Slalåm

Rotkopp

Glad i forumet
Julibarna 2019
Februarlykke 2022❄️
Hva tenker dere om slalåm og den type vinteridrett nå under graviditeten? Vi pleier å dra til et vinterskisted ei helg utpå vinteren med vennepar eller søsknene til sambo, og jeg lurer veldig på når det blir «for sent» for min del. Svigerinna var gravid i fjor da vi var der, og hun var vel 3.5 mnd på vei da. Hun er en skikkelig racer og mye råere enn jeg er, selv når jeg ikke er gravid. Ikke at jeg sammenligner, vi er alle forskjellige, men jeg lurer veldig på om vi får til denne turen i år eller om det ender med at jeg må være mye alene mens de andre er i bakken. :oops:

Hva tenker dere rundt dette?

Jeg er utgangspunktet for å ikke begrense meg så mye pga graviditeten og ikke veldig redd av meg, men har også tenkt på det med slalåm. En ting er at jeg kan stå på ski og kan ta det litt roligere sånn at fare for fall er liten, men så er det risikoen for å møte andre som ikke er så gode på ski i bakken da, som enten kjører deg ned eller gjør at du må ta en rask sving og dermed kanskje miste kontroll. Jeg er veldig usikker faktisk. Har veldig lyst på noen turer selv siden jeg har nye ski, men kan være jeg dropper det i år.. Foreløpig ligger jo lille godt beskyttet da, så om det ikke er alt for lenge til går det sikkert helt fint!

Jeg er utgangspunktet for å ikke begrense meg så mye pga graviditeten og ikke veldig redd av meg, men har også tenkt på det med slalåm. En ting er at jeg kan stå på ski og kan ta det litt roligere sånn at fare for fall er liten, men så er det risikoen for å møte andre som ikke er så gode på ski i bakken da, som enten kjører deg ned eller gjør at du må ta en rask sving og dermed kanskje miste kontroll. Jeg er veldig usikker faktisk. Har veldig lyst på noen turer selv siden jeg har nye ski, men kan være jeg dropper det i år.. Foreløpig ligger jo lille godt beskyttet da, så om det ikke er alt for lenge til går det sikkert helt fint!

Jeg har samme utgangspunkt om å ikke begrense seg så mye, men det er det med andre i bakken som bekymrer meg mest også. Jeg har også ganske nye ski, kun brukt de et par ganger og har utrolig lyst til å få til et par turer denne sesongen! Tenker som deg at beskyttelsen er god enda, men hvor lenge kan man stole på det før man beveger seg ut i det dumdristige? Januar utgår pga. jobb som sliter meg helt ut, og når februar kommer nærmer det seg jo halvveis i svangerskapet.:eek:

Jeg hadde droppet det for i år. Står selv snowboard og det får vente til senere. Det kan være en iskul i bakken, noen andre som kjører på deg eller en brå bevegelse som blir feil også var det hele over. Neitakk, jeg ruller heller avgårde på langrennsskiene mine denne sesongen:D Syns ikke det handler om å begrense seg selv, men om hva som faktisk betyr noe. Jeg klarer meg jo fint en sesong uten ski og snowboard, så hvorfor ikke være på den sikre siden når man kan:)

Jeg er ganske forsiktig av meg uansett om jeg er gravid eller ikke, så hadde nok ikke tatt noen sjanser. Vi har leid hytte i påsken hvor hele familien er med. Er da 28 uker på vei, så legger sikkert selv langrennskiene hjemme... :hilarious:

Sist jeg var gravid var jeg helt innstilt på at vi skulle på snowboard/slalom i påskeferien. Jeg var da 3 måneder på vei, men da satte min ellers så snille og greie samboer seg helt på bakbena! Jeg er ikke rågod på ski, men jeg er av den forsiktige typen som ikke akkurat kaster meg utfor den bratteste bakken, men han var kjempenegativ pga alle andre tullinger i bakken. Han har stått mye snowboard i sitt liv, så sikkert sett mye rart. Det ble aldri noe nedoverski den påsken, men jeg fikk lov til å stå på langrenn da :p
Nå i ettertid tenker jeg at det var en fornuftig avgjørelse, et svangerskap varer jo tross alt bare 9 måneder, så får heller skigåingen utsettes en vinter :)

Jeg står vanligvis på snowboard og har falt nok ganger og blitt påkjørt av andre til at jeg ikke hadde tatt sjansen. Et hardt fall kan være ganske risikabelt for den lille uansett hvor godt beskyttet den ligger.

Jeg har relativt god kontroll på slalåm, og hadde jeg hatt bakken for meg selv hadde jeg kunnet stått noen turer.. men som flere sier her, du veit aldri hvem du møter i bakken og hva det kan føre til.. Du må selv avgjøre om du tar risikoen, men jeg hadde ikke gjort det.

De tre-fire første mnd hadde jeg gjort det. Det skal litt til for at det skal skje noe alvorlig. Jeg hadde ikke vært så hysterisk at jeg hadde latt være å gjøre noe jeg har lyst til i første trimester :) Du trenger jo ikke sette utfor de bratteste bakkene, og med den største farten...

Jeg stod på langrenn nyttårshelgen, men fant ut at jeg ikke ville bruke alpintski i tilfelle jeg falt.

Takk for alle innspill! Skal vurdere litt mer, så får jeg se hva jeg finner ut. Tenker jo ikke å være med på alt det jeg pleier, som skogsløyper og de bratteste bakkene, og energien er (iallfall enda) ikke helt på topp så noe heldagsgreier blir det uansett ikke for min del. Det hadde bare vært flott og fått noen turer, også evt. sette meg på et avtalt spisested med ei bok til de andre tok pause, også bli med noen runder til og heller dra tilbake til hytta tidligere enn de andre. :)

Langrenn blir det uansett mye av for min del i vinter, så lenge formen kommer seg. Det har de fleste jeg kjenner holdt på med som gravide, og jeg ser ikke at det skal være mer risikabelt for min del enn deres.:p

Uansett synes jeg det er spennende å høre hva dere andre tenker om forskjellige ting med disse svangerskapene, vi har jo så ulike ståsted og syn på ting! :joyful:

Tenkte sist svangerskap at jeg kom til å stå på snowboard en stund utover, men bekkenet midt satte en fin stopper for det. Denne gangen er jeg mer redd for magen min, og at noe kan skje. Kan være etter den episoden med «Helene sjekker inn...», den fra prematuravdelinga. Hun dama som hadde ramlet å slått magen da hun var ute å gikk. Var jo et stykke på vei da, men var ikke så heldig utfall. Tenker at jeg personlig ikke tar sjansen. Plutselig er det en liten hump e.l. man ikke ser. Og jeg føler meg mer ustødig/ramler mer når jeg er forsiktig og kjører sakte, enn når jeg gønner på :D
Men skigåing blir det!

Back
Topp