Slankeoperasjon

*Hønemamma*

Glad i forumet
Er det noen her som har fått utført en slankeoperasjon?
Tenker da på gastric bypass spesielt. Har begynt å tenke mer og mer på dette,
men vil gjerne høre andres erfaringer og tanker rundt det.

Kjenner du noen som har fått gjort dette?
Har du selv kanskje blitt operert?
Tok det lang tid fra søkestart til du var operert?
Trives du med det? Gikk du mye ned?
Er det vanskelig å leve på en evig ''diett''?

Håper på noen svar her!![:)]

Hilly77 er blitt operert, så du kan jo spørre henne? Jeg står selv for tur. Begynner på startkurset nå neste uke og skal opereres iløpet av første halvår neste år. Har stått i kø i over 2 år nå. Så om du har tenkt på det er det bare å søke, ventetiden er laaaang.

er det noe minimums grense av vekt som kreves..

ORIGINAL: reidis

er det noe minimums grense av vekt som kreves..

For å få operasjon må man ha bmi på over 40 eller over 35 med helseplager. Det er lang ventetid på både utredning og operasjon, og det er ikke en enkel løsning for de som tror det. Har en søster som ble operert i september, hun hadde da ventet i 1.5 år og det har etterhvert gått bra med henne men hun sliter fortsatt med en del oppkast... Har gått ned 35 kg til nå....

ja nei jeg har hørt at det ikke er noe lett løsning.. foretrekker å spise sunt.:)
svigerinnen min kjente en som tok operasjonen hun døde noen måneder etter operasjonen.
fikk ikke helt med meg hvorfor ...

ja nei jeg har hørt at det ikke er noe lett løsning.. foretrekker å spise sunt.:)
svigerinnen min kjente en som tok operasjonen hun døde noen måneder etter operasjonen.

Ja nei de fleste overvektige foretrekker jo ikke det... [8|]

Eg har fått det innvilga, men skal vente til eg har fått 1 til barn for å få best mulig resultat. Kan hende det blir verre om eg tar operasjon, fjerner hud som er til overs. For så å sprenge hele arret med en diger gravidmage igjen.

ORIGINAL: Labambie

Hilly77 er blitt operert, så du kan jo spørre henne? Jeg står selv for tur. Begynner på startkurset nå neste uke og skal opereres iløpet av første halvår neste år. Har stått i kø i over 2 år nå. Så om du har tenkt på det er det bare å søke, ventetiden er laaaang.

Åh, trodde det var ennå lenger til du skulle opereres jeg. Håper det kommer bilder? [:D] Du som er så flott fra før av, kommer jo til å se helt smashing ut [:)]

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

Åh, trodde det var ennå lenger til du skulle opereres jeg. Håper det kommer bilder? [:D] Du som er så flott fra før av, kommer jo til å se helt smashing ut [:)]

det  er utrolig lange ventelister...
men du må legge ut før og etter bilder da...

Jeg er operert for 2,5 år siden. Gikk ned 80 kilo før jeg ble gravid (jepp, hadde litt å ta av). Er per i dag, ca 60 kilo mindre enn før operasjon, men har ikke kommet i gang med trening etter fødselen enda.

Det er feil å si at vi lever på en evig slankekur, for meg har operasjonen tvunget meg til å være mer bevisst på hva jeg putter i meg og gjøre klare valg.

Men det er fullt mulig å spise seg opp igjen etter en operasjon også, så man må være klar for den langsiktige livsstilsendringen.

Jeg er forresten operert med den operasjonen som har minst bivirkninger på lang sikt, Gastric Sleeve, dette innebærer at bare magesekken ble forminsket.

Ventetid var nesten 2,5 år når jeg søkte.

For meg var operasjon det eneste rette, men jeg mener det er mange som kanskje bør tenke seg om både en og to ganger før de legger seg under kniven. Har blant annet en veninne med BMI på 33 som ble operert med GBP på et privatsykehus i sommer, nå har hun vansker med å stoppe vektnedgangen.

Ønsker deg lykke til med ditt valg, og svarer gjerne på spørsmål på PM[:D]

jeg har vært inne på tanken men kun med tanken.....

kommer ikke til og gjøre det... har familie medlemmer som har gjort det og di har store problemer per i dag...

Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre, sånn til info liksom...

Når det foretas slankeopr. er ikke det eneste som skjer egentlig at man ikke får tilført kroppen så mye mat, fordi det ikke fysisk er plass til mer i magen?

Sånn at med andre ord, så kan man egentlig "bare" spise bare pittelite, og få samme resultat..

(minner om første setning her... jeg spør fordi jeg ikke VET...[;)])

ORIGINAL: lykkepillen

Når det foretas slankeopr. er ikke det eneste som skjer egentlig at man ikke får tilført kroppen så mye mat, fordi det ikke fysisk er plass til mer i magen?

Sånn at med andre ord, så kan man egentlig "bare" spise bare pittelite, og få samme resultat..

For de aller fleste skjer to ting under operasjonen: magesekken forminskes, og tarmene kobles om. På grunn av at tarmene kobles om (store deler av tynntarmen settes ut av funksjon) så reduseres mengden næring kroppen tar opp fra maten du spiser. Dette fører da til ett enda større vekttap enn man vil oppnå ved å "bare" spise mindre. Dette gjelder da de som får utført gastric ByPass (GBP) og de som får utført Duodenal Switch (DS).

Min beste veninne har hatt den operasjonen, det er vel 2 år siden nå, hun har gått ned nærmere 60 kg og venter nå på og få fjernet overflødig hud. Pga hennes problemer, magevondt, ikke se selv at hun har gått ned ect så har jeg gått inn for og klare det på egen hådt, hadde en bmi på 43 så hadde nok fått operasjonen invilget hvis jeg hadde søkt, har nå siden mai gått ned 26 kg og har en bmi på 34[:D]
Har fortsatt mye som skal bort, men jeg tar tiden til hjelp:)

ORIGINAL: Zuzee

For de aller fleste skjer to ting under operasjonen: magesekken forminskes, og tarmene kobles om. På grunn av at tarmene kobles om (store deler av tynntarmen settes ut av funksjon) så reduseres mengden næring kroppen tar opp fra maten du spiser. Dette fører da til ett enda større vekttap enn man vil oppnå ved å "bare" spise mindre. Dette gjelder da de som får utført gastric ByPass (GBP) og de som får utført Duodenal Switch (DS).

Ok.. finnes det mange versjoner av slankeoperasjoner?

Ok.. finnes det mange versjoner av slankeoperasjoner?

Ja, det gjør det. GBP regnes for å være den største og mest omfattende.

Ja, det finnes egentlig ganske mange ulike operasjoner. Men sånn stort sett er de tre som er vanligst i Norge i dag, Gastric Bypass, Duodenal Switch og Gastric Sleeve. De aller fleste sykehus opererer GBP, såvidt jeg vet er det vel nesten bare Førde og Voss som utfører de to andre (og muligens Aker?)

Ja, det finnes egentlig ganske mange ulike operasjoner. Men sånn stort sett er de tre som er vanligst i Norge i dag, Gastric Bypass, Duodenal Switch og Gastric Sleeve. De aller fleste sykehus opererer GBP, såvidt jeg vet er det vel nesten bare Førde og Voss som utfører de to andre (og muligens Aker?)

Oslo og Tønsberg utfører oxo sleeve.. 

Ja nei de fleste overvektige foretrekker jo ikke det... [8|]

...

sorry altså måtte bare[:D]

Okei, tusen takk for svar!
Jeg vil bare legge til at dette er ikke noe jeg ser veldig lett på,
det er jo faktisk en operasjon. Men jeg er veldig sikker på at dette er det rette for meg.
Min BMI er nå blitt så høy at jeg tør jo ikke si den engang..
(Nei, den er ikke på et par å tredve, for noen er jo det masse....[8|])

Jeg har vært overvektig hele livet, alltid slitt, vært inn og ut av programmer arrangert
av sykehus, helsesøstre etc som har prøvd å hjelpe meg.
Og du som sa at du foretrekker å spise sunt, - joda, det gjør jeg også det[:D]
Jeg propper jo ikke i meg masse dritt, og tenker ''dette kan jo opereres bort likevel''[8D]

Nei, jeg får ta å diskutere litt meg legen min.[:)]

Igjen, tusen takk for svar, alle sammen!

Back
Topp