse
Ingrediensene var som følger:
    - 5 store påskeegg (til mamma, pappa, svigermor, svigerfar, og min farmor)
                (påskeegga for å hinte til at termin var til påsken)
    -     5 par rosa babysokker (for å vise kjønnet)
    - 5 bilder av storesøster med en body med teksta "inni min mors mave lgger en liten gave, jeg skal bli storesøster i April)

Så pakka jeg inn hvert egg, med 1 stk bilde og 1par sokker inni, i julepapir, og skrev "til **** fra påskeharen" Deretter ble pakkene gjemt blant alle andre julegaver så de skulle havne under juletreene rundt om hos familien (da vi feiret litt rundt forbi)

Selv feiret vi hos svigermor og mannen, og da pakken kom frem fra treet ble svigermor mer opptatt av hvem denne påskeharen var først enn innholdet, men da hun fikk lest på bildet ble hun veldig glad. Overraskelsen kom like stort på alle sammen og hele familien kunne glede seg de neste 4 mnd før lille jenta vår kom til verden.

Vi har en kompis som alltid maser på at all mat skal bli lagt fra bunnen av, og skal lære alle og lage hvit saus. Nå har vi i vennegjengen veldig "koffert-humor", så da vi ble gravide fortalte vi det slik:
"Vi lagde hvit saus, men det kom med en liten reke i den sausen"

De fortso det med en gang, og haglet på med gratulasjoner:)

Vi skreiv på facebookstatusen:

Ann-Kristin og Hans Inge baker bolle i ovnen på 37 grader, noe lang steke tid
den ventes ferdig i desember :D

Jeg hadde gått og håpet helt siden eggløsning, og kjente all verdens av symptomer...innbilte jeg meg i alle fall! Èn uke og tre dager etter unnfangelsen kjøpte jeg en test fra Clead Blue. Dette var en lørdag formiddag, mannen min var i Oslo og skulle ikke komme hjem før søndag. Jeg var forberedt på og se én, dum liten strek, men da jeg for første gang så et plusstegn, fikk jeg hysterisk latteranfall! Blandet med noen gledestårer innimellom:) 
Vi har fått høre at det kan være vanskelig for oss å få barn, fordi kroppen min svært sjelden slipper de eggene den produserer. Dette gjorde overraskelsen, og ikke minst gleden, ekstra stor! 
Etter noen minutter med vill jubel for meg selv, kastet jeg meg i bilen og dro ut for å handle. I bilen gråt og lo jeg om hverandre, og fotgjengere og andre bilister som så dette må jo ha trodd at jeg var i ferd med å flippe helt ut. Hvilket ikke var langt unna sannheten:)
Jeg dro rett til nærmeste sportsbutikk, og kjøpte et par bitte små Adidas-sko. Baby size!! Jeg pakket dem inn, og kjente at kroppen nærmest gikk i oppløsning av alle følelsene jeg kjente. Og mannen min da, som ikke kom hjem før neste dag!!!! Jeg holdt på å gå på veggen, og var nær ved å reise inn til Oslo bare for å fortelle ham det. Å holde på en sånn hemmelighet alene kan sammenlignes med ekstremsport!
Da søndag ettermiddag endelig kom var jeg helt sprekkeferdig. I det han satte seg i sofaen overrekte jeg gaven, og uttrykket hans da han åpnet esken og så de bittesmå skoene, var helt ubetalelig. Han så på meg, spørrende, håpefullt, men han turte ikke helt å slippe gleden løs. Jeg knakk umiddelbart sammen (igjen!) og fortalte at jeg hadde testet positivt dagen før, og at vi i januar skal få et lite nurk. Tårene spratt, ikke bare på meg, mens han slo armene rundt meg og gjentok "er det sant???" om og om igjen. Det var helt sprøtt!

