Skuffet over barnehage

Jonahha

Forelsket i forumet
Føler meg skuffet over barnehagen. Vårt barn er minstemann i barnehagen og ikke fylt 11 måneder en gang. Han virker ha hoppet over krype stadiet og blir derfor sittende på en plass. Han ønsker jo å komme seg opp å forflytte seg og hjemme går jeg med han for at han får bevege seg og ta på ting. Jeg hadde gitt beskjed på samtalemøte om at jeg håper at de kan ta seg tid til å gå rundt med han, fordi det er veldig lett å ignorere han siden han sitter pent på gulvet og følger med på andre unger. Hjemme tør han å skrike til og vise at han er lei. Idag spurte jeg i barnehagen om han får bevegd seg noe og da er svaret "veldig lite". De har ikke kapasitet til å gå rundt med han, da hadde de trengt en til. Skjønner den biten, men så sier hun at de har snakket om dette og de ønsker at de andre unger skal stimulere han til å begynne krype. (som om alla unger kryper) DA kjente jeg irritasjon komme over meg. Alle barn er over 1 år der, springer og leker på egen hånd og jeg synes ikke at det er for mye å forlange at han får litt ekstra tilsyn. Når hun i tillegg sier " vi sitter og leker med han, så det er ikke sånn at han ikke får ekstra tilsyn" ja, da lurer jeg på om de ikke heller kunne ta han opp å gå med han i 5 min. Hvis de har tid å sitte med han så synes jeg at de har tid å gå med han også. Hun klarte også prestere å si at de ikke kan gå rundt med han hele dagen som jeg gjør. Hvis de skal gå rundt med han så går det ut over deres rygg og da blir alle sykemelde. Føler stor frustrasjon og for dere som ikke klarer å bestemme dere om hvorvidt dere skal ta 80 eller 100% permisjon (de som kan velge), så lær av dette. I barnehagen virker det som om ungen blir puttet i en boks. Sånn og sånn gjør vi det og har alltid gjort det, dermed basta. Veldig lite heldig for barnets rygg å bli sittende på rumpe i 8-9 timer. [:@]

Hvorfor er det negativt at de vil at de andre barna skal få han til å krype? Da mini bynte i barnehage var det stort sett de største ungene i barnehagen som lærte henne å gå.. Barn lærer ofte bedre av hverandre:)

Er ikke negativ til dette, men han har ikke viset interesse for å krype. Vi går til fysioterapeut med han pga dette og ingenting skjer. Er bare skeptisk til at det er så enkelt som de skal ha det til. Og imens, skal han bli sittende på gulvet hver dag i 8-9 timer?

ORIGINAL: Elises

Det burde jo være greit hvis han lærer seg å krype til syvende og sist? Han sitter nok ikke på rumpa i 8 timer som du sier, hvis de skal stimulere han til å krype så vil han jo ligge litt på magen og leke litt også. Syns du overreagerer litt her.

Forstår veldig godt barnehagepersonalet, gåing rundt med en på 11 mnd hele dagen for de tar på å ryggen, husk så mye løft og fysisk arbeid de har iløpet av en dag om de ikke må gå rundt med han i tillegg. De kan selvfølgelig se litt ekstra etter han siden han er så liten [:)]

Skjønner at du blir frustrert. Dersom de har barnehage for barn under 1 år, så bør de være innstillt på at så små barn trenger både ekstra tid og tilsyn. Da må de enten ansette flere, eller sette en høyere aldersgrense på deres barnehage.

Skjønner heller ikke hvordan de andre barna skal lære han å krype når de tydeligvis for lengst er sluttet med dette. Og JA, dersom de har tid til å leke med han, bør de også ha tid til å gå litt med han. De er redde for belastning på ryggen. Ja, det er vel kanskje en belastning på kroppen å gå rundt med barn, men likevel mener jeg det er en del av jobben deres å stimulere barnas utvikling. Så får de heller selv finne en måte å gjøre det på, uten at de skal måtte skade seg.

Skjønner dette er frustrerende for deg, er ikke godt for mammahjertet heller å vite at barnet sitter stille og fredelig i barnehagen, og nesten ingen har tid. Hvis jeg var deg ville jeg tatt dette opp med ped.leder i bhg din!

Masse lykke til!

