Skulle aldri ha sluttet å røyke!!!!!

Mammaen til Helen

Glad i forumet
[:'(]Jeg trodde at det å slutte å røyke skulle være sååååå bra for deg jeg!!!!!!!!
Der tok jeg grundig feil!!!!![:@][:@]

Jeg har vært røykefri i snart 3 mnd, og har på den tiden lagt på meg over 15 kg!!!!!
Lagt på meg så fort at de strekkmerkene jrg IKKE fikk under svangerskapet, har jeg FÅTT nå[:@][:'(]

Jeg føler meg mer sliten, mindre energi, føler meg bare feit og lat i  grunn, håret mitt blir fett med en gang, huden min er skikkelig fettete og begynner å få mere kviser. Jeg sover dårligere om natta, og er mye trøtt!!!!!

Men det absolutt værste er jo denne vekta, jeg spiser ikke mere enn vanlig, og det er heller ikke så mye, men vekta går bare opp og opp, jeg blir så depremert av dette, og har jo heller ingen klær som passer lengre... Allerede opp over 15 kg, så hvordan i alle dager skal dette gå da?????

Men det er jo ihvertfall positivt for min datter da.......

Litt langt dette, takk for at du leste....

Jeg tror ikke at det å slutte å røyke i seg selv gjør at man raser opp 15 kg egentlig, at det er noe mer også som hjelper til med det! Men utrolig kjipt - det skjønner jeg!

Jeg skjønner at det er fortvilende å se at vekta går oppover, men uansett: Stor applaus til deg for at du klarte å slutte å røyke. Men det er ÉN måte å gå opp i vekt på: Man får i seg mer energi enn man forbruker. Simple as that. Hva med å melde deg inn i vektklubb.no f.eks.? Da registrerer du alt du spiser i løpet av en dag, og alt av fysisk aktivitet. Ofte blir man overrasket over hvor mye man faktisk får i seg i løpet av en dag. Og de "symptomene" du beskriver, det høres jo ut som følgene av et litt usunt kosthold... Jeg har aldri røykt selv, men har jo hørt at man gjerne går og småspiser litt når røyksuget melder seg. Og den småspisingen kan være årsaken til at vekta kryper oppover.

Håper du finner ut av det. Du har uansett gjort kroppen din en stor tjeneste ved å kutte ut røyken. [:)]

ORIGINAL: [September Mamma]

Jeg tror ikke at det å slutte å røyke i seg selv gjør at man raser opp 15 kg egentlig, at det er noe mer også som hjelper til med det! Men utrolig kjipt - det skjønner jeg!

Nei da, det er faktisk sant at jeg har lagt på meg så mye pga røykeslutt.
Legen har holdt meg litt under oppsikt fordi jeg var en litt ekstrem sak[:D]
Det som skjer at forbrenningen blir mye dårligre når man slutter å røyke, og i mitt tilfelde virker det som forbrenningen bare stoppet opp helt[:D]
;Men det er ikke noe gøy dette, men jeg får vel bare ta det som kommer og prøve å være enda mere forskiktig....

Hørte en disk om det her for litt siden... ei som mente at grunnen til man gikk opp etter å ha sluttet å røyke var pga røyken øker forbrenningen når man røyker og derfor tåler man å stappe i seg mer som røyker enn som ikke røyker[8|] 

Flink du er til å slutte å røyke da[:)]

Så flink du hae vært!!!! Jeg gikk opp 10 kg da jeg sluttet å røyke...du øker forbrenninga med 10% når du røyker og når du da slutter bruker kroppen ca 1 år på å normalisere seg igjen.. Har du prøvd å ta CLA? CLA+ trening skal visst være bra..[;)]

ORIGINAL: løve78

Så flink du hae vært!!!! Jeg gikk opp 10 kg da jeg sluttet å røyke...du øker forbrenninga med 10% når du røyker og når du da slutter bruker kroppen ca 1 år på å normalisere seg igjen.. Har du prøvd å ta CLA? CLA+ trening skal visst være bra..[;)]

