Slapp etter fødsel, pga lavt jernlager?

mammaanni

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg var jo som sikkert flere andre sliten etter fødsel. Men følte jeg kom meg noenlunde etter to uker. Nå etter 5 uker er jeg nesten verre enn jeg var i begynnelsen. Så uvel, svimmel innimellom og kvalm. Hadde 35 i jernlager så fikk beskjed om å ta jerntabletter, ble dårlig av ferromax så prøver meg nå på aminojern. (hadde 48 i uke 12)Andre som har hatt effekt av de? Har også fått b12 injeksjon da det også var lavt og hadde mer energi rett etter den. Mistet 500ml med blod under fødsel men blodprosent var på 11.5 når jeg dro fra føden så ikke veldig lav. Nå er jeg lei av å føle meg så slapp og føler meg også sulten hele tiden. Andre som ikke er i form så lang tid etter fødsel. Har blødd minimalt etter sykehuset. Fødselen var intens men rask. 3 timer fra første rier.
 
Kanskje lurt å ta en tur til lege og sjekke vitaminnivå, blodprosent etc? Spiser/sover/drikker du greit?
 
Kanskje lurt å ta en tur til lege og sjekke vitaminnivå, blodprosent etc? Spiser/sover/drikker du greit?
Er det jeg har gjort. Hadde lavere jern så fikk beskjed om å ta jerntabletter, men tok ferromax i to uker men ble dårlig når jeg prøvde å øke dosen, men nå prøver jeg meg på aminojern. Hadde også b12 mangel så har allerede fått en injeksjon for 2 uker siden. Har du vitamin mangel fra før så tar også det. Blodprosent 11,5 når jeg reiste fra sykehuset de målte det hos legen og men sa ikke hva det var. Fikk bare beskjed om at jern og b12 var lavt.
 
Jeg hadde 4 i jernlager, og tok hemofer en liten periode. Tar ikke nå lenger, og har heller ikke sjekket verdiene igjen etter fødsel, men har hatt grei hb hele veien, så det har sikkert gått seg til. 35 høres ikke så gærent ut, for Ferritin (jernlager) er litt falsk lav når man er gravid. Kan jo være som andre nevner her pga oppstykket og lite søvn?
 
Det kan jo hende at b12 lagrene dine er brukt opp alt og kroppen klarer jo tydeligvis og ikke lage nok, siden du måtte få injeksjon av dette. Men skulle du bare ta 1?
Pasienter vi har på jobben og som står på dette og må få opp lagrene, kommer å tar 1 injeksjon annenhver dag, totalt 5 tilsammen og så er det en ny injeksjon hver 3 måned som vedlikeholds dose....
 
Det kan jo hende at b12 lagrene dine er brukt opp alt og kroppen klarer jo tydeligvis og ikke lage nok, siden du måtte få injeksjon av dette. Men skulle du bare ta 1?
Pasienter vi har på jobben og som står på dette og må få opp lagrene, kommer å tar 1 injeksjon annenhver dag, totalt 5 tilsammen og så er det en ny injeksjon hver 3 måned som vedlikeholds dose....
Skal ta en i mnd 5 ganger
 
Hadde 8 i ferritin og 9 i hb,så er også trøtt/slapp. Men blir så dårlig av jerntilskudd. Mistet ca like mye blod som deg, og fikk spinalhodepine etter epidural. Måtte få bloodpatch, så kan være derfor jeg fortsatt er litt redusert... tiden til hjelp, regner jeg med.
 
Back
Topp