Nei, det er ikke sånn det skal være! Jenta mi gikk ikke før hun var 17 mnd, men hun krabbet da.. Men allikevel, skulle hun bli ignorert bare fordi hun var sen? Huff...
Den første barnehagen til snuppa var også av det slaget du snakker om.. Det virket nesten som om de ikke gjorde det vi sa med vilje, at de nesten ikke trodde på oss når det gjaldt "problemene" vi hadde med snuppa...
Håper det hjelper for deg å snakke med ped.leder!

tror ikke det å hjelpe en liten unge å gå i 5-10 minutter et par ganger om dagen vil ødelegge noens rygger...
og, det ville jo gjort stor forskjell for denne gutten!!
syns du ikke skal gi deg helt, for litt bør de klare å hjelpe han, så blir han jo også mer motivert til å klare å flytte seg selv rundt omkring!

Det burde jo være greit hvis han lærer seg å krype til syvende og sist? Han sitter nok ikke på rumpa i 8 timer som du sier, hvis de skal stimulere han til å krype så vil han jo ligge litt på magen og leke litt også. Syns du overreagerer litt her.

Forstår veldig godt barnehagepersonalet, gåing rundt med en på 11 mnd hele dagen for de tar på å ryggen, husk så mye løft og fysisk arbeid de har iløpet av en dag om de ikke må gå rundt med han i tillegg. De kan selvfølgelig se litt ekstra etter han siden han er så liten [:)]

Enig med denne...

Jeg har jobba i bhg og hvis jeg hadde fått beskjed på å bære rundt på en unge, da hadde jeg blitt ganske så frustrert. Det er forferdelig tungt, og ungen har det vel bra fordi om han ikke blir bært vel? Skjønner godt hva barnehagen mener.

Jeg ønsket ikke at sønnen min skulle begynne i barnehagen før han kunne gå av akkurat den grunnen som du sier. De blir ofte bare sittende der. Har selv jobbet i barnehage, og det er rett og slett ikke tid til å aktivisere de minste slik de har behov for. I barnehagen til sønnen min nå er det mange små som ikke kan gå, men ser ut til at de fleste av de reiser seg etter ting selv og prøver å gå. De vil jo gjerne gjøre som de andre barna! Men har hjertet i halsen mange ganger når jeg ser de kryper på gulvene/bakken og nesten blir tråkket ned av andre unger[8|]

Et spørmål som ikke har med barnehagen å gjøre. Kryper dere mye hjemme dere voksne (hvis du mener han har hoppet over dette stadiet/at det er et problem)? Barn lærer jo av å herme, og ser de nok ganger at noen gjør en ting, vil de til syvende og sist begynne med det også.

men det er jo ikke det HI mener her, at de skal gå rundt med han hele dagen. hun mener vel strengt tatt at de kan gå med han fem minutter innimellom. jeg forstår godt din frustrasjon, ikke rett at han skal bli sittende på rompa hele dagen. kan de sitte på gulvet og stimulere han, så kan de gå litt med han også. det ser jeg de gjør med småbarna i vår barnehage. Er ikke med på tanken dems om at det er de andre barna som skal stimulere til krabbing, det er da de som jobber der som skal ha ansvaret for det, det er da for all del ikke noe de andre barna skal gjøre.

jeg hadde snakket litt med barnehagen om dette. forklart litt av hva du føler og hva du ønsker. så finner dere sikkert en gylden middelvei.

Kanskje de voksne allerede har vondt i ryggen?

Han sover vel litt i løpet av en bhg. hverdag? Ligge på magen? Det er så mye som skjer i en bhg. at han sikkert har det fint med å observere det som skjer.

Var aldri ment fra min side at de skal gå rundt med han hele dagen. Synes du overreagerer på lik linje med barnehage personell. Jeg skrev om 5 min. Stelle han foran Brio vognen og passe på han. Synes ikke det er for mye å forlange jeg. Og nei, han blir heller ikke lagt på ryggen der.

