Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg syns det er helt horribelt at det kan gå så langt at barn ned i 13 års alderen er så overvektige at de anser slankeoperasjon som eneste mulighet. Hvor har lege, helsesøstre, lærere osv vært opp gjennom oppveksten? Man kan bli så sur man bare vil om noen sier ifra når barna er for tunge, noen av disse barna blir kanskje aldri så overvektige at det får utover helsen, men hvordan skal feks helsesøster vite hvem av de som er litt for tunge som ikke blir og blir overvektige? Det må være lov å stille spørsmål, og ut ifra samtaler med foreldrene finne ut om det er mulig å gjøre endringer i feks kosthold. Jeg har en andreklassing og det er flere av jentene der som jeg anser som altfor store, men jeg tviler på at foreldrene syns det selv, rett og slett fordi de ikke ser det. Og jeg tror og at flere av de hadde hisset seg opp om helsesøster sier noe når de skal veies til høsten.
Sent from my iPhone using BV Forum
Nei det er helt sant, det jo bare det på alle foreldre som får ut offentlig med bilde av barnet for å fortelle hvor forferdelig ha er som har sagt at barnet er overvektig.Det syns jeg ikke noe om.
Syns heller det bør settes inn tiltak fra tidlig alder hvis en ser at barnet er i ferd med å bli overvektig. Et barn blir målt jevnlig fra det er baby, og opp igjen om årene. Men mange tåler ikke å høre at barnet deres er i ferd med å bli overvektig.
Ja i noen tilfeller er det medisin som gjør det men i veldig mange tilfeller er det foreldre som lar barna sitte stille foran en skjerm og som serverert de feil mat.Med tanke på risikoene og komplikasjonene som kan oppstå etterpå, så synes jeg så absolutt ikke barn burde fått slankeoperasjon, egentlig ikke voksne heller. Skjønner at leger og helsepersonell noen ganger ikke ser andre løsninger og konsekvensene av overvekten kan være like farlige som komplikasjonene av en eventuell operasjon. Så det er jo ett veldig vanskelig tema egentlig. Og det er jo ganske mange sykdommer og syndrom som gjør vektnedgang vanskelig og at man legger på seg lett, som pcos, metabolsk syndrom, insulinresistens osv, i tillegg har spiller jo gener inn og en del medisiner. De siste 10-20 årene har bruken av antidepressiva økt blant barn og unge, og der har man jo vektoppgang som en vanlig bivirkning.
Så selv om i mange tilfeller så er det livsstilen som er problemet, så er det også i mange tilfeller sykdommer og medisiner som kan være grunnen.
Og det er jo fryktelig vanskelig for både barnet, foreldrene og helsepersonell om de prøver alt og ingenting skjer med vekta eller at den bare øker.