Slå opp i permisjonstiden??

Solsikke91

Andre møte med forumet
Noen som vet hvordan det er når man slår opp og far nettopp har begynt på sin permisjon, og mor er begynt i jobb igjen??

Hva tenker du på da?

Dette lurer jeg også på, bare at vi har ikke slått opp..Men vurderer det vel kanskje..

Det jeg lurer på er om jeg har krav på overgangsstønad med en gang (er student), om han får beholde resten av permisjonen slik at jeg bare leverer gutten hos han før jeg skal på skolen, eller om han mister den?

Er det jeg lurer på i alle fall..Vet ikke hva trådstarter lurer på..

Jeg og barnefar flyttet fra hverandre 1 uke inn i permisjonen hans. Man får ikke overgangsstønad da, da far kommer til å ha mer kontakt med barnet enn 50-50 ettersom han blir hjemmeværende 100%. men du kan søke overgnagsstønad med en gang permen hans er over(ville gjort det midt i da det er syk behandlingstid-ca 3 mnd men vi fikk avslag fordi de tok tak i saken med en gang etter 2 uker). Ellers står det bare på hvor mye du ønsker barnet i prosenter. vi f.eks har på papiret at jeg har sønnen 100%, men i hverdagen deles han 50-50. det er fordi da får jeg dobbel barnetrygd (1980 kr) og kommer med en gang i skatteklasse 2 hvor jeg kan skrive av ca 10.000 på skatten. Vi valgte det den måten ettersom han har en høyere inntekt enn meg og at dette ville hjelpe oss mer. du får da også mer støtte fra lånekassen ( 1000 kr mer i mnd). men gjør dere dette på den måten er det vitkig på nav sine skjemaer at du svarer NEI når spørsmålet "har barnefar mer samvær med barnet utover barnevernsloven paragraf(...)"  dette er bare for at nav skal vite at dere overholder avtalen slik at du får riktig sum med penger. men dette er KUN på papiret,som hun fra nav sa "sønnen deres kan bo hos barnefar 100% men stå 100% på papiret på deg". Ellers må dere bare skrive en kontrakt dere imellom om hvorvidt han skal gi deg barnebidrag,evt hvor mye, og om han faktisk trenger det hvis du får ekstra penger, og en samlivsbruddkontrakt som forteller hvilken dato dere gikk fra hverandre ettersom dere ikke er gift!

puh langt svar.. lykke lykke til :) dette ordner seg,hilsen ung mor som akkurat har vært igjennom det samme :)

Lykke til :D

Teriyaki skrev:
Dette lurer jeg også på, bare at vi har ikke slått opp..Men vurderer det vel kanskje..

Det jeg lurer på er om jeg har krav på overgangsstønad med en gang (er student), om han får beholde resten av permisjonen slik at jeg bare leverer gutten hos han før jeg skal på skolen, eller om han mister den?

Er det jeg lurer på i alle fall..Vet ikke hva trådstarter lurer på..

Back
Topp