De har det der, og de plasserte han foran den når han var under 10 måneder. De så at han stod stødig og lot han gå selv. Han datt selvfølgelig, siden han ikke hadde balanse til å stå selv. Vet ikke om han får kjørt den så mye nå.
ORIGINAL: Emmeline

Det er vel en av de tingene som gjør at det er negativt å starte tidlig i barnehagen, altså før de kan gå eller krype. Jeg forstår godt at de ikke kan gå rundt med han hele dagen som du gjør hjemme. Hva med å ha en sånn gåvogn med brems på hjulene til han i barnehagen da, da får han jo kommet seg lit rundt selv.

Nevnte aldri om å bære på han. Han vil gå! Han ønsker ikke engang at jeg skal bære han.
ORIGINAL: vimsemams

Jeg har jobba i bhg og hvis jeg hadde fått beskjed på å bære rundt på en unge, da hadde jeg blitt ganske så frustrert. Det er forferdelig tungt, og ungen har det vel bra fordi om han ikke blir bært vel? Skjønner godt hva barnehagen mener.

Som du sier. Han trenger en hånd å holde i.. Men alle er visst ikke enige om det.
ORIGINAL: Kidada

ORIGINAL: vimsemams

Les hva HI skriver, hun mener ikke at noen skal BÆRE han, kun GÅ litt med han sånn at han får beveget seg litt og ikke blir sittende stille så lenge. Det er vel snakk om å holde han i hånda og ta en liten gå tur. (istedenfor å sitte sammen med han på gulvet å leke)

Da junior her begynte i barnehagen kunne han krype, men ikke gå helt. Men de ansatt hjalp han masse og gikk med han, fordi han elska å gå, men trengte en hånd å holde i [:D]

Krever ikke så mye, og trenger ikke gi ødelagt rygg..

Jeg vet at han ikke er fornøyd med det. Han er ikke det hjemme og kan ikke tenke meg at han er det i barnehage i så mange timer. Men han pleier å være snill når vi er utenfor hjemmet og klager sjeldent. Og om du ser andre unger på hans alder, så vet du at de sjeldent sitter i ro, men åler seg eller kryper rundt hele tiden. Unger på hans alder ønsker å komme frem, utforske ting, ikke sitte pent på gulvet å være tilfreds.
Når det kommer til det at han ikke kryper så kan du lett si at jeg skjemmer han bort, men gutten har gått til fysioterapeut i mange måneder for å komme igang, uten resultat. Guttens pappa krøp heller aldri, så ikke alle barn gjør det. Noen reiser seg og begynner å gå og så kommer krype stadiet når de skal leke på gulvet.

ORIGINAL: Bdancer

Unger lærer seg å krabbe og gå når de føler behov for det. hvis han sitter på ræva uten å si noe så er han fornøyd med det. han begynner å bevege seg rundt selv når han blir lei. kanskje derfor han ikke beveger seg rundt for egen maskin fordi du skjemmer han bort med å gå rundt med han?
Unger skal utvikle seg i sitt eget tempo - skal ikke settes opp før de sitter selv og skal heller ikke reises opp før de reiser serg opp selv!

Forstod det som at de ikke hadde tid til å gå med han og som hun sa de hadde diskutert det og bestemt at han får sitte der så han blir stimulert til å være med andre barn og begynne å krype. Kan skje, skal ikke nekte for det, men etter flere måneder med fysioterapi uten resultat, er jeg litt skeptisk. Ikke alle barn kryper før de begynner å gå.
Hvis de går med han 5 min her og der, så hadde jeg blitt kjempe fornøyd, men fikk ikke det inntrykket.
ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Jeg tenker som så at barn lærer seg i eget tempo jeg, og at man ikke skal stresse for mye med å fremskynde det veldig. Hvis det er gåvogner der så vil han vel gå med den på egenhånd når han er klar for å gå? [:-]

Da de sier at han beveger selv "veldig lite" betyr jo ikke det at han ikke beveger seg i det hele tatt. Kanskje barnehagepersonalet ser på 5 min ett par ganger om dagen som veldig lite?

Men om du synes dette er veldig viktig, så hadde jeg prøvd å ta det opp med de en gang til. Fungerer ikke det ville jeg snakket med styrer og hørt om noe kunne gjøres.

Nei, gjør øvelser for å lære seg krype. Han har helt enkelt hoppet over en del viktige ting, dessverre. Godt mulig at det er mitt feil, men så er det.
ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Jeg la til litt mer i innlegget mitt, bare så du får med deg det også. [8D]

Back
Topp