Slankeoperasjon ???

xlibrax

Glad i forumet
Vurderer å snakke med legen min ang slankeoperasjon.
Vet det er en "enkel" utvei, men er den så enkel?
Jeg har alltid drevet med idrett, tidvis 3 forskjellige idretter samtidig. Har prøvd flere slankekurere også.
Kommer ned noen få kilo, så er det bom stopp.
Jeg har PCOS, som itillegg gjør det tyngre å gå ned i vekt. Har også tilleggssykdommer som insulinresistens og høyt kolesterol.
Har fått beskjed av lege at med vektreduksjon, så kan jeg nokså garantert slutte med medisinene.
Men jeg kommer aldri langt nok ned.
Har pr i dag en BMI på ca 31/32. Har klart å kommet ned på BMI p ca 28. Men det er altfor lite iforhold til sykdom og medisin.

Hva tenker dere? Er jeg dum som vurderer slankeoperasjon?
Er snart 33 år og fremdeles barnløs.
 
Jeg tok en slankeoperasjon november 2011.
Med en så lav BMI så må du bekoste operajsonen selv.

Du kan få operasjonen dekket om du er villig til å stå i lang kø. Men du må ha en BMI på 40 eller mer.
Eller man KAN ha en BMI på 35 om man har tilleggsykdommer som f.eks diabetes. (De fleste blir kvitt diabetes 2 dagen etter operasjon) Utrolig nok ;)

Jeg gikk ned 40 kg, og sliter med å bli gravid. Prøvd nå en gang med dobbel pergo. Jeg er 23 år, og har nå en BMI på 35. (veier ca 30 kg mer en normalvektig). Jeg kan fortsatt ikke spise normalt, og sliter VELDIG med forstoppelse og må ta 30 ml med laktulose hver dag pluss masse vitaminer og b12 sprøyte hver 3 mnd.

Synet på meg selv er like ille - hater å bli tatt bilde av, og liker ikke vise meg noe særlig ute blandt mennesker.
 
Har lest endel på nettet.
Gastric sleeve kan man få dekt ved BMI over 30 og har tilleggssykdommer.
Jeg har PCOS med mange tillegg. Alt dette kan forsvinne om jeg går ned i vekt.
 
Jeg ble anbefalt å ikke ta gastric bypass eller sleeve pga pcos'en. Siden vi legger så lett på oss, så vil det fort være bortkastet. Men det er visst kommet noe nytt nå, hvor de setter en ballong i magesekken, uten noen form for operasjon.
Og bare for å ha kommentert det, pcosen og dens plager trenger ikke å forsvinner selv om man går ned masse. Legene påstår det, men jeg kjenner mange som har fått den beskjeden og som fortsatt venter på at det skal skje, selv etter å ha gått ned 50 kg og blitt normalvektig.
 
Har lest endel på nettet.
Gastric sleeve kan man få dekt ved BMI over 30 og har tilleggssykdommer.
Jeg har PCOS med mange tillegg. Alt dette kan forsvinne om jeg går ned i vekt.
Jeg tok denne for nesten 8 år siden :) slanket meg 110kg. Aldri angret.
 
Hei!

Jeg tok slankeoperasjon i fjor, og angrer ikke ett eneste sekund på det!
Før operasjonen slet jeg veldig med uregelmessig mens som gjerne kom med rundt 2-4 mnd mellomrom, og fikk påvist pcos.
Nå etter operasjonen kommer mens som den skal, har blitt kvitt pcos, og er snart klar til å begynne å prøve igjen!
Jeg har gått ned 30 kg, og føler meg bedre enn noen gang! :hello2
 
Anbefaler deg å ikke høre på skrekkhistorier. Alle operasjoner har eksempler på dårlige resultater, og folk som angrer. Det er risiko ved alle operasjoner. Jeg anbefaler deg å gå inn på vektoperasjon.no og les deg opp. Jeg svarer deg gjerne på Pm ang operasjon om du ønsker. :)

Hei!

