Skuddår og termin

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Var på UL her om dagen og legen gjorde meg oppmerksom på en ting når han skulle regne på hvor langt jeg ville være på vei ved siste planlagte UL... Det er skuddår i år... Vil det si at våre terminer egentlig flyttes en dag? Tror ikke hverken app eller snurra jordmor bruker tar skuddår i betraktning... Er jo bare en dag og sikkert en bagatell å henge seg opp i, men begynte selvfølgelig å tenke på det...

Det har jeg også lurt på! :p Glemmer alltid å spørre, men tviler jo på at den snurra de bruker tar høyde for det?

Last edited:
Tror det var derfor han nevnte det... At det var skuddår så egentlig stemte ikke det der helt... Men er snakk om en dag da :p sikkert ikke så mye betydning... Bare jeg som henger meg opp i alt :p

Hvis jeg går inn på kalenderen på gravid og baby så står 29 februar der hvertfall:p

Tenkte det samme.. Men tror appen har lagt inn 29/02.. Og legen bomma med ein dag forhold til appen i starten når han brukte terminhjulet. Men når han la det inn på pcen kom det samme som i gravid appen.. Gidde ikkje og rekne på det. Men tror det stemmer i appene som har innebygd kalender.

Spurte jordmora når jeg var på kontroll en gang og her hadde de hvertfall regna med skuddår :)

Kanskje de gjør det da... Haha... Aner ikke, men jordmor en en dag lenger enn appen hos meg...

Da jeg var på tidlig UL hos gynekolog sa han dette med skuddår, men sykehus og lege har aldri nevnt det, så jeg har ikke brydd meg. Det er jo bare snakk om en dag :)

Ja, jeg har tenkt på dette med 1.april også. Først håpet jeg på å unngå det, men jeg føler ikke 1.april er så stort lenger så jeg tar gladelig den datoen ;D Før var det nok litt kjipt å ha bursdag den dagen, men føler det er litt oppbrukt og lite oppmerksomhet rundt dette med aprilsnarr nå ;)

Spiller vel ikke noen rolle? Babyen kommer når den kommer likevel, den aner jo ikke hvilken dag terminen er på. :p

Spiller vel ikke noen rolle? Babyen kommer når den kommer likevel, den aner jo ikke hvilken dag terminen er på. :p

Nja, kommer når den kommer er ikke gjeldende for alle.
For oss som ikke startet av oss selv har sånt en del å si. Da jeg var satt i gang 12 dager på overtid ble jeg overvåket fra ende til annen og terskelen for akutt keisersnitt var lav ene og alene på grunn av overtiden.

En dag skal ikke ha noe å si for de fleste, men det er ikke helt ubetydelig heller, i enkelte tilfeller. Men gjengs er det nok ikke noe å henge seg opp i ;)

For oss som ikke startet av oss selv har sånt en del å si. Da jeg var satt i gang 12 dager på overtid ble jeg overvåket fra ende til annen og terskelen for akutt keisersnitt var lav ene og alene på grunn av overtiden.

En dag skal ikke ha noe å si for de fleste, men det er ikke helt ubetydelig heller, i enkelte tilfeller. Men gjengs er det nok ikke noe å henge seg opp i ;)
Dersom det er stor risk involvert så antar jeg at vedkommende har tett oppfølging og at helsepersonell tar hensyn til det da. For min del spiller det neppe noen rolle.

Kan ikke det også ha med innstillinger på appen din å gjøre? At den regner svangerskapet som 40+2?

Nei, har endret på innstillingene der :)

Neida, ingenting å henge seg opp i... Bare jeg som er litt rar og roter hode mitt borti alt mulig om dagen :p

Dersom det er stor risk involvert så antar jeg at vedkommende har tett oppfølging og at helsepersonell tar hensyn til det da. For min del spiller det neppe noen rolle.

Meg var det ingenting galt med. Disse tiltakene settes igang ene og alene pga overtiden.
Men helt konkret er jo aldri en termin så en dag er som sagt vanligvis ikke noe å henge seg opp i.

Back
Topp