Skuffet etter sv.kontroll 12 uker

Felicidad

Gravid med # 1
Er gravid for første gang. Hadde derfor litt forventninger til dagens 12-ukers-kontroll hos legen, men ble temmelig skuffet gitt. Eneste jeg gjorde der var å ta noen blodprøver (skal ta urinprøve senere), gå igjennom helsekortet og få utdelt ei bok. Når han begynte å avslutte samtalen spurte jeg om han ikke skulle foreta noen undersøkelse. Han spurte: "undersøkelse? hva tenker du på?". Meg: "nesj... av fosteret?!". Det viste seg at de ikke bruker å lytte etter hjertelyden, da det er så vanskelig å finne hjertelyden så tidlig. Han mente at det bare ville gjøre meg urolig dersom han ikke fant den. Bah.. :(

Er det vanlig at det ikke skjer mer på første sv.kontroll? xsmile8

Jeg er også førstegangs og legen min gjorde aldri noe (lytte til hjertelyden, måle symfysen, kjenne på magen) før etter jeg hadde vært på OUL i uke 20..

Sendt fra iphone via bv forums app

Da jeg var på min første kontroll i ca uke 8 så tok jordmor symfysemål, men lyttet ikke etter hjertelyd. Tror det er mest vanlig at de forsøker å lytte etter hjertet...

Sent from my iPhone using BV Forum

Kom plutselig på at jeg har time til jordmor i neste uke også. Yeey! :smiley-bounce012:smiley-bounce013 Slipper forhåpentligvis å vente så lenge som rundt uke 20 før jeg får bekrefta at det fortsatt er noe liv der inne. (Tipper dere kan se for dere skuffelsen når dere ser entusiasmen for å ha time til jordmor! haha)

På begge mine første svangerskapskontroller har det vært bare blodprøver, urinprøve og helsekort. Har aldri vært noe tema å høre etter hjertelyd eller noe sånt. Så første svangerskapskontroll er ikke så stas her i gården eller, men morro å få bekreftet graviditeten hos lege da :)

På venterommet så kom det opp info på en skjerm ang. influensavaksine osv. Ble sittende å tenke litt på det. Når jeg kom inn hos legen og vi gikk igjennom helsekortet så spurte han om jeg er vaksinert. Jeg spurte undrende: "vaksinert mot hva da?". Da sa han: " ehm... mot røde hunder osv.?". Så svarte jeg: "åja.. ehm.. jeg regner med det?!". Han: " Eh, vet du ikke om du er vaksinert?".

Huff, fikk egentlig en dårlig erfaring i dag altså. Er ikke SÅ greit å vite hva som menes med alt da?! Eller er det bare jeg som er dum? :dontknow Syns han kan være litt nedverdigende av og til.

Det er vanlig at de kun tar blodprøve, sjekker urinprøve og blodtrykk på første timen. Høres ut som du ikke helt har funnet tonen med legen... Hva med å gå til jordmor resten? De er generelt litt mer interesserte

På venterommet så kom det opp info på en skjerm ang. influensavaksine osv. Ble sittende å tenke litt på det. Når jeg kom inn hos legen og vi gikk igjennom helsekortet så spurte han om jeg er vaksinert. Jeg spurte undrende: "vaksinert mot hva da?". Da sa han: " ehm... mot røde hunder osv.?". Så svarte jeg: "åja.. ehm.. jeg regner med det?!". Han: " Eh, vet du ikke om du er vaksinert?".

Huff, fikk egentlig en dårlig erfaring i dag altså. Er ikke SÅ greit å vite hva som menes med alt da?! Eller er det bare jeg som er dum? :dontknow Syns han kan være litt nedverdigende av og til.

Du er ikke dum! Når jeg var gravid første gang og fikk det spørsmålet, så ante jeg ikke om jeg var vaksinert eller ikke. Men jeg sa at jeg regnet med jeg hadde fulgt vanlig vaksinasjonsprogram... Hun gjorde ikke noe nummer ut av det, vi var jo små barn når vi ble vaksinert sist :P Dersom du ikke fant tonen med legen, så vil jeg også anbefale deg å gå til jordmor :) Litt viktig å ha god kjemi, kontrollene skal jo helst være en god opplevelse :)

Det skal sies at jeg har vært veldig fornøyd med fastlegen tidligere, jeg tror bare ikke at dette med svangerskap er det han syns er mest spennende! :p Hadde egentlig tenkt til å gå både til fastlege og jordmor, men det er kanskje ikke nødvendig? Regner med jeg får beskjed fra jordmor om å kontakte fastlegen dersom hun finner ut at jeg trenger medisinsk hjelp?!

