Slanke seg mens man ammer

Hujedamej

Betatt av forumet
Novemberlykke 2016
- Jeg antar det er ganska vanlig å ha noen kilo å kvitte seg med etter en graviditet. :)

Har lest om at veldig hard vektreduksjon kan gjøre at tungmetaller lagret i mors fettvev kan bli frigjort og havne i morsmelken og være skadelig for barnet.

Finnes det trygge og greie måter å slanke seg på mens man ammer?

Om du går ned mindre enn en halv kilo i uka og ikke går under 1500kalorier om dagen, så skal det gå bra.

Vær i fysisk aktivitet og spise sunt. Du vil kanskje ikke gå ned, men kroppen din blir bedre rustet til å takle motgang. Og når du da begynner slankingen så har du allerede fått gode vaner, slik at du lettere forebygger sprekker :)

Amming og spebarnsperioden er slitsomt nok for de fleste, så slanking er ikke det man bør bruke energi på, uansett om det hadde vært trygt.
Konsentrere deg om å være sammen med og lære babyen å kjenne, og kos deg så mye du kan med det.
Vektnedgang kan man ta senere.

(Mange av oss raser ned i vekt av amming også, uavhengig av om man egentlig hadde noe å ta av.)

Akkurat det får vel hver enkelt bestemme selv, tenker jeg, 87`modell. Det kan godt være at mor får mer energi av å komme seg ut og trene litt igjen også etter lang tid med mage i veien. De fleste barn har en far i nærheten som fint ordner opp ei lita stund mens mor er ute, f.eks. For noen kan jo det bare bidra til mer trivsel, også for baby.

Slanking kan føre til utskilles av en del miljøstoffer som går over i melka. Men sunt kosthold og litt trim skader ingen :) fikk beskjed på sykehuset at det faktisk er bedre å ha litt mer fett på kroppen under amming, pga hvor tynnere man er, hvor mer miljøstoffer skiller man ut. Fikk beskjed om å legge slanking på vent. Men spise sunt og balansert uten å kutte ut noe. Hvis man da trimma litt og gikk ned på den måten, var det minst skadelig:)

Jeg har ikke troen på slanking, da går man ofte opo igjen. Men med en livsstilsendring, spise sunt, spise nok. Få kunnskap om mat og ernæring. hoppe over kjeksen/sjokoladen som blir servert om det har blitt servert flere ganger den uka. Og røre mere på kroppen. Å gå ned i vekt på denne måten tar tid, med det er sunn vektnedgang for mor og barn.

Hadde satser på spise ofte og lite men da sunt og være aktiv. Ikke gå ned mer enn 0,5 i uken, og ikke skipp måltider. Rådføre deg evt med jordmor :)

Jeg trengte ikke å slanke meg etter fødselen. Tenkte ikke på det en gang selv om jeg gikk opp 25kg.
Jeg raste ned i vekt pga ammingen. Gikk mye tur også. :)

Jeg spiste godt, fullammet og gikk mye turer ( uten slanking i tankene) og gikk ganske fort ned i vekt

Jeg trengte ikke å slanke meg etter fødselen. Tenkte ikke på det en gang selv om jeg gikk opp 25kg.
Jeg raste ned i vekt pga ammingen. Gikk mye tur også. :)
Som min historie også. Godt å høre det er flere som går opp såpass. Hører jo bare om 3-12 kg vekter her jo ;) Heldigvis sitter ikke alle de kg så lenge :p

Spise ofte, riktig og passe mengder. Har ei søster som raste med over 20 kg kun ved å endre kosthold. Hun er lat, så det er kun kostholdet som har gjort at hun har gått ned.

Som min historie også. Godt å høre det er flere som går opp såpass. Hører jo bare om 3-12 kg vekter her jo ;) Heldigvis sitter ikke alle de kg så lenge :p
Ja, godt vi er flere som går opp en del mer enn snittet :P

Hadde en hektisk barselsperiode og raste ned alle 17 kg på 2 uker.. Ikke bra, men har heldigvis stabilisert seg nå...

Oi, det hørtes slitsomt ut! Jeg håper ikke jeg raser ned sånn, har ikke lyst til å framstå som syk heller.

Målet mitt er å komme i form til å kunne bedrive hobbyen min igjen utpå våren. Den krever både utholdenhet og bra med kjernemuskulatur, og det er vanskelig om jeg er for stor og tung, derfor håper jeg at jeg klarer å gå ned jevnt og trutt i vekt etterhvert som jeg kommer i gang med trilleturer etc etter fødsel i slutten av mnd. Har ikke gått opp voldsomt mye i svangerskapet, og endel forsvinner vel bare med fødselen, men det er krevende gå ned i vekt vet jeg fra før av, så jeg er litt spent på hvordan det skal gå.

Må jo ta godt vare på den lille også, selv om jeg tror han kommer til å trives best med fornøyd og glad mamma i bra form han også. :)

Back
Topp