Slank dame og amming.

Tahlia

Andre møte med forumet
Angående amming. Jeg er en slank dame på 25 år. Jeg veier kun 46(før svangerskapet) og er 157 høy Ca. Jeg tenker endel på amming fordi nå er jeg gravid med nr 2 . Jeg vil gjerne amme men jeg er redd jeg blir sykelig tynn av det. Etter sist fødsel måtte min datter få mat via sondeførst fordi hun bare gulpet opp alt og brakk seg. Jeg pumpet / ammet i 2 uker. Jeg slet med pumping og amming. Jeg var tynn , raste ned i vekt . Jeg var i fødseldepresjon når hun lå på intensiv så selvfølgelig har dog noe og si fordi jeg spiste ikke nokk. Men jeg fikk i meg litt mat. Hver gang jeg hadde amma følte jeg at alt rant ut av kroppen. Følte meg ekkel og sykelig tynn. Til slutt svimet jeg så jeg trodde jeg skulle besvime.. Det var klart en tøff tid og noe av dette var nok psykisk. Jeg måtte slutte og amme r hun var frisk for jeg klarte ikke mer. Kan d gå bedre neste gang med tanke på ammingen.?

Beklager skrivefeilene. Ipaden min er ikke alltid enig med meg

For det første så kan det hende at den vonde depresjonen fra sist ikke vil komme, det avhenger kanskje av hvordan denne fødselen vil bli?
Kan jo være at det går knirkefritt?

Så hvis du passer på å få i deg nok mat og drikke så kan det jo gå riktig bra denne gangen?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Nei det håper jeg selvfølgelig ikke . Og da tenkte jeg ikke på depresjonen heller men folk sier de tar av minst 5 kg under amming. Jeg vet d selvfølgelig ikke gjelder alle men at d er ganske vanlig og ta av under amming. Men jeg får vel bare se hvordan d går

Hei :-) Håper du har fått, eller skal få hjelp til å bearbeide det som var vanskelig forrige gang du fikk barn. Hvis du ikke har snakket med jordmor eller lege om det, bør du gjøre det så fort som mulig. Sett ord på, og skriv gjerne ned det du lurer på rundt alt som har med fødsel, barselstid og amming.
Kroppen har en tendens til å regulere det meste slik at det fungerer. Det kan selvfølgelig hende at du som er såpass liten og slank, bør spise mer energitett mat for å ikke miste energi av å amme. Jeg har selv gått ned mye i forbindelse med ammingen, og merket at jeg trengte ekstra næring. Kanskje du kan henvises en ermæringsfysiolog hvis du er spesielt bekymret for dette? Dersom du tror du selv kan sette sammen et fungerende kosthold under amming, er det greit å tenke energitett mat som nøtter, bananer,avokado, fet fisk som laks, grovt brød med solid pålegg, kjøtt,meieriprodukter... Amming kan visstnok sørge for et kaloriunderskudd på opptil 500 kalorier pr døgn. Det går overraskende fort å dytte i seg såpass mye ekstra. En kjeks her, en fløtesaus der,en neve nøtter i ny og ne... Du vil nok få til dette helt fint:-)

For det første så kan det hende at den vonde depresjonen fra sist ikke vil komme, det avhenger kanskje av hvordan denne fødselen vil bli?
Kan jo være at det går knirkefritt?

Så hvis du passer på å få i deg nok mat og drikke så kan det jo gå riktig bra denne gangen?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Jeg fikk alvorlig depresjon etter førstemann, men gikk knirkefritt med andremann♡

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Takk :) jeg var innlagt på psyk da jeg var alvorlig deprimert og jeg snakket ofte med psykolog da. tillegg går jeg nå til psykolog. Får også ekstra oppfølging hos jordmor og skal snart på sykehuset og snakke med jordmor og psykiater i ett :) jeg snakker ganske mye om det som skjedde sist,

Ernæringsfysiolog kan jo være noe ja.

Back
Topp