Jeg tok slankeoperasjon i fjor, og angrer ikke ett eneste sekund på det!
Før operasjonen slet jeg veldig med uregelmessig mens som gjerne kom med rundt 2-4 mnd mellomrom, og fikk påvist pcos.
Nå etter operasjonen kommer mens som den skal, har blitt kvitt pcos, og er snart klar til å begynne å prøve igjen!
Jeg har gått ned 30 kg, og føler meg bedre enn noen gang! :hello2
 
Hvis du fremdeles vurderer slankeoperasjon, vil jeg gjerne anbefale deg å bli kjent med livstilsendringer som må til etter operasjon. Kostholdet er nok av de viktigste betydning i hverdagen av en slankeoperert pasient. Det kan kanskje bli nyttig til å bli kjent med hovedprinsippene for næring. Her finner du veldig informativ bildet som ble laget i samarbeid med spesialister innen feltet:

http://www.nordbariatric.com/nb/infografikk/ernaeringspyramide-etter-slankeoperasjon
 
Hvis du fremdeles vurderer slankeoperasjon, vil jeg gjerne anbefale deg å bli kjent med livstilsendringer som må til etter operasjon. Kostholdet er nok av de viktigste betydning i hverdagen av en slankeoperert pasient. Det kan kanskje bli nyttig til å bli kjent med hovedprinsippene for næring. Her finner du veldig informativ bildet som ble laget i samarbeid med spesialister innen feltet:

http://www.nordbariatric.com/nb/infografikk/ernaeringspyramide-etter-slankeoperasjon
Er operert for over et år siden, kvitt pcos, og gravid uke 35 i dag :)
 
Er operert for over et år siden, kvitt pcos, og gravid uke 35 i dag :)
Hei :) Kan jeg spørre om noe? :) Det rådes til å vente 2 år fra du operer deg til man blir gravid? Med tanke vektøkning etc. Jeg driver å tenker på en operasjon selv, da jeg sliter veldig med å gå ned i vekt, jeg har vært så flink, går ned 5 kg også legger jeg på meg igjen med en gang, sånn er det når PCOS jobber i mot meg ;)
 
Hei :) Kan jeg spørre om noe? :) Det rådes til å vente 2 år fra du operer deg til man blir gravid? Med tanke vektøkning etc. Jeg driver å tenker på en operasjon selv, da jeg sliter veldig med å gå ned i vekt, jeg har vært så flink, går ned 5 kg også legger jeg på meg igjen med en gang, sånn er det når PCOS jobber i mot meg ;)
Jeg slet med akkurat det samme. 4-5 kg ned, så rett opp igjen.
Jeg var ikke så stor i utgangspunktet. 9 uker etter operasjonen var min bmi normalvektig.
Jeg snakket med legen som opererte meg med det samme jeg ble gravid. Han sa at så lenge vekta mi var stabil og alle blodprøver var fine, så var det ikke noe problem.
Har ikke slitt med noe, verken før svangerskapet eller i svangerskapet.
Har kun lagt på meg vekta som svangerskapet gir. Kanskje 1-2 kg utenom.
 
Jeg slet med akkurat det samme. 4-5 kg ned, så rett opp igjen.
Jeg var ikke så stor i utgangspunktet. 9 uker etter operasjonen var min bmi normalvektig.
Jeg snakket med legen som opererte meg med det samme jeg ble gravid. Han sa at så lenge vekta mi var stabil og alle blodprøver var fine, så var det ikke noe problem.
Har ikke slitt med noe, verken før svangerskapet eller i svangerskapet.
Har kun lagt på meg vekta som svangerskapet gir. Kanskje 1-2 kg utenom.

Tok du det privat eller offentlig? Og evt hvor hvis privat ;)
 
Jeg tok privat, da jeg kun hadde 31 i bmi. Fikk ikke i det offentlige. Hadde tilleggssykdommer som diabetes, høyt kolesterol og pcos.
Jeg opererte ved KFK Gjøvik.

Ok, jeg skal gå privat selv, bare 2 uker igjen, så skal jeg til kontroll etc før evt operasjon :) Så en veldig spennende tid fremover :)
 
Ble selv tilbudt slakeoperasjon i det offentlige selv om min BMI var for lav. Husker ikke helt hva den var. Husker jeg vurderte å legge på meg noen ekstra kilo, hvis jeg lå rett under grensa :D Jeg bestemte meg for ikke å ta den.Følte ikke det var det rette for meg. Like etterpå fikk jeg vite fra sykehuset at jeg uansett ikke hadde fått ta den fordi jeg har ADHD.

For meg fungerer lavkarbo veldig bra, men siden jeg ikke er spesielt glad i mat eller å spise, sliter jeg med å få i meg det jeg skal. Hadde trengt en personlig kokk ;)

Uansett, slankeoperasjon virker fint for noen, og har du satt deg godt inn i det, er det vel bare å kjøre på. Lykke til uansett :)
 
Back
Topp