Slik får du et alt-etende barn

M

Moderator Marthe

Guest
– Det er helt naturlig at små barn er skeptiske til mat de hverken har sett eller smakt før. Derfor må foreldrene la barna bruke tid på å se, ta på og smake på maten før de bestemmer seg for at «mitt barn liker ikke dette», sier Elisabeth Lind Melbye, ernæringsfysiolog ved Universitetet i Stavanger. Hun legger til at dette gjelder friske barn.
Les hele artikkelen her

Er barnet ditt kresent?
 
Spiser alt han får, heldigvis. Bank i bordet.
 
Heldig du er :) de ska du vara glad för
Er absolutt det. Har tre søstre som er radmagre, aldri spist noe særlig. Det er verre det, enn at de spiser for mye.
 
2 åringen min e så små spist, kresen e han. Sa de till mannen idag sko önska jag kunde se han rund en gång.
Det forstår jeg, må være slitsomt. :/ Hvordan er det med babyen da, er det samme tendensene der?
 
"Slik får du altetende barn"... "Slik får du barnet til å sove".. Kjekt at barn kommer med oppskriftshefte.. ;)
Nei min eldste har vært superenkel med mat heldigvis. Han har alltid måtte smake hver gang han får noe, liker han det ikke da er det greit. Men han må likevel smake hver gang.. :)
Blir spennende å se om minsten er like lettvinn.. :)
 
Min liker det meste han og. Har vært nøye med å introdusere mye forskjellig til han, og ikke gi meg hvis han ikke liker det umiddelbart. Har ofte erfart at han liker det neste gang. (De kan ha behov for å smake en ting opp til 15 ganger før de liker det).

Har ofte hjulpet å spist sammen med han, og sagt Mmmmmm for å vise at jeg også liker det. Og så er jeg nøye på å ikke si f.eks. "Ååå så flink du er som liker dette" eller "Hvis du spiser opp dette nå skal du få frukt/banan/dessert etterpå". Tenker at det er en selvfølge at man skal like maten sin!

Men det han aldri har vært fan av, det er grøt og mat på glass man kjøper i butikken! Eneste grøten som går ned på høykant er havregrynsgrøt med MME og litt sviskemos etc oppi.

Så håper ikke han blir kresen når han blir litt eldre! :)
 
Back
Topp