Slår deres barn?

Vilpa

Blir kjent med forumet
Gutten vår slår, biter eller river i håret i sosiale situasjoner som han ikke vet hvordan han skal takle. F. eks når 2 stk leker og han ikke blir involvert i leken, for å få oppmerksomhet eller hvis noen tar leker fra han.

Vi deltar på småbarnssang ukentlig. Nå virker det på meg som at en av de andre mødrene har pekt ut min sønn som syndebukk og irettesetter han for ting som i utgangspunktet han ikke har gjort med vilje. Under en av sangene skal barna ”fange såpebobler” og når 15-20 smårollinger forsøker å ta såpeboblene så kan det bli litt knuffing. Guttungen traff en annen gutt i ansiktet, men slik jeg ser det var det ikke med vilje. En dame (ikke guttens mor) tok tak i gutten min og irettesatte han. Jeg var for lang unna til å høre hva damen sa, men så min sønns reaksjon, han sto lenge å bare kikket på damen, mens hun så bort og ikke ville ha øyekontakt med gutten. Han deltok ikke i videre lek før jeg fikk ”dratt han inn i leken igjen”. Han prater ikke med fremmede og vi kjenner ikke denne damen så godt.

Kan en forvente at et barn på 2 ½ år skal kunne koordinere syn og bevegelser slik at han er sikker på at han treffer boblene og ikke et barn? Under resten av sangtimen forsøkte damen å skyve bort min sønn når han nærmet seg henne og barna. Det var også andre barn som sprang rund og dyttet bort i andre barna, uten at hun reagerte på dem. Under leken etterpå så slo min sønn til denne damens sønn. Den andre gutten kjørte inn i gutten med en stor lekebil mens de lekte på gulvet (vet ikke om det var med vilje). Jeg sa til gutten vår at han ikke har lov å slå, jeg og gutten pratet etterpå om at han ikke har lov å slå selv om at andre gjør noe mot han.

Jeg var helt fortvilet å på gråten da vi kjørte hjem i går og følte meg som verden mest elendige mor.
Vi har forsøkt flere måter å irettesette gutten på, fortelle han at andre får vondt når han slår, ”time out”, avstraffelser (f.eks at han ikke får is, gå fra lekeplass), belønning når han er snill, prøve å veilede han i situasjoner som fører til at han slår. For tiden prater vi med han om dette flere ganger til dagen, men til andre tider har vi ikke fokusert så mye på de slemme siden for å unngå at han får så mye oppmerksomhet rundt de sidene. Kjefter en på han er det som å hive bensin på bålet, han blir giret av det.

Han liker å gå på sangen og leke sammen med andre barn, så det har ingenting med at han ikke liker dem han slår.
Han har hatt perioder der han har vært snill, men så har vi ramlet tilbake i det samme mønsteret.

Vi har grei dialog med barnehagen om problemet og prater også med foreldrene til de barna han leker med hjemme. Jeg synes at gutten skal bli irettesatt når han gjør noe galt og synes det er greit at folk han kjenner og er trygg på irettesetter han, men liker ikke at fremmede gjør det. Synes også at voksne folk bør lese situasjonen før de irettesetter barnet.
Vet ærlig talt ikke hvordan vi skal løse problemet. Har håpet at han skulle vokse det fra seg. Føler nå at problemet er blitt større nå når andre foreldre gjør han til syndebukk.

Slår deres barn, er det normalt for et barn på 2 ½ år å fortsatt slå? Overreagere jeg på henne som kjeftet på sønnen min?

Takknemlig for råd

ORIGINAL: BethinaogTheodor

Du overreagerer absolutt ikke!
Kjente jeg ble litt provosert av den dama jeg[:@]

Det høres ut som dere gjør så godt dere kan, og unger dytter, slår, biter etc. Det er mange ganger de ikke klarer å uttrykke seg verbalt og da bruker de kroppen til å fortelle at dette er ikke greit..
MEN han er jo bare 2,5 år, og det er ikke unormalt at barn gjør slik i denne alderen[:)]

Syns det er litt skremmende at voksne kan oppføre seg slik, det er jo ikke rart at enkelte unger blir syndebukker!
Om det skjer igjen, så ville jeg tatt det opp med dama og spurt om hvorfor ho gjør som ho gjør, og at dere faktisk ikke syns det er noe særlig. Minn gjerne på alderen, og at kropp og tanker ikke alltid er like lett å koble sammen[:)]

Dette ble nok litt rotete, men, håper det ordner seg[:)]

Samma tenkte jeg! Tror kanskje jeg hadde tatt det opp etter første gangen, for sånn oppfører man seg faktisk ikke. Jeg reagerer også hvis andre irettesetter mine barn. Det synes jeg at skal være vår jobb som foreldre.
Phillip har også hatt en tendens til å slå, det er blitt mye bedre etter han begynte å prate. Men er fremdeles noe han tyr til for oppmerksomhet. Jeg prøver å slå ned på det når han slår  (det er hovedsaklig her hjemme det skjer, og veldig ofte pga søskensjalusi), på samme måter som du gjør.
Tror bare vi må smøre oss med tålmodighet[&:]

Jentungen her hadde en stund hvor hun slo andre barn en del... med dette ga seg når hun fikk bedre ordforråd...

men nå i det siste slår hun meg en del... hun kan "klaske" til meg helt uoppfordret...
Tar henne med til trappa, og sier at hun må sitte der til hun sier unnskyld...

"fighten" holder på i kanskje 3kvarter-1time... hun gi seg ikke... skikkelig sta..
Men tilslutt får jeg en unnskyldning og en klem[:)]

Men har dessverre ingen gode råd, da jeg ikke har "kontroll" over min egen.. heheh[:)]

Hei igjen!

Takk for råd og tilbakemeldinger. Jeg kommer nok til å si i fra ved neste sangtime hvis det skulle skje igjen. Det som er dumt er at alle foreldre og barn er samlet og jeg ønsker ikke den oppmerksomheten det vil vekke å si noe til den dama når alle er samlet! Sangen er organisert av ledere, så det kan være jeg tar det opp med dem i stedet for direkte med dama. Hadde jeg truffet dama alene så hadde jeg sagt det til henne hva jeg mener om at hun irettesetter gutten, men jeg vet ikke hva hun heter en gang, jeg vet bare navnet på barna hennes.

Så får jeg bare smøre meg med tålmodighet angående gutten sin oppførsel. Ordforrådet begynner å bli bedre nå og da er det lettere å forklare og prate med han. Heldigvis er det ikke et barn han slår, jeg mener at det hele tiden går ut over samme barnet, i barnehagen har han vist dultet bort i de fleste!

Back
Topp