Ja, det er bare sånn det er det, samme legen sa til meg at det tar ca 1 år for kroppen å normalisere seg...
Men hva er CLA??  Virker sikkert litt teit nå, men det har jeg aldri hørt om før jeg[:)]

Så utrolig flink du er som har sluttet å røyke! Tror nok helsegevinsten ved å være røykfri er verdt de ekstra kiloene, selv om det er utrolig kjipt!
(Så er det også viktig å ikke glemme at du kommer ikke til å rase ned i vekt igjen om du begynner å røyke igjen...synd men sant..da har du bare en ekstra last[&:])

Når forbrenningen din har normalisert seg (for det kommer den vel til å gjøre?) kan du jo bruke litt av pengene du sparer på å ikke røyke til å melde deg på Grethe Roede kurs eller noe?

Jeg la også på meg en god del da jeg sluttet å røyke for noen år siden. Jeg tok et par GR- kurs og gikk ned 17 kg[:)] (Mer enn jeg la på meg etter røykeslutt)
Det blir også enklere å røre seg, man blir ikke like lett anpusten..+ Du sparer faktisk tid på ikke å røyke!

Fokuser på det positive! Du har klart å slutte med røyken! Utrolig sterkt gjort av deg! Du har all grunn til å være stolt av deg selv!

Det KAN ikke være at du har sluttet å røyke som har gitt deg alle disse kiloene? Det MÅ være noe du spiser nå som du ikke spiste før? [8|] Og til alle de andre plagene, så er det vel rett og slett kroppen din som kvitter seg med all dritten den hadde inni seg på grunn av røykinga. Og det kommer ut i form av kviser, fett hår etc.... Og kroppen mister kanskje litt energi i den prosessen det tar for kroppen å omstille seg til å IKKE "gå på" nikotin...

DET ER I HVERTFALL KJEMPEBRA AT DU HAR SLUTTET Å RØYKE!

Kan noen forklare meg (henvise til nettsteder) hvorfor forbrenningen øker ved røyking? Jeg kan ikke forstå at det har noen sammenheng.... [:)] [8|]

ORIGINAL: Mammaen til Helen

[:'(]Jeg trodde at det å slutte å røyke skulle være sååååå bra for deg jeg!!!!!!!!
Der tok jeg grundig feil!!!!![:@][:@]

Jeg har vært røykefri i snart 3 mnd, og har på den tiden lagt på meg over 15 kg!!!!!
Lagt på meg så fort at de strekkmerkene jrg IKKE fikk under svangerskapet, har jeg FÅTT nå[:@][:'(]

Jeg føler meg mer sliten, mindre energi, føler meg bare feit og lat i  grunn, håret mitt blir fett med en gang, huden min er skikkelig fettete og begynner å få mere kviser. Jeg sover dårligere om natta, og er mye trøtt!!!!!

Men det absolutt værste er jo denne vekta, jeg spiser ikke mere enn vanlig, og det er heller ikke så mye, men vekta går bare opp og opp, jeg blir så depremert av dette, og har jo heller ingen klær som passer lengre... Allerede opp over 15 kg, så hvordan i alle dager skal dette gå da?????

Men det er jo ihvertfall positivt for min datter da.......

Litt langt dette, takk for at du leste....

uff....kjedelig at det skal vare saa mange bivirkninger med aa slutte aa royke... dete er derfor ikke jeg gjor det[&o][&o] orker ikke tanken paa og legge paa meg. [&o]

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: BlåBobler

Det KAN ikke være at du har sluttet å røyke som har gitt deg alle disse plagene. Det MÅ være noe du spiser nå som du ikke spiste før? [8|] Eller så er det rett og slett kroppen din som kvitter seg med all dritten den hadde inni seg på grunn av røykinga. Og det kommer ut i form av kviser, fett hår etc.... Og kroppen mister kanskje litt energi i den prosessen det tar for kroppen å omstille seg til å IKKE "gå på" nikotin...

