Slag mot magen av eldre søsken

MilaS

Gift med forumet
Aprillykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Jeg har en 4 åring som normalt sett er rolig, men armer og bein går gjerne i alle rettninger. Selv om jeg passer meg får jeg slag/spark mot magen innimellom. F.eks hvis vi ligger å ser på barnetv så vil hun skifte stilling og pluttselig setter foten hardt i magen. Eller i dag når vi lå å snakket litt i senga når vi våknet så slapp hun hele vekta av foten rett på livmoren. Jeg fikk en sikkelig langvarig kynner rett etterpå.

Skjer dette også med dere som har eldre søsken? Er det skadelig? Jeg går på blodfortynnende og får blåmerker med en gang og ser liksom for meg at det samme må jo skje med baby i magen. Jeg vet jo jordmor presser ganske hardt på magen, men noen av sparkene jeg har fått har vært hardere enn det.

Jeg tenker at, når du får et hardt nok slag mot magen til å bli bekymret, så kan du ringe føden en tur. Om så, bare for å bli beroliget - eller komme for en sjekk.

Min nesten 4åring er VELDIG forsiktig med magen. Prøver så godt hun kan å være obs på den. Så, hun har ikke klatret på eller dumpet spesielt i magen i det hele tatt..

Men, vet jo at mange får diverse slag og spark i magen av barna - det som er farligst er vel helst om det blir så hardt at morkaken KAN løsne. Jeg vet ikke hvor hardt det evt må bli. Så, jeg tenker at hvis du selv føler du blir bekymret, så er det greit å bare høre med føden eller legen. :)

Jeg tenker at, når du får et hardt nok slag mot magen til å bli bekymret, så kan du ringe føden en tur. Om så, bare for å bli beroliget - eller komme for en sjekk.

Min nesten 4åring er VELDIG forsiktig med magen. Prøver så godt hun kan å være obs på den. Så, hun har ikke klatret på eller dumpet spesielt i magen i det hele tatt..

Men, vet jo at mange får diverse slag og spark i magen av barna - det som er farligst er vel helst om det blir så hardt at morkaken KAN løsne. Jeg vet ikke hvor hardt det evt må bli. Så, jeg tenker at hvis du selv føler du blir bekymret, så er det greit å bare høre med føden eller legen. :)

Jeg er bare usikker på hva som egentlig er hardt og om bekymringene mine bare er fordi jeg generelt er mye bekymret etter å ha mistet mange svangerskap. Jeg har ikke hatt vondt annet enn der og da, men jeg vet baby ligger med hodet opp og det et ofte akkurat der sparkene kommer. Så da får jeg masse rare bilder i hodet:nailbiting:

Hun er egentlig veldig forsiktig og koser masse med magen. Hun gjør det ikke med vilje, men er et skikkelig klistermerke på meg så i løpet av en uke så klarer det å bli noen føtter inn magen uansett når hun snur seg eller tuller.

Jeg er bare usikker på hva som egentlig er hardt og om bekymringene mine bare er fordi jeg generelt er mye bekymret etter å ha mistet mange svangerskap. Jeg har ikke hatt vondt annet enn der og da, men jeg vet baby ligger med hodet opp og det et ofte akkurat der sparkene kommer. Så da får jeg masse rare bilder i hodet:nailbiting:

Hun er egentlig veldig forsiktig og koser masse med magen. Hun gjør det ikke med vilje, men er et skikkelig klistermerke på meg så i løpet av en uke så klarer det å bli noen føtter inn magen uansett når hun snur seg eller tuller.

Joda, men føden er jo mye der for å berolige også. Jeg var ganske hysterisk i forrige svangerskap. Var livredd for å miste, og masse katastrofetanker. Så.. jeg var inne flere ganger pga lite liv. Det så jo helt fint ut, og jeg vet at denne gangen så vil jeg ikke engang merke lite liv på samme måte fordi jeg har en baby som ligger helt stille 90% av dagen. Kjenner henne mest om hun får hikke. Og det selv om hun ligger med beina opp. Hun dulter av og til med en fot om hikken irriterer. :P

Forøvrig - babyen ligger enda i masse fostervann; så eventuelle dytt utenfra, vil bare.. dytte babyen inn i fostervannet. Babyen har verdens beste hjelm på seg! Men vet følelsen. Jeg føler jeg av og til skviser hodet hennes i bekkenet liksom.

Men, uansett. Blir det såpass hardt at du føler deg bekymret, så ring gjerne. Om så bare for å bli beroliget. Det har de gjort flere ganger til meg også. Beroliget over telefon dersom de ikke synes det høres kritisk ut i det hele tatt. :)

Har en 2,5 åring som hopper på meg og er veldig leken. Han tenker ikke over at mamma har baby i magen overhodet, så har fått noen reale spark rett i magen, såpass at det gjorde vondt. Men har ikke følt meg bekymret, for har kjent lillegutt i magen sparke og være som vanlig. Siden du er såpass bekymret, så ville jeg ringt å snakket med føden å hørt hva de mener. Kanskje det er greit å komme inn på en liten sjekk?:Heartred Uff, ikke greit å være så bekymret:Heartred Sender deg en god klem:smiley-angelic003

Her er det ikke like uskyldig, guttungen blir utrolig fort irritert for tiden! Sparker og slår noe vanvittig når det ikke går som han vil og bryr seg ikke om han skulle komme til å skade lillesøster :(

Men er du bekymret ringer du føden!
Har heldigvis sluppet unna det til nå for har klart å beskytte magen til nå!

