Slankeoperasjon for barn

Har sett det i Storbritannia. Synes ikke noe om det.

ille at ting har fått gått så langt at barn må slankeopereres. Jeg gremmes!

Tenker igrunn at når foreldrene har latt det gå så langt så er det ikke operasjon som er løsningen. Det er jo kostholdet og aktivitetsnivået som er problemet ( med mindre det er sykdommer eller annet da) og det forandrer seg jo ikke av operasjon. Mange voksne som sliter med å holde vekta selv etter operasjon...

Med de konsekvensene et slikt inngrep innebærer (både på kort og lang sikt), synes jeg det høres horribelt ut. Det er andre tiltak som må settes inn (tidlig nok) og jeg håper dette tilbudet ikke fortsetter. Kjenner noen voksne som har gjennomgått operasjoner, ulike typer, og flere av dem sliter i dag med ulike problemer knyttet til operasjonene (omfattende vitaminmangel, dumpingproblematikk, å holde vekten, lavt energinivå ++++). Man vet jo faktisk ikke nok om langtidskonsekvensene selv hos voksne. Hva da med barn? :(

En operasjon kan gjøre fint liten forskjell hvis vanene i hjemmet og hos barnet allerede er helt skakkjørt...
Hadde ei veldig god venninne som nesten døde av operasjonen, men selv ikke etter det klarte å snu om på uvanene. Gikk opp all vekten igjen etterpå... Eneste hun fikk ut av det var en liten magesekk og kronisk halsbrann.

Man burde først og fremst jobbe med livsstilsendring... Heller sett sykelig overvektige barn i fosterhjem, enn å tvinge på de en operasjon og sende de tilbake til hjemmet som kanskje gjorde de så store?

Jeg syns det er helt horribelt at det kan gå så langt at barn ned i 13 års alderen er så overvektige at de anser slankeoperasjon som eneste mulighet. Hvor har lege, helsesøstre, lærere osv vært opp gjennom oppveksten? Man kan bli så sur man bare vil om noen sier ifra når barna er for tunge, noen av disse barna blir kanskje aldri så overvektige at det får utover helsen, men hvordan skal feks helsesøster vite hvem av de som er litt for tunge som ikke blir og blir overvektige? Det må være lov å stille spørsmål, og ut ifra samtaler med foreldrene finne ut om det er mulig å gjøre endringer i feks kosthold. Jeg har en andreklassing og det er flere av jentene der som jeg anser som altfor store, men jeg tviler på at foreldrene syns det selv, rett og slett fordi de ikke ser det. Og jeg tror og at flere av de hadde hisset seg opp om helsesøster sier noe når de skal veies til høsten.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det syns jeg ikke noe om.

Syns heller det bør settes inn tiltak fra tidlig alder hvis en ser at barnet er i ferd med å bli overvektig. Et barn blir målt jevnlig fra det er baby, og opp igjen om årene. Men mange tåler ikke å høre at barnet deres er i ferd med å bli overvektig.

Jeg syns det er helt horribelt at det kan gå så langt at barn ned i 13 års alderen er så overvektige at de anser slankeoperasjon som eneste mulighet. Hvor har lege, helsesøstre, lærere osv vært opp gjennom oppveksten? Man kan bli så sur man bare vil om noen sier ifra når barna er for tunge, noen av disse barna blir kanskje aldri så overvektige at det får utover helsen, men hvordan skal feks helsesøster vite hvem av de som er litt for tunge som ikke blir og blir overvektige? Det må være lov å stille spørsmål, og ut ifra samtaler med foreldrene finne ut om det er mulig å gjøre endringer i feks kosthold. Jeg har en andreklassing og det er flere av jentene der som jeg anser som altfor store, men jeg tviler på at foreldrene syns det selv, rett og slett fordi de ikke ser det. Og jeg tror og at flere av de hadde hisset seg opp om helsesøster sier noe når de skal veies til høsten.