DET ER I HVERTFALL KJEMPEBRA AT DU HAR SLUTTET Å RØYKE!

Tror ikke du vet hva som skjer med kroppen under røykeslutt hvis du ikke tror det har en sammenheng[;)] Man kan bli temmelig sjuk av å slutte å røyke,og alle kropper reagerer forskjellig. Jeg fikk abstinenser og hjerteklapp. Og noen av de jeg kjenner merka ingenting.

Ja, det er klart kroppen regerer når den skal kvitte seg med gift. Det samme gjelder sukker, og den gifta har jeg kvittet meg med flere ganger og fått både kviser og lite energi i en periode, til kroppen har fått omstilt seg.

Men dette med vektøkninga kan jeg ikke forstå har noen sammenheng...

ORIGINAL: browny85

Du er så flink!

Ta en tur til apoteket eller en helsekost butikk, kanskje de har noen råd.

En tidligere røyker er jo vandt til å ha noe i munnen, prøv med tyggi eller lignende.

Skulle ønskt samboeren klarte det også, stakkar, han prøver ihvertfall.

Hvordan klarte du å slutte`?

Jeg faktisk bare slutta jeg.......[:D]

[font=meta-lightlf][font=meta-lightlf][font=meta-lightlf]
kjapt søk på nette (google e en fin teng) detta e fra kreftforeninga ang d m røyking å forbrenning
d e haugevis a artikkla dær ute ang detta så d e bære å læse litt om man vil

Når du røyker, settes stoffskiftet kunstig
opp, og du forbrenner omtrent 10%
mer energi enn normalt. Kroppen forbruker
mer energi når du røyker, enn
når du ikke røyker. Det skyldes at
nikotinet setter hjernen i en stresstilstand
der hjertet pumper fortere,
pulsen stiger og blodkarene trekker
seg sammen.
Nikotin gjør også at konsentrasjonen av
blodsukker blir unormalt høy. I tillegg
gir nikotinet beskjed til magesekken
om å trekke seg sammen, noe som gir
en falsk metthetsfølelse.
Dette betyr imidlertid ikke at røyking
gjør at du går ned i vekt. Kroppen
tilpasser seg nemlig raskt det nye
forbrenningsnivået og innstiller seg
på det.
Når du slutter å røyke, innstiller
kroppen seg på å gå fra “røykevekt”
til normalvekt. Forbrenningen reduseres
med omtrent 10%. Dersom du ikke
endrer på energiinntaket eller energiforbruket
ditt, kan det resultere i at du
legger på deg 2-4 kilo. Det beste du kan
gjøre for å unngå vektøkning er å være
fysisk aktiv, en halvtime om dagen er
ofte nok, og spise sunt.

ORIGINAL: Mammaen til Helen

ORIGINAL: løve78

Ja, det er bare sånn det er det, samme legen sa til meg at det tar ca 1 år for kroppen å normalisere seg...
Men hva er CLA??  Virker sikkert litt teit nå, men det har jeg aldri hørt om før jeg[:)]

Cla fås kjøpt på helsekost og skal gjøre sånn at fettet ikke tas opp i kroppen eller noe sånt...har aldri brukt det selv, men broren min brukte det og han mente det funket (sammen med trening)

Ja det var jo fin måte å si det på. Jeg var i hæren når jeg slutta. Det er bare vås at at man bare legger på seg 2-4 kg om man tilpasser etingen og treningen.

di har sekker gåt ut fra ett statistisk jænnomsnitt,
d e jo ingen regel uten untak

ORIGINAL: snikende ullteppe

Ja det var jo fin måte å si det på. Jeg var i hæren når jeg slutta. Det er bare vås at at man bare legger på seg 2-4 kg om man tilpasser etingen og treningen.

di har sekker gåt ut fra ett statistisk jænnomsnitt,
d e jo ingen regel uten untak

He he nei det er sant[8D] Hvorfor må alltid jeg være unntaket[&o][8D]

Ja, samme tenker jeg........[:D]

Back
Topp