Tirsdagen etter var det 17.mai, og vi hadde egentlig tenkt til å vente med fortelle det til foreldrene våre. Det gikk overhodet ikke etter planen, for bare tre minutter etter at vi ankom mine foreldre datt det ut av meg "jeg er gravid!". Og det samme skjedde da vi besøkte svigermor senere på dagen. De kommende besteforeldrene gikk praktisk talt av skaftet av glede!

Dette er noe av det råeste jeg har vært med på, og jeg krysser alt jeg har for at dette skal gå bra!

tidlig på året 2009 flyttet vi sammen til samboens hjem by. vi har lenge planlegg å ha unge sammen, men ikke helt på den mnd. så vi var overrasket at d gikk så fort og at vi nå endelig skal bli foreldre...
og i mars mnd. fant vi ut at vi var gravid. vi valgte å venter til vi ble litt over 12 uker...og d første vi gjorde var å få helskort for gravide på plass. svigermor viste at vi var hos legen men vet ikke hvorfor...
så den dagen besøkte vi svigermor. da vi gikk opp i stua ga samboen henne min helsekort, som hun trudde var om hans og angående astma.
samboer sa at hun måtte les d og forklarer han hva d betyr for han forstår ikke hva som står i den A4 arket.
så hun tok en titt på d. Hun satt der ei stund med arket foran seg og sa ingenting. liker etter på måtte hun hent lesebrillen sine for hun ser ikke hva som står.
da spurter sambo: "ser du ikke ke såm står der?"
svigermor så fortvilet og sa: " hææ? nei du må veint litt, e forstår ikke ke som står hær.."
så vart d stilt...
svigermor: " d hær e ikke din brev. kem e dæ sin?... nei d er jo Ganittha si. ke e ska mæ den?
les da sa vi. les overskrifte (HELSEKORT FOR GRAVIDE)
svigermor: "ÅÅÅH HEERREGUD!! nei d ekke saint! e dæ saint?"
hun så på oss med tårer i øyne og sa " ska e bi bestmor?"
"JA" sa vi og flirter godt.
og det hele vart på film :)

Vi var 11 uker da vi fortalte det til familie og venner. Gjorde det på bursdagen til sambo som jeg hadde planlagt ei god stund, jeg skulle nemmelig fri til han:).
På forhonh hadde jeg kjøpt 2 tskjorter med forskjellige tekster på og to ringer. Han hadde nok sine mistanker..aldri sett han så nervøs før :D.
På den ene tskjorta sto det  "Even Vil du gifte deg med meg?" og den andre "Jeg skal bli pappa" på. Lykkelig med ringer på fingrene og hver sin tskjorte på dro vi hjem til familien på en snarvisitt for å hilse på . Dem oppdaget ikke klærne våre først, men etter en kort tid hører vi bare svigermor hyler til! :D selvfølgelig i lykkerus hihih. Ble en liten fotoshoot som ble sendt rundt til resten av familien rund i landet på sms med teksten : "ser dere hva det står på skjortene??:D ".
Hjemme posta vi ut bilder av ringer,skjorter og oppdaterte sivilstatusen på facebook. Tror aldri jeg har sett så mange kommenterer hos oss i hele mitt liv :D

Ringte mamma da jeg lå på badgulvet å gråt i fosterstilling. Kom som et sjokk ja kan du si..Men hun ble glad da :)
Broren min var hjemme da jeg fant det ut, så han lurte på hvorfor jeg gråt, og sprang rundt med testen i hånda. Og røyka som en svamp(slutta dagen etterpå, bare for å presisere det)..Huff! Var egentlig ikke så koselig, var kun 18 år og hadde nettopp blitt sammen med bf, ble altså gravid en mnd før vi ble sammen..Men han ble glad han å etter sjokket la seg :P

Samboeren min var på fisketur fra torsdag til tirsdag.Vi hadde bestemt oss for ikke å stresse med å bli gravide til etter sommeren, men vi brukte ikke prevensjon.