Jeg er enig med deg. Det jeg tror er at helsesøster, lærer, lege osv har sett det, men foreldre tåler ikke høre at barna er overvektig, eller er på vei til å bli det. Eller de ser det rett og slett ikke selv. Ser mange barn som er overvektige på ferie nå, og en del av foreldrene er også det selv.

Feil. Burde heller være mer tilbud om trening og fysisk aktivitet

Med tanke på risikoene og komplikasjonene som kan oppstå etterpå, så synes jeg så absolutt ikke barn burde fått slankeoperasjon, egentlig ikke voksne heller. Skjønner at leger og helsepersonell noen ganger ikke ser andre løsninger og konsekvensene av overvekten kan være like farlige som komplikasjonene av en eventuell operasjon. Så det er jo ett veldig vanskelig tema egentlig. Og det er jo ganske mange sykdommer og syndrom som gjør vektnedgang vanskelig og at man legger på seg lett, som pcos, metabolsk syndrom, insulinresistens osv, i tillegg har spiller jo gener inn og en del medisiner. De siste 10-20 årene har bruken av antidepressiva økt blant barn og unge, og der har man jo vektoppgang som en vanlig bivirkning.
Så selv om i mange tilfeller så er det livsstilen som er problemet, så er det også i mange tilfeller sykdommer og medisiner som kan være grunnen.
Og det er jo fryktelig vanskelig for både barnet, foreldrene og helsepersonell om de prøver alt og ingenting skjer med vekta eller at den bare øker.

Horribelt. Det må tas tak i før det går så langt.

Det er helt forferdelig at det i det hele tatt må vurderes. Jeg mener overvekt hos barn skyldes foreldrene. Jeg vil gå så langt som å påstå at det er en form for omsorgssvikt om det går så langt at ungen trenger operasjon. Helt skrekkelig og totalt unødvendig, om foreldrene hadde gjort som de skulle i utgangspunktet!

Det syns jeg ikke noe om.

Syns heller det bør settes inn tiltak fra tidlig alder hvis en ser at barnet er i ferd med å bli overvektig. Et barn blir målt jevnlig fra det er baby, og opp igjen om årene. Men mange tåler ikke å høre at barnet deres er i ferd med å bli overvektig.
Nei det er helt sant, det jo bare det på alle foreldre som får ut offentlig med bilde av barnet for å fortelle hvor forferdelig ha er som har sagt at barnet er overvektig.

Med tanke på risikoene og komplikasjonene som kan oppstå etterpå, så synes jeg så absolutt ikke barn burde fått slankeoperasjon, egentlig ikke voksne heller. Skjønner at leger og helsepersonell noen ganger ikke ser andre løsninger og konsekvensene av overvekten kan være like farlige som komplikasjonene av en eventuell operasjon. Så det er jo ett veldig vanskelig tema egentlig. Og det er jo ganske mange sykdommer og syndrom som gjør vektnedgang vanskelig og at man legger på seg lett, som pcos, metabolsk syndrom, insulinresistens osv, i tillegg har spiller jo gener inn og en del medisiner. De siste 10-20 årene har bruken av antidepressiva økt blant barn og unge, og der har man jo vektoppgang som en vanlig bivirkning.
Så selv om i mange tilfeller så er det livsstilen som er problemet, så er det også i mange tilfeller sykdommer og medisiner som kan være grunnen.
Og det er jo fryktelig vanskelig for både barnet, foreldrene og helsepersonell om de prøver alt og ingenting skjer med vekta eller at den bare øker.
Ja i noen tilfeller er det medisin som gjør det men i veldig mange tilfeller er det foreldre som lar barna sitte stille foran en skjerm og som serverert de feil mat.

Det trenger forøvrig ikke alltid være feil mat heller, men altfor mye mat. De jeg nevnte over som jeg anser for å være for store spiser ikke noe mer drittmat enn det mine gjør, men de spiser kanskje 3 ganger så mye som mine barn. Gjerne middag borte og middag hjemme.. De er alltid sultne og maser mye om mat.

Trist at det er nødvendig. To av barna til bestevenninna mi er overvektig. Føler ofte jeg bør si noe, men gjør det ikke... :(

Back
Topp