Joda, men føden er jo mye der for å berolige også. Jeg var ganske hysterisk i forrige svangerskap. Var livredd for å miste, og masse katastrofetanker. Så.. jeg var inne flere ganger pga lite liv. Det så jo helt fint ut, og jeg vet at denne gangen så vil jeg ikke engang merke lite liv på samme måte fordi jeg har en baby som ligger helt stille 90% av dagen. Kjenner henne mest om hun får hikke. Og det selv om hun ligger med beina opp. Hun dulter av og til med en fot om hikken irriterer. :p

Forøvrig - babyen ligger enda i masse fostervann; så eventuelle dytt utenfra, vil bare.. dytte babyen inn i fostervannet. Babyen har verdens beste hjelm på seg! Men vet følelsen. Jeg føler jeg av og til skviser hodet hennes i bekkenet liksom.

Men, uansett. Blir det såpass hardt at du føler deg bekymret, så ring gjerne. Om så bare for å bli beroliget. Det har de gjort flere ganger til meg også. Beroliget over telefon dersom de ikke synes det høres kritisk ut i det hele tatt. :)
Har en 2,5 åring som hopper på meg og er veldig leken. Han tenker ikke over at mamma har baby i magen overhodet, så har fått noen reale spark rett i magen, såpass at det gjorde vondt. Men har ikke følt meg bekymret, for har kjent lillegutt i magen sparke og være som vanlig. Siden du er såpass bekymret, så ville jeg ringt å snakket med føden å hørt hva de mener. Kanskje det er greit å komme inn på en liten sjekk?:Heartred Uff, ikke greit å være så bekymret:Heartred Sender deg en god klem:smiley-angelic003
Her er det ikke like uskyldig, guttungen blir utrolig fort irritert for tiden! Sparker og slår noe vanvittig når det ikke går som han vil og bryr seg ikke om han skulle komme til å skade lillesøster :(

Men er du bekymret ringer du føden!
Har heldigvis sluppet unna det til nå for har klart å beskytte magen til nå!

Tusen takk for fine svar :Heartpink
Jeg valgte å ikke ringe i dag da jeg ikke har hatt noe mer vondt eller kynnere i etterkant av foten jeg fikk i magen i dag. Jeg tror 4 åringen fikk en liten støkk for jeg ropte au ganske høyt da det skjedde for jeg ble så overrasket, og etter dette har hun puttet plaster og kalde kluter på magen min for å gjøre det bra igjen :love7 Så håper på at vi kan prøve å unngå det så ofte fremover :)

Tusen takk for fine svar :Heartpink
Jeg valgte å ikke ringe i dag da jeg ikke har hatt noe mer vondt eller kynnere i etterkant av foten jeg fikk i magen i dag. Jeg tror 4 åringen fikk en liten støkk for jeg ropte au ganske høyt da det skjedde for jeg ble så overrasket, og etter dette har hun puttet plaster og kalde kluter på magen min for å gjøre det bra igjen :love7 Så håper på at vi kan prøve å unngå det så ofte fremover :)

Så lenge du føler deg trygg, så er det det viktigste ❤️

Sniker litt :)
Eg skjønner godt du er bekymra, eldste var berre 1år når eg gjekk gravid med minste, og hadde jo absolutt ingen vet i forhold til lek osv. Me tåle jo så utrulig masse til vanlig, lar dei hoppe på oss og leke og styre på, så vanskelig for dei å heilt forstå og ta hensyn (iallefall dei aller minste). Men, det skal litt til for at slag mot mage skader baby før 3dje trimester! Livmor er veldig kraftig og elastisk, og tar imot mykje av berøring utenfra og skifter dermed vannet rundt for å beskytte baby. Vannet demper alt, også ganske harde slag. Om så slaget skulle ha truffet baby i hode, så er hodet så mykt, og kraniet i så mange biter at sjansen for at slaget skulle gitt noko varig men er svært liten. Men, såklart kan babyen få vondt av det, det er jo viktig å formidle oppi alt dette også ❤

At du fikk ein lang kynner er også (mest sannsynlig) for å beskytte barnet fra naturens side i tilfelle slaget ikkje kom aleine, det blir som når ein strammer magemuskler for å beskytte viktige organer mot slag f.eks.

Men, spesielt i tredje trimester så er det viktig å få sjekket slag mot mage, for fosteret har då så liten plass og kan ligge så tett mot magen til mor at den kan bli påført kraniebrudd. Ring heller ein gong for mykje enn ein gong for lite ❤

Back
Topp