Skyr

Bambi88

Forelsket i forumet
Kan man spise Skyr når man er gravid? Den inneholder jo søtstoffer som aspartam, acesulfam K.

Ja det kan du :)

Ja, null problem :-)

Tror ikke det er noe problem. Jeg har spist det flere ganger...

Jeg mente jeg fikk beskjed om å ikke gjøre det? Men jeg er alergisk mot aspartam, så takk for advarselen;p

jeg ville ikke ha gjort det, aspartam påvirker fosteret... om det er i cola zero eller skyr spiller ingenrolle aspartam er aspartam..

Aspartam er ikke påvist farlig for fosteret..står ingenting om dette i matportalen.no

WHO har til og med sagt at det er bedre å drikke lett-produkter enn ekte sukker.
Det er ikke kommet frem til noen pålitelig dokumentasjon om at aspartam er direkte skadelig.

DEt står derimot at man skal begrense inntak av pepsimax og annen cola,, men det er pga koffeinen.
(max 1 liter til dagen-hvis en ikke drikker kaffe i tillegg)

(klart--i store mengder er vel ALT farlig og kreftfremkallende)

Men ja bare spis Skyr du :)

De sa før at det var farlig men har gått tilbake på det. Altså for 2 år siden. Men for ca 2 mnd siden gikk de tilbake på det.

Det er vel litt delte meldinger om aspartam. Jeg drikker bare lettbrus, jordmor har aldri sagt noe til meg om det, så det at det garantert påvirker fosteret vet jeg ikke helt. Mulig det KAN påvirke, men det kan jo alt annet også i så fall.

Nå har jeg ikke funnet noen pålitelige kilder eller en gang hørt at fosteret blir påvirket av aspartam. Syntes det hørtes veldig hysterisk ut.

Ikke meningen å spore helt av fra det du faktisk lurte på, men har drukket lettbrus i alle mine svangerskap, og jeg var nærmest nevrotisk på alt av kosthold og giftstoffer og hvordan det kunne oå orke baby i magen. Jeg ville kost meg med skyr! :)

Back
Topp