Slekter man på mor...?

Blue_

Gift med forumet
Mener jeg har hørt at man slekter veldig på sin egen mor med tanke på mens, graviditet og fødsel. Noen som har erfaringer her? Så langt har ting utartet seg på samme måte som i mammas to svangerskap. Om jeg fortsetter å ha det likt kan jeg vente meg bekkenløsning rundt 6mnd og utrolig tung fødsel. (da verken jeg eller lillebror hadde vært i live om fødselen ikke hadde funnet sted på sykehus...)

nå skal ikke jeg si noe sikkert...vet ikke helt hvordan min mor hadde det (men tror det var ukomplisert) Min søster var dårlig i 5 mnd i begge sine svangerskap, mens jeg i mitt forrje var helt oppegående, kun trøtt. er ganske trøtt denne gangen og, og litt mer hodepine, men ikke i nærheten av kvalme slik min søster hadde det.

så hvis man slekter på sin mor, så kanskje vi ikke har samme mor hehehehe. ;) det vet jeg at vi har. har arvet masse annet fra mamma. :)

For min del stemmer det ikke (heldiggvis). Jeg har hatt normale og greie fødsler. Mamma har vært gjennom 4, men kun 1 av fødslene har vært vaginal, og det gikk ikke så bra. Hun får ikke nok åpning, men det har gått fint her begge gangene. Hun har også alltid hatt strkere menssmerter enn meg, min søster er nok mer lik mamma der. Når det gjelder symptomer så har vi begge vært mye kvalme, men så stopper likhetene der.

Mamma var kvalm med meg, men lite bekken smerte. Jeg har ekstremsvangerskapskvalme med begge så langt og fæle bekkensmerter med Victoria.
Mamma hadde en lang fødsel med meg, jeg hadde en rask med Victoria. Så jeg tror ikke jeg slekter sånn på mamma, akkuratt der ;)

Mamma sa til meg at første fødselen min, måtte jeg bare belage meg på ble hard og lang... lite oppmuntrende sagt egentlig.

Men der tok hun feil ;)

godt å høre at det nødvendigvis ikke stemmer! Ikke så hyggelig å høre at man nok må forberede seg på et helvete:-p

Formen min er omtrent som mammas; veldig bra :) 
Men forrige fødsel var overhode ikke lik :p
Mamma har hatt to kjappe og lette fødsler med sterke og effektive rier.
Jeg holdt på i over 50 timer, med vonde rier og lite fremgang...
Ut rettveien kom hun til slutt da.

Vel... mamma fikk ikke rier og hun hadde for trangt bekken. Der måtte både jeg og søstera mi tas med keisersnitt fordi det ikke skjedde noen verdens ting. De prøvde vel å sette i gang tror jeg... men det fungerte ikke. Så mamma ble jo helt panisk da jeg fortalte henne at de prøvde å sette meg i gang osv. Hun mente at det kom til å bli keisersnitt på meg også. Jeg motbeviste vel det ganske greit. Pressa ut gutten helt av egen kraft uten noe hjelp. Måtte riktignok ha drypp for å få rier, men kroppen klarte dette her helt fint og jeg hadde stort nok bekken til å føde en helt normalt gjennomsnittlig gutt. :-) Så jeg og mamma er IKKE like. ;-)

Jeg tror d er en myte som ikke helt stemmer..! Selvf kan man sikkert slekte litt på sånne ting, men ikke noen selvfølge.. Så da er d vel det enkleste å ikke tenke at man gjør det.. MIn forrige fødsel var veldig rask, men mammas var helt "vanlig".. Søstra mi har hatt 3 lange fødsler og vært veldig plaga med halsbrann..noe jeg ikke har vært! Eneste likheten vi har hatt alle tre er at vannet ikke har gått.. Kommet mer eller mindre med ungen eller at jordmor tok d i slutten av fødselen.
He,he et annet aber ved å tro man slekter er også om man har forhåpningerom å gå ned f.eks slik jeg trodde.. For søstra mi gikk opp litt over 20 med førstemann og hadde gått ned 12 da ho kom hjem fra sykehuset.. SÅ da jeg gikk opp 20kg selv så regnet jeg med at jeg skulle gå de ned like fort, jeg også;)!! Men nei.. skulle ALDRI gått på den vekta dajeg kom hjem fra sykehuset.. for jeg hadde bare gått ned 3,5!!! Og ungen veide 3070g    Thi, hi.. Kan le av det nå, men var veeeldig deprimerende da jeggikk på den vekta..;)!!

Til nå har svangerskapet mitt vært ganske likt som mamma sitt (når hun skulle få meg). Siden dette er mitt første barn vet jeg jo ingenting om hvordan fødselen min blir!

det stemmer ikke her heller. Mamma, mormor, flere av tantene mine og søstra mi har hatt korte og greie fødsler. Og derfor var jeg forberedt på det samme selv. Det tok 26 timer, hun ble tatt med vakuum og jeg revna noe voldsomt. Mamma og søstra mi har ikke vært kvalm, sist hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme, og vært veldig kvalm denne gangen. Eneste fellesnevneren er bekkenplagene. Mamma plagdes skikkelig, og jeg var lenge sykmeldt pga det sist, og kjenner det allerede nå. Men dette tror jeg er like tilfeldig som alt annet...

Fødselen min var ikke lik mamma sine i det hele tatt. Hun har hatt styrtfødsler, mens min var helt normal. I tillegg startet min med at vannet gikk, det gjorde det ikke på noen av hennes 3 fødsler.

Hvis du ellers har vært likt moren din under hormonelle utviklinger som pubertet, med mens og alt slikt, så tror jeg sjansen er større.. Men her er det ingen av kvinnene i familien som har hatt dét likt, så derfor tror jeg heller ikke graviditet og fødsel ligner på moren min sine erfaringer...

Hvis du ellers har vært likt moren din under hormonelle utviklinger som pubertet, med mens og alt slikt, så tror jeg sjansen er større.. Men her er det ingen av kvinnene i familien som har hatt dét likt, så derfor tror jeg heller ikke graviditet og fødsel ligner på moren min sine erfaringer...

Ikke helt det samme her. Jeg hadde en rask og lettere fødsel enn mamma.
Jeg hadde en fødsel på 3 timer, hun hadde 12-14 timer med masse oppkast..

Jeg og mamma har hatt mye likt. Jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme alle 3 gangene, kastet opp mye, lavt blodtrykk og fysisk dårlig, brekninger. Mamma slet med halsbrann men har en svakhet i spiserøret noe jeg ikke har. Fødslene våre har vært kjappe og greie, sett bort fra at hun revnet totalt siste gangen. Jeg sydde kun litt første gangen, Ingenting 2. Vi er nok like i kroppen og utvikling. Min datter er lik faren og har en annen kroppsfasong enn meg, veldig lik damene på faren sin side. Spørs pm vi to får så like fødsler da:)

Back
Topp