Skurv

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
Skurv er jo noe de fleste babyer/barn får i større eller mindre grad.

Jeg har hatt en som hadde det jeg vil kalle helt normal mengde, som kom og gikk innen fornuftig tid, men jeg har også en som har hatt skrekkelig mye av det, og som fortsatt ved 10 års alder ser ut som hun flasser fordi hun har dette belegget i hodebunnen og vi får ikke helt bukt med det. Vanskeligere også når håret er langt osv.

Jeg oppdaget i går at Ullungen begynner å få skurv på krona. I den forbindelse lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre for å «ta det ved rota» og hindre at det blir så mye som hos storesøster? Jeg har alltid slitt med å håndtere det. Har dere noen gode tips?

Litt skurv er jo ikke til å unngå, men det kan ende opp med å se ganske guffent ut, så jeg vil gjerne unngå det jeg kan hvis mulig?

Vært hos legen og sjekket om det er seborisk eksem?

Tenker du på den eldre av dem? Har ikke sjekket det hos lege, men det er et sånt veldig seigt og tidvis brunlig belegg hun har og ikke så tørt som seborreisk eksem normalt er (etter min erfaring). Hun har en del andre hudgreier, tørre flekker på bena og muligens ensidig Vitiligo, så jeg kan høre med legen om hodebunnen også ved anledning. Vi er så sjelden til legen bare.

Mini her hadde i øyenbrynene, og fikk tips fra venninner om å smøre inn med babyolje og la virke noen timer. Deretter kamme gjennom hårene, så løsner det :) Ble raskt helt fint igjen!

Så på apoteket her om dagen at de hadde noe mot skurv som jeg ikke har sett før. Mulig at det funker.
Med de andre to har jeg massert hodebunnen lett med babyolje, latt de sove med olje i håret og tynn lue på hodet og gredd det ut når vi sto opp.
Vesla har begynt å få litt antydning til skurv også, så jeg under bading i går kveld, så må begynne snart selv.

4-åringen har endel fortsatt, men hun nekter olje i håret og kamming, så det får bare være.
Lille har foreløpig ikke noe.

Med storesøster så tok jeg babyolje i hodebunn og lot virke en hel dag og kammet ut når hun var mindre. (Fett løser fett) Det gikk bort da, men kommer stadig tilbake.

Skurv er vel et fettlag som legger seg i hodebunn, så jeg tenker at det forebyggende for de store er å vaske skikkelig i hodebunn med en god sjampo. Med storesøster her så blir hårvasken ofte litt knapp fordi hun hater å dusje håret.

Jeg har også bestemt meg for å ikke bruke olje i badevannet til lille. Ikke pga skurv, men diverse annet med huden. Vet ikke om skurv kommer av fett som kommer utenfra eller innenfra, men min hud reagerer ikke så bra på veldig oljebaserte produkter, så vil ikke bruke så mye på barna heller.

Vi tar olje i badeevannet. Og så når huden har fått mjuka seg litt opp tar jeg en ru vaskeklut og olje på den, eller på hodet, og gnikker av med flat hånd. Funker som bare det på disse to :)

Min eldste sønn hadde MYE,, og jeg hadde problemer med å få bukt med det. Viste seg at han hadde atopisk eksem, så nå skjønner jeg jo hvorfor. Men brukte mye olje på ham også

storesøster her hadde seboraisk eksem. Gult lag som ser ut som en tørr ørken på hodet. Jeg fikk beskjed om at det var skurv på helsestasjonen og at det skulle gå bort med olje, salisylsyre eller sånn eget skurvemiddel fra apoteket. Ingenting fungerte og det så helt jævlig ut. Men helsesøster reagerte ikke. Men jeg tok henne med til legen og fikk liniment med steroider og og det forsvant fort. Den stakkars hodebunnen hennes måtte gjennomgå så mye unødvendig behandling. Jeg blir skikkelig irritert av å tenke på at ingen reagerte på at det ikke bare var skurv. Nå er hun ca 2,5 år og har litt innimellom. Men ikke nok til å behandle. Så jeg hadde tatt henne med til legen om du er i tvil, sånn for å unngå å smøre på masse gørr som uansett ikke funker.

Brukt salisylolje kjøpt på apotek på de eldste. Brukte det 2 ganger så var det borte. Ikke kommet tilbake på noen av dem :) Ville kanskje prøvd olje først, men om det ikke blir bedre etter 2-3 ganger kontaktet lege :) er best med behandling tidlig om det er eksem, uansett hvilken sort det er.

Takk for tips.

På Ullungen er det veldig veldig lite og jeg er ikke tvil om hva det er. Det er bare et lite felt og veldig beskjedent. Jeg får heller sjekke ut 10 åringen, hun er som sagt verre enn noe.

Selv har jeg Psoriasis i hodebunnen, men det arter seg annerledes enn hos mellomste.

Lille har i øyenbrynene og i pannen. Jeg vasker bare litt hardt på slutten av hvert bad, så går det bort. Bruker natusansåpe i badevannet.

Back
Topp