Skulle ønske noen hadde fortalt meg...

Sienna

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Februarhjertene2017
Det å være prøver, gå gravid, føde, være barselkvinne, nybakte foreldre osv er enorme omveltninger i livet, og som snart trebarnsmamma har jeg på veien oppdaget mye som ingen har fortalt meg før, men som jeg skulle ønske at noen hadde satt ord på. Så her tenkte jeg vi kunne dele noen tanker om hva vi skulle ønske noen hadde fortalt oss om ulike ting i forbindelse med disse temaene, så kanskje noen plukker opp informasjon som de ikke har fått fra andre, men som de skulle ønske at de visste før de selv var i situasjonen :)

Jeg kan jo starte med å si at jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg at det å være mamma er å være nærmest konstant bekymret for og ha dårlig samvittighet for ting i forhold til barnet. Alle vet jo at man kommer til å bekymre seg når man blir foreldre, og det dreier seg ikke alltid om så store ting, men det er nesten alltid noe man går og tenker på. F.eks. om babyen i magen er friskt, om babyen/barnet får i seg nok mat, om det fryser/er for varmt, om det har gode venner, og man kan ha dårlig samvittighet for at man var litt krass og morgengretten, for at man ikke har råd til å gi barnet alt det har lyst på, om man ønsker seg litt tid borte fra babyen/barnet for å være bare seg selv osv. Listen kan være uendelig lang og variere fra dag til dag, og noen ganger føles det litt overveldende, særlig som nybakt mamma synes jeg, men jeg har også skjønt etter å ha pratet med andre venninner i samme situasjon og med mamma, svigermor, tanter og bestemødre at det er helt normalt. Og det er kanskje det viktigste å vite; at det er helt normalt :)

Og så skulle jeg ønske noen fortalte meg at ammingen ikke er vanskelig og vondt for alle. Man får jo høre det stadig vekk når man er førstegangsgravid at man må regne med både smerter pga utdrivningsrefleksen og såre brystvorter fordi babyen ikke er vant til å suge på brystet. Man må regne med at det kan komme til å blø osv. Men for min del gikk ammingen som en drøm fra første stund, så det er faktisk mulig! Jeg har aldri blødd fra brystvortene og har kanskje vært sår et par ganger med hver av ungene, men bare hatt brystbetennelse 2 ganger og det var midtvinters med førstemann. Så det er unødvendig å grue seg, men heller ta det som det kommer. Ja, noen opplever det som smertefullt og forferdelig, men det gjelder ikke alle! ;)

Og så kom jeg på en ting til. Jeg husker når eldstejenta var født og jeg skulle legge meg om kvelden etter fødselen at jeg grudde meg litt for å ligge på magen for jeg regnet med at det kom til å gjøre vondt (morkaka hadde jo tross alt løsnet og kommet ut (som den jo skal!) og da blir det jo et sår der inne), men det gjorde slett ikke vondt å ligge på magen bare timer etter fødselen. Mye rart man innbiller seg når man ikke har erfaring :p

-sukk-
det mange sier om at man må forvente å være sår og ha sår når de ammer er så feil så det går ann å få det...
ØM er det lov å være, men ikke sår.
når en er sår så er det som regel et tegn på at noe er ikke som det skal.
Dette kan være dietaket er feil, eller ammestillingen er feil..

skulle ønske folk sluttet å si at "ja det må en bare forvente at skal skje".
blødende brystvorter og sår er ikke normalt ved amming hvor dietak og ammestilling er optimale... :(
en av mine store håp for fremtiden er at den gamle myten om at alle skal bli såre, forsvinner... for det er så langt fra sannheten som det går ann å få det... :(
-ammehjelperen-
men er mye jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg før jeg fikk nr 1...
bl.a
hvor ekstremt slitsomt det er å ha en som skriker halve døgnet. (kolikk)
men hvor ekstremt tilfredstillende det er når de smiler til oss og er fornøyde...
hvor sterkt morsinnstinktet faktisk er. at det forteller deg at noe er gale selv når du ikke blir trodd på av helsevesenet, og hvor rett det er når du bare er kommet til rett lege...

Oj. Dette er min nr 1 og jeg har hele tiden hørt at amming den første tiden er dritvondt (for å si det på godt norsk). Gruer meg faktisk skikkelig. Men da gjelder det nødvendigvis ikke alle? Dagens hyggelige overraskelse. Takk!
om dietak og ammestilling er korrekte så skal det ikke være vondt å amme...

Jeg fikk også høre at amming var så vondt, venter nr tre og med de to første har jeg ikke vært sår en gang. Hvis jeg fikk vondt når jeg ammer var det da jeg hadde bryst betennelse og jeg tenker det ofte er en grunn hvis det vondt å amme. Hører flere som har klaget på at det er vondt og etterpå funnet ut at de har sopp.

Med førstemann sa mange, spesielt de eldre så mye negativt. Gikk i bare vent, bare vent... Husker jeg synes det var så irriterende :P Man får fred med nr to og tre ;)

Noen skulle fortalt om hvor heftig de såkalte barseltårene er. Jeg gråt av ALT..
Noen skulle fortalt hvor sterkt morsinstinktet er, og at magefølelsen alltid stemmer. Du vet bare inni deg hva som er rett for ditt barn, eller hvis noe er som det ikke skal.
Noen skulle fortalt på Ordentlig! hvor fort tida faktisk går, alle sier det, men man tror jo ikke på det, men tia går SÅ fort...!

Å få det første barnet er en så stor omveltning i livet, og jeg tror ingen helt kan forberedes på alle følelser, tanker og erfaringer som skal boble rundt i kroppen det første året. Man kan lese og høre mye, men følelsen man har inni seg kan ingen riktig sette ord på tror jeg :-)

Oj. Dette er min nr 1 og jeg har hele tiden hørt at amming den første tiden er dritvondt (for å si det på godt norsk). Gruer meg faktisk skikkelig. Men da gjelder det nødvendigvis ikke alle? Dagens hyggelige overraskelse. Takk!
Her var det ikke noe problem med amming! Tok brystet kjempefint, og prøvde oss fram med forskjellige ammestillinger.. ingen grunn til å grue seg, men blir det sårt så få råd og veiledning :)

Jeg hadde aldri ubehag ved amming, det gikk bokstavelig talt smertefritt :) Håper det går like fint med ammingen denne gang :)

Jeg hadde ubehag med amming den første tiden. Utdrivningen var vond og det gikk litt tid før jeg var "herdet". Kan være taket var feil, men vondt var det .

At nokon fortalte med førstemann at eg skulle nyte akkurat der han var da, ikkje alltid hige etter noko nytt. Eg var veldig sånn gledar meg til han kan....

At det ikkje er vits å pumpe meir enn 15 min på kvart bryst. Altså, hadde eg vist det hadde det spart meg TIMEVIS med pumping og fortvilelse;)

Gøy å lese at flere ikke har opplevd problemer mtp. amming :) Følte meg nesten unormal som hverken ble sår, manglet melk eller hadde en sulten/misfornøyd unge. Hadde hørt mye om hvor vanskelig den ammingen kunne bli.

Back
Topp