skuffet over ei venninne :(

gulleliten2012

Forelsket i forumet
Vet ikke om det bare er jeg som er hårsår, men er hvertfall veldig skuffet over ei venninne for tiden..
Før jeg ble gravid så snakket vi ofte om den dagen jeg skal føde så skal hun være med for å ta bilder osv, noe hun gledet seg masse til og var veldig glad for at det var hun jeg ville ha med (i tillegg til sambo selvfølgelig). Men nå etter jeg ble gravid så har hun nesten ikke brydd seg, hun svarer så vidt hvis jeg snakker litt om svangerskapet og da klager hun som oftest. Hun prater nesten bare om tatoveringer, bikkja hennes, sydentur og pc. Hun fikk seg jobb rett etter nyttår (en jeg skaffet henne og har ikke fått et takk en gang..) og er bare opptatt av at hun endelig har penger.
Å nå snakker hun om at hun skal til syden to dager etter terminen min, å da sa hun "babyn får bare holde seg inne ei uke". Syns det sårer veldig for vi hadde jo avtalt dette.. Vet ikke om det er teit å reagere på det, men jeg klarer ikke å la være :(

Skjønner godt du er skuffet..:/ Iallefall om dette var planlagt, så kunne hun jo reist til syden alle andre uker i året..

Samtidig så tror jeg nok at vi gravide fort blir såret, og kanskje da spesielt om folk ikke viser nok interesse for graviditeten, som vi gjerne tenker mye på, gleder oss, gruer oss, er bekymra og spente over.
Tenker at det kanskje ikke er så lett alltid for andre å sette seg inn i den bobla vi lever i når vi er gravide. Men ja, forventer jo at mine nærmeste venner viser litt interesse og gleder seg med meg!

Ville kanskje nevnt dette for henne? Er ofte mye bedre det enn å irritere seg og ikke si noe :)

Virker ikke som antennene er helt ute på denne venninnen din! Greit vi gravide er en smule mer opptatt av vår egen graviditet enn alle andre, men det går ann å late som en bryr seg litt.

Tror jeg ville valgt noen andre til å være med på fødselen jeg. Det er såpass stort for deg at du skal slippe å bekymre deg for de som skal være med i tillegg! 

Lykke til 

Nesten så jeg kjenner meg delvis igjenn her.
Jeg syntes ikke du overreagerer, det er også 365 andre dager i å kunne reise til syden.
Men ettersom hun nettop har fått seg jobb å penger, er det mange som blir egoistiske, eller tenker bare på seg selv.
Kanskje du skal ta det opp med henne at du syntes det er veldig dumt?
Kan jo hende at hun ikke tenker over det på din måte. :)

Kanskje hun beskytter seg selv litt? At hun er redd for å "miste" deg, nå som du kommer til en såå stor forandring i livet? Det er helt tydelig at dere to står på forskjellig nivå, og at dere har forskjellige ting som betyr noe og er viktige for dere akkurat nå.. Det vil nok være naturlig at hun ikke klarer og følge helt med i graviditeten.. jeg må innrømme og si at jeg først NÅ forstår hvordan alle mine venninner hadde det da de var gravide. Det må liksom oppleves selv, og hvis hun ikke er på samme stadiet som deg når det gjelder familie, så blir hun automatisk hengende litt etter...
Jeg forstår veldig godt at dette er tungt for deg, men prøv og prat med henne. Kanskje hun faktisk er litt misunnelig eller redd, og ikke viser det til deg så du forstår...

Når dette er sagt, så dreier det seg jo om DEG og den lille fra nå av. Ikke ekskluder andre mennesker, men livet ditt kommer til å forandres masse, og de som ikke vil ta del i det, de får gjøre noe annet.

Lykke til.

Føyer meg inn i rekken av dem som forstår at du er skuffet, det gjør jeg virkelig, men jeg tror dere begge tjener mer på at du forteller henne at du er litt skuffet over at hun planlegger å reise vekk rundt termin siden hun egentlig skulle være med deg.

Kanskje hun veldig enkelt ikke tenker over at det føles sårende for deg, eller kanskje hun har fått litt kalde føtter rundt det å være med på en fødsel men ikke helt tør fortelle deg det?