Er ikke mye som skjer så tidlig nei.. Sist var jeg ikke til jordmor før uke 24 og gikk derfra annenhver gang til lege og jordmor.. Kommer nok kanskje til å prøve å snike inn litt flere ganger hos jordmor denne gangen.. En del mer koselig med hun som er litt mer interessert og har litt mer tid :-) her ble vel heller ikke hjertelyden sjekket før etter ord.ul tror jeg nesten- hadde ikke noen kontroller mellom 12 og den tror jeg.. Men var på tidlig ul i uke 11 så visste at det var greit :-) gjør det samme denne gangen også :-)

Det skal sies at jeg har vært veldig fornøyd med fastlegen tidligere, jeg tror bare ikke at dette med svangerskap er det han syns er mest spennende! :p Hadde egentlig tenkt til å gå både til fastlege og jordmor, men det er kanskje ikke nødvendig? Regner med jeg får beskjed fra jordmor om å kontakte fastlegen dersom hun finner ut at jeg trenger medisinsk hjelp?!

Jeg gikk bare til jordmor etter første kontroll sist, og kommer til å gjøre det denne gangen også :) Jeg tok blodprøver og sånt senere i svangerskapet, og da var det jordmor som sendte meg til laben :)

Skal til lege i morgen! Men hun kjenner jeg godt, og hun er gravid selv og en fantastisk lege. Tar seg alltid god til og spør meg om det meste. Men det blir vel bare urinprøve, bp og bt i morgen:/

Skjønner hva du mener, legen min var syk når jeg fant ut at jeg var gravid, så fikk en annen. Han skal jeg aldri gå til igjen. Virket totalt uinteressert og jeg var ute innen 5 min.

Disse kontrollene er mer spennende etter OUL son en over her skrev:)

Etter ordinær ultralyd måles symfysemål og det lyttes på hjertet til babyen hver gang. Men ja, husker jeg også ble litt skuffet på min første kontroll første gang jeg var gravid. Kontroller hos lege tar generelt ganske kort tid ift hos jordmor. I alle fall jordmoren jeg gikk til hadde en plan for hver time, tok opp feks kosthold, amming, fødselsforløp og div. Og hadde tid til alle spm, og var generelt mer "begeistret" over min graviditet :) legen gjorde bare de undersøkelsene hun skulle, og så var jeg ferdig.

Nå kjenner jeg fastlegen min(hun er mor til en venninne av meg) så er kanskje ikke den rette til å si hva som er vanlig og ikke, men hun lyttet på hjertelyden på første legetime både på nr 1 og på denne, første var jeg ca 9uker på vei og denne gang var jeg nesten 10uker og hun fant den begge gangene. Nå skal det sies at hun advarte meg om at det kunne være veldig vanskelig å finne den og jeg måtte låve å ikke bli bekymret om hun ikke fant den :P
Men ja, så var det de vanlige blodprøvene, måling av blodtrykk og test av urinen som jeg hadde tatt med :)

Men merker at leger generelt ofte har litt "dårlig tid", så denne gang vil jeg prøve å gå til jordmor(gikk kun til lege sist) og forhåpenligvis få litt bedre tid til å prate om ting jeg lurer på ;)

Jeg tar meg selv i å finne ut alt jeg lurer på på div. forum og andre nettsider jeg, så jeg lurer på hvilke spørsmål jeg skal finne på til jordmortimen i neste uke! laughing7 Har ikke tålmodighet til å vente til neste kontroll med å finne ut av ting jeg lurer på... men samtidig er det jo litt dumt å sitte der å ikke ha noen spørsmål?! :smiley-angelic006 Fastlegen virket forøvrig å være glad for at jeg ikke hadde noen spørsmål (annet enn det om han ikke skulle undersøke fosteret), slik at han fikk fortsette med de andre pasientene sine! hoho..

Var på første kontroll i dag. Blodprøve , tisseprøve, blodtrykk og hade bra. :p

Egentlig like greit.. Er jo ikke noe mer en kan få gjort nå så tidlig .. Er 12+4 i dag.. Så da er det bare å vente på innkallelse til ordinær ultralyd...

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg er også første gangs gravid, er 17 uker på vei å går bare til jordmor, hørte på hjertet for første gang når jeg var 15-16 uker på vei. Men alle dei andre gangen jeg skal der så hører dei på hjertet. Men er bedre å gå til jordmor syns jeg for der får du bedre tid å er lettere å snakke med å forklarer bedre lykke til, du får nok høre på hjertet neste gang du skal til lege/jordmor :D

Jeg er også førstegangs og legen min gjorde aldri noe (lytte til hjertelyden, måle symfysen, kjenne på magen) før etter jeg hadde vært på OUL i uke 20..

Det skal sies at jeg går kun til lege da, ikke jordmor. :)

Min fastlege har akkurat kjøpt seg UL apparat til å ha på kontoret sitt, så fikk se lille i uke 8 og 9:) Hun kan ikke analysere så mye, men vi så i hvertfall lille hjertet <3

Back
Topp