Skummel artikkel om NIPT fra utlandet

Er så gammel at jeg får den gratis utført i Norge heldigvis.. huff
Jepp, sjæl. Men som mor til et barn med Downs får jeg litt vondt i magen av hele greia. Hele oppfølgingen rundt er så ræva, at det mest av alt føles som et verktøy for å sile ut og fjerne alle fostre med Downs :shifty:

Det skjønner jeg. Det er ett veldig vanskelig tema og må være opp til hver person å bestemme om de ønsker å bære frem ett barn med kromosomavvik. Testen skal informere, men til slutt er det paret som må velge. Da jeg har 2 fra før og en med spesielle behov er det uaktuelt å beholde dersom det viser seg å være avvik på NIPT :(

Det skjønner jeg. Det er ett veldig vanskelig tema og må være opp til hver person å bestemme om de ønsker å bære frem ett barn med kromosomavvik. Testen skal informere, men til slutt er det paret som må velge. Da jeg har 2 fra før og en med spesielle behov er det uaktuelt å beholde dersom det viser seg å være avvik på NIPT :(
Og jeg HELT enig i at det er den enkeltes valg. Jeg legger meg IKKE opp i hva folk velger, men jeg synes man må få kunne ta et informert valg. Ikke et valg utifra den ikke-eksisterende oppfølgingen som er rundt testen nå.

• Liker
Reactions: HCS
Back
Topp