Jeg var alene hjemme når samboeren var på fisketur da, også hadde jeg gått noen dager over tiden, og tok tilfeldigvis en test på lørdagen, og den var positiv.

Før samboeren kom hjem hadde jeg ordnet med en bilderamme (happy memories) som ligner en bok, der en side har plass til ett bilde og den andre siden har en slags "korktavle-funksjon" med nåler. Jeg puttet inn et bilde av meg og han, og på den minne-siden hadde jeg festet billetter fra kinoer, kvitteringer fra hyggelige ting, rett og slett ting som minnet om hyggelige aktiviteter vi har gjort sammen - OG en graviditetstest (strimmel) som var positiv. I en hjerteboks ved siden av la jeg en papirbit med utskrift av terminkalkulator på.

Da han kom hjem, ba jeg han se på den nye rammen, og han så en stund før han stusset over den lille positive testen, jeg ba han titte i boksen, og han fant lappen. Han ble kjempeglad. Så hentet jeg to stykker av favorittkaken hans i kjøleskapet som jeg hadde kjøpt tidligere på dagen <3 Han ble kjempeglad ;)

Forrige gang vi var gravide så fikk vi dattera mi til å tegne meg, samboern, seg selv og en baby - også skrev hun "jeg skal bli storesøster" på den (uten at hun forstod hva hun skrev, hun kan bokstavene, men kan ikke lese;). Så fikk vi sendt inn tegningen og et firma trykket den på en t-skjorte som moren min brukte i å si en kjole til dattera mi. Så hadde hun den på seg for å "annonsere" nyheten ;)

Ganske enkelt venta tell heile familien min va samla på sommerferie, så fortalte vi det etter middag.
Sambo sa etter at alle va samla seg ved bordet igjen " den 13.februar 2010 så....................

har ho Sofie. termin"
Alle gråt og ble så glad. Mamma dansa og hoppa rundt.
Også kom alle sammen og gav oss en klem, førr alle hadde venta på en sånn nyhet i nesten 10 år før den kom.

Etter den nyheita så va det kun det folk snakket om på bygda.

Jeg ble gravid da jeg var 17 år gammel. Jeg fortalte det kun til noen få før det var synlig. Altså postet jeg det ikke på facebook/andre nettsteder, og jeg fortalte det heller ikke til klassen min. Jeg fortalte det til mine foreldre, besteforeldre og nærmeste venninner over telefon. Den morsomt reaksjonen fikk jeg fra min bestemor:

"Hva? Skal du ha baby? Hvor skal du hente han? Hæ? Er du gravid? Hvordan skjedde det?.... Jaja, det kunne jo vært verre. Du er i hvert fall ikke blitt narkoman!"

Når sommerferien kom var jeg ca. 4 måneder på vei og magen hadde ikke vokst så mye at det vistes. Det var kun noen få utvalgte venninner i klassen min som visste om hemmeligheten jeg bar på. Da skolen startet opp etter sommeren struttet magen og du kan godt si det var en medelev eller to som fikk hakeslepp da jeg kom inn i klasserommet!:) 

Min mor strikket en veldig fin drakt til min første gutt.
Jeg fant tak i den igjen, pakket den inn ilag med et brev som vi hadde hadde skrevet til dem og sendte det i posten
I brevet sto det:
"Hei bestemor og bestefar.
Jeg ville sende dere en hilsen ifra mammas mage :)
Tenkte og ta turen ut irundt 30 Januar for å hilse på dere.
Med dette brevet og den fine drakten bestemor strikket til storebror, vil jeg spør bestemor om hun vil ha den æren og ta med drakten på sykehuset og bli med mamma inn på føden for og hjelpe henne til og ta imot meg..... PS. mamma og pappa vil gjerne holde meg hemmelig i 1-2 mnd til håper dere kan hjelpe dem med det :) "

Så hva det bare og vente på telefonen,når de hadde pakket opp pakken.
Telefonen kom 2 dager etter på, med en kjempe glad bestemor og bestefar, som gleder seg masse :)

