Skummel kjøring og politi?

Hope90

Pergo baby??
VIP
Leste et blogg innlegg I dag som handler om andres uforsiktige kjøring og nå det er greit å ringe politiet.

Hva gjør/ har dere gjort I slike situasjoner?

Opplevde selv I dag en sjåfør som stod på gassen ut I rundkjøringen enda jeg allerede for lengst var I den og hadde jeg ikke kastet meg på bremsen hadde det smelt. Det verste var er at jeg observerte at vedkommende så meg lenge før han kastet seg på gassen inn I rundkjøringen. Altså det peip og røyk fra dekkene! Jeg ringte ikke politiet da og bannet for meg selv og sa vel høyt "detre sku polti sett!" Men jeg tenkte aldri på å ringe.

Og derfor lurer jeg egentlig litt på når er det greit å ringe? Når ville dere ringt og har dere ringt noen gang?

Jeg har ringt et par ganger. En gang fordi en fyr dreiv og tok flere farlige forbikjøringer på rappen, og en gang en bil som kjørte så sjanglete at jeg mistenkte promille.

Har ringt politiet to ganger.
En gang da noen kjørte feil vei på E6 (så at de tok feil avkjørsel og kom ut i feil kjørebane)
Og en gang da noen "moonet" (altså hang rompa ut av vinduet) køen under noen heftige forbikjøringer. Det var to som han rompa ut av vinduet på passasjersiden, mens sjåføren kjørte forbi 4-5 biler i slengen på svingete veier.

Men idiotisk kjøring i rundkjøringer og sånn lar jeg gå. Hadde jo aldri kommet fram noe sted hvis jeg skulle si fra om all håpløs kjøring i rundkjøringer, for jeg må gjennom hvertfall 3 uansett hva jeg skal!

Ringer om det er mistanke om ruskjøring, vinglete kjøring, kjøring i motsatt kjørefelt.
Og har tipset via nettsiden om kjøring i gate med innkjøring forbudt. Det er min gate, og det er enveiskjørt. Opplever stadig farlige situasjoner pga at noen kjører inn feil med vilje. Naboer etc.

Jeg har ringt et par ganger når jeg har mistenkt fyllekjøring, politiet ba meg følge etter mens de rykket ut, og det viste seg å være fyllekjøring

Eg har aldri ringt pga eg er feig... Men har tenkt tanken når eg ser biler kjøre fram og tilbake på sitt felt.. Eller når folk tar flere forbi kjøring på dobbel sperre linje...

Har ringt en gang pga en tulling som kjørte forbi en rekke biler i en tunnel uten god sikt (og led sperrelinje), og en gang ved mistanke om fyllekjøring.

Ringt en gang. Resonnering: leser jeg om en ulykke med denne lastebilen involvert, føler jeg meg medskyldig om jeg ikke sier fra :)

Ikke ringt politiet, men ringt firmaet til lastebilen som kjørte som et svin!

I går holdt vi på å havne i/lage en bilulykke selv, da mannen ble distrahert og havna i feil kjørebane.. Det gikk heldigvis fint, men jeg synes synd på de som kom mot oss, de må jo ha trodd vi var noen drittsekker som kjørte som svin.. :( jeg er bare takknemlig for at jeg fikk dratt i rattet og vi fikk retta opp i tide...

Jeg ville ringt ved mistanke om promille og hvis jeg lå bak noen som gjorde flere farlige forbikjøringer etc. Aggressivitet i rundkjøringer nei...altfor vanlig dessverre. I din situasjon ville jeg nok bare tutet..

Jeg har ringt så mange ganger at mannen min mener at den dagen jeg begynner å tulle (bli gammel og glemsk) så har jeg det med å gi fra meg førerkortet frivillig :p
Jeg ringer om jeg ser noen drive med uforsvarlige forbikjøringer og ser bilnummer, om jeg ser noen som kjører mye på feil side/vingler eller ved mistanke om ruskjøring.
Har i en periode vært yrkessjåfør og mange i familien er i samme yrke, så jeg ser helst at alle de som ikke burde hatt førerkortet og kan gjøre mye skade blir fratatt det eller får seg en sjekk. Men stort sett har de jeg har meldt vært gamle mennesker, som ikke burde fått beholdt førerkortet.

Litt hissig kjøring i en rundkjøring hadde jeg nok bare ristet på hodet av. Sjanglete kjøring, usikra barn, mistanke om fyll eller dopkjøring, da følger jeg gjerne etter jeg, med politiet på øret.

Back
Topp