Tror iallefall ikke det er sundt for deg å gå å gruble noe særlig på det.

det kan jo hende hun føler at det er mye prat om graviditet da, og at hennes liv ikke er fullt så viktig for deg?
Det er veldig vanskelig å være nyansert når man går rundt med kul på magen - det blir mye navlebeskuing og resten av verden synes ikke å være like viktig lenger.. man legger ikke merke til det selv, men de som ikke er SÅ opptatt av graviditeten vil nok merke det..

Jeg merker det selv - har to venninner hvor den ene er kjempemed og engasjerer seg og er spent og prater masse om det, mens den andre omtrent legger på telefonen når temaet kommer på bane.. da må hun spise, kjøre, røyke, synge osv osv.... Men snakker vi om andre ting så kan vi bable i evigheter...

Det er hyggelig for andre at folk blir gravide, men det er ikke så altoppslukende som det er for den gravide selv...  I tillegg er vi jo stappa med hormoner, og tar ting til oss på en helt annen måte enn det vi ville gjort for noen mnd siden...

Takk for masse fine svar :)
skal snakke med henne om det når hun er ferdig på jobb i kveld. Har spurt henne en gang tidligere om hvorfor hun ble så care når det temaet kom opp og da sa hun at det var fordi hun ikke var på samme nivå i livet som meg, å det skjønner jeg jo, men jeg bryr meg jo når det handler om alt i hennes liv selv om jeg ikke har muligheten til å gjøre det samme nå. Syns det er så rart siden før jeg ble gravid så snakket vi masse om dette og hun var så babysyk osv, men kanskje det er litt sårt over at hun ikke er på samme sted og er eldre? Vet ikke jeg, men skal hvertfall høre med henne.

Christine11 skrev:
Takk for masse fine svar :)
skal snakke med henne om det når hun er ferdig på jobb i kveld. Har spurt henne en gang tidligere om hvorfor hun ble så care når det temaet kom opp og da sa hun at det var fordi hun ikke var på samme nivå i livet som meg, å det skjønner jeg jo, men jeg bryr meg jo når det handler om alt i hennes liv selv om jeg ikke har muligheten til å gjøre det samme nå. Syns det er så rart siden før jeg ble gravid så snakket vi masse om dette og hun var så babysyk osv, men kanskje det er litt sårt over at hun ikke er på samme sted og er eldre? Vet ikke jeg, men skal hvertfall høre med henne.

hvis hun har gitt uttrykk for det du sier så er det mest sannsynlig årsaken...
jeg husker selv hvor gøy det var å gå sammen med venninner og prate og planlegge om babylivet... men når de plutselig var gravide alle sammen og jeg sto der singel og barnløs, så var det helt forjævlig....

Gravide blir veldig for litt hårsår, men noen ganger med god grunn. Jeg skjønner at du blir såret, men samtidig så kan det hende hun er litt misunnelig? At når dere pratet om dette var det en ting, men når du ble gravid så ble det noe annet?

Når jeg venta første så var alle vennene mine superglad på mine vegne, men det innebar også å ikke bli invitert til fester eller noe lenger. Etter fødselen så var de knapt innom annet enn at de så henne en gang og gratulerte meg når hun var kommet. nå maser de om at jeg må være med å feste igjen, men nå er jeg jo gravid på nytt så da blir det vel samme smørja om igjen. Flere av de kan ikke få barn så skjønner jo det er sårt, andre er på et annet nivå i livet og orker ikke høre om svangerskap, småbarnsprat osv osv.

Ta en prat med henne og se hva dere får løst med det. Trur ikke hu tenkte så mye over fødselen din når hun i iveren sin bestilte sydentur. min egen mor bestilte sydentur en uke før terminen min sist, hun tenkte rett og slett ikke over det.

Fikk pratet med henne, men tok ikke opp alt. Spurte om hun ikke syns det var litt leit å dra på det tidspunktet når hun liksom skulle være med. Fikk bare til svar at hun fikk jo ikke kommet uansett. Det visdte ikke jeg og skjønte hvor vi står hen da :/ Er leit det skal være sånn for vi har vært som søstre i mange år. Forstår jo at det kan være sårt, derfor jeg ikke har snakket noe særlig om det. Men vil jo snakke litt om det da, syns jo det burde være greit :/

Back
Topp