Mannen min er fra Danmark, så vi inviterte hans foreldre til Norge. Så hadde vi en grillkveld hjemme hos oss med hans foreldre og mine foreldre. Jeg hadde dekket bordet fint, med navnskilt hvor det stod Mormor, Morfar, Farmor, Farfar. Foran navnskiltene la jeg smokker, så det virkelig ikke kunne misforstås. Da de satte seg til bords, tok det ganske lang tid før de oppdaget det. Det var svigermor som skjønte det først, og utbrøt : " Hvad er det her? Er det rigtigt? " Så kunne vi bare smile og nikke bekreftende. Jeg kommer fra en kristen familie, og på det tidspunktet var ikke min mann og meg gift. Og han hadde nettopp flyttet til Norge. Så min fars første reaksjon var vel ikke så positiv... Hvis ikke mine svigerforeldre hadde vært der, tror jeg han hadde slått ned mannen min! Hehe... Hvis blikk kunne drepe, sier jeg bare! emoticon  Men, det gikk altså fort over, og de ble veldig glade etterhvert. Tror bare at det kom som et sjokk at deres lille prinsesse ( som på det tidspunkt var 24 år... ) kunne finne på å utfolde seg i sånne aktiviteter! emoticon 

Vi hadde prøvd en liten stund, ca 6måneder.... Min kjære hadde slitt veldig med mye hodepine, og var ofte veldig trøtt og sliten.....
Den 2juni, 2009 fikk vi vite hvorfor, fikk konstantert at han hadde svulst i hodet....
Den dagen var tung og rett og slett helt jævlig!  Vi sov lite den natten, tenkte og pratet mye begge to, samtidig som vi begge var skikkelig uggen og småkvalme... Noe vi reknet med var pga beskjeden vi hadde fått tidligere på dagen....
Siden natten hadde gått i å være uggen, så fant eg ut eg skulle nå ta den testen da, en dag før forventet mensturasjon.... Det gikk ikke lange tiden før det lyste gravid mot meg! Men eg klarte ikke å smile, selv om dette var noe vi ville og noe vi prøvde på, men hva ville tiden fremover bringe med beskjeden vi hadde fått dagen før?  Eg turte ikke si det til min kjære, så eg vasket og spritet testen, ga den til den kommende storesøster, og ba hun gå til pappa med den....
Eg stor å trippet nervøs rundt hjørnet da hun gikk for å vise pappan at han skulle bli pappa igjen.... Hørte han sa *nemmen*, da tuslet eg rundt hjørnet og han så på meg og smilte, kom bort og visket meg i øret "vi skal ha baby" og ga meg et stort kyss! Det var første gang eg så han smile på et helt døgn....  Og eg tror dette hjalp oss å takle den tunge tiden litt bedre i månedene fremover.....
Vi nermet oss 12 uker gravid, og begynte å tenke på hvordan vi skulle fortelle det til familien som da var bortreist til Kreta på ferie... Det endte med at vi kjøpte en t-shorte til storesøster med teksten; EG SKAL BLI STORESØSTER I FEBRUAR! på, som hun så stolt tok på seg og vi tok bilde og sendte som mms til samtlige familiemedlemmer samtidig.  Det tok ikke lange stunden før det hadde vert kaos på stranden i Kreta da alle åpnet meldingen samtidig og såg hva som stod og hev seg på telefonen hjem til oss....

Vi sa rett ut av vi ventet barn og når.

Tror de syntes det var uinteressant. Mora mi leet ikke på øyelokket engang og svigermor sin reaksjon var: hadde æ vært dåkker så hadde æ tatt abort...dåkker har mer en nok med de 2 dåkker har. emoticon  (litt usikker på hva denne betyr men pyttsan)

Søstera mi og faren min gratulerte og syntes det var koselig, svigerfar også.

Back
Topp