Skroting av kontantstøtten!

Itsgonnabe3

Gift med forumet
It's gonna be May 2019
❤Januarlykke 2022❤
Februarlykke 2022❄️
Ser Høyre har vedtatt å skrote kontantstøtten! Hva tenker vi om det?

selv ble jeg litt svett da vi har basert oss litt på at vi får det til en januarbaby da vi neppe får bhg-plass før august etter 1,5 år.. men så er det visst snakk om en ventestønad for de som ikke får bhg-plass så spennende å se hva det går ut på!

Syns det er skikkelig kjipt om de får det gjennom. Jeg personlig liker å ha barna mine hjemme lenger enn ett år. Så får bare knipe igjen lommeboken å begynne å spare for harde livet og håpe at vi ikke får Bhg plass før august

Slik jeg forstår det påvirker det ikke med mindre du ikke tar i mot bgh plass når du får den... men tenker investere i barna og tid i dem er viktig... så ikke helt enig

Betyr det at man må søke til januar da og se om man får plass? Kan man ikke søke om å få plass til august og så få ventestønad til da? :p har det blitt vedtatt at det skal skje eller er det, det høyre vil?

Betyr det at man må søke til januar da og se om man får plass? Kan man ikke søke om å få plass til august og så få ventestønad til da? :p har det blitt vedtatt eller er det, det høyre vil?
Det er vedtatt i Høyres landsmøte i dag, men ikke i Stortinget. Men nå er det vel flertall for skroting kanskje hvis hele venstresida og Høyre er for skroting.

vet ikke hvor utarbeidet denne ventestønaden er enda.

Jeg føler ikke dette støtter Erna's "kvinner i Norge bør føde flere barn" ! Dette vil jo ikke bidra til flere barn da det potensielt gjør at en av partene vil gå uten inntekt da man ikke får bhg plass! Mener personlig at kontantstøtten bør ØKES! Vi gikk 3mnd med kontantstøtte sist, og det gikk utover sparekonto. I tillegg var det ikke akkurat gunstig for feriepengene året etter!

Eg syns det er skikkelig dumt då eg faktisk ønsker og har planlagt å gå hjemme til august med babyen...sparer opp penger til det, men hat liksom rekna med kontantstøtte...

Det er vedtatt i Høyres landsmøte i dag, men ikke i Stortinget. Men nå er det vel flertall for skroting kanskje hvis hele venstresida og Høyre er for skroting.

vet ikke hvor utarbeidet denne ventestønaden er enda.
Æsj håper ikke det bli vedtatt i stortinget :wtf: vet 4 partier er imot det og det er valg til høsten. Uff, blir oppgitt

Eg syns det er skikkelig dumt då eg faktisk ønsker og har planlagt å gå hjemme til august med babyen...sparer opp penger til det, men hat liksom rekna med kontantstøtte...
Ja vi har neppe et valg siden det er rift om barnehageplasser her.. men om de nekter oss plass OG noen økonomisk støtte da blir det bråk

Dersom dette blir vedtatt håper jeg virkelig midlene som fristilles forblir i barselomsorgen eller forlenget permisjon!

Håper virkelig den består da jeg gjerne vil være hjemme med ungen til hen er 2,5 år minst!

Jeg føler ikke dette støtter Erna's "kvinner i Norge bør føde flere barn" ! Dette vil jo ikke bidra til flere barn da det potensielt gjør at en av partene vil gå uten inntekt da man ikke får bhg plass! Mener personlig at kontantstøtten bør ØKES! Vi gikk 3mnd med kontantstøtte sist, og det gikk utover sparekonto. I tillegg var det ikke akkurat gunstig for feriepengene året etter!

erna er i mot av skroting er folk lengre nede i Høyre som har fått flertall

Ja, jeg vet det. Men jeg poengterte bare at jeg føler det er i strid med hennes ønske om at vi føder flere barn. Jeg sa ikke at Erna støtter det.

ser poenget spørsmålet blir vel hva betyr evt vente stønad for bgh plass men ja de tar jo valget ifra familiene om hvor lenge de vil bli hjemme. Mange vil på jobb igjen men ikke alle...

ser poenget spørsmålet blir vel hva betyr evt vente stønad for bgh plass men ja de tar jo valget ifra familiene om hvor lenge de vil bli hjemme. Mange vil på jobb igjen men ikke alle...

Ja, det er et godt poeng. Også vil det bli sånn at mødre på bygda med god plass i barnehagene faktisk MÅ sende ungen i bhg ved ett år, fordi såkalt ventestønad som skal erstatte kontantstøtte kun gis mellom ett år og august når man kan «bevise» avslag på søknad om barnehageplass fra ett år. Det er jo helt høl i huet, for det er faktisk ikke alle som ønsker barnet i barnehage fra ett år. Regjeringen ønsker at folk skal føde flere barn - å ta vekk muligheten til å være hjemme lenger enn ett år med kontantstøtte er sånn som gjør at jeg vurderer ikke å få flere barn. Jeg ønsker meg nemlig ikke å sende barnet i barnehagen ved ett år, så da må jeg i såfall sørge for å føde i januar og bo et sted med fulle barnehager. Nei, fy for opplegg. Er jo ikke sånn at man ønsker hvilken som helst barnehage heller. Skal man for eksempel måtte sende barna o to forskjellige barnehager fordi man måtte ta en plass ved ett år, fordi ventestønad kun gis om man ikke får plass noe som helst sted?
Synes også argumentet om at flere i Høyre mener de «sløser bort» milliarder på kontantstøtte hver år er bak mål. Kontantstøtten gir familiene valgfrihet og er en investering i barnets første leveår. Hvem vet om økende grad av unge med psykisk problemer kan komme av små barns veldig tidlige barnehagestart og utrygghet i de to første leveårene? Det sier jeg ikke nødvendigvis har en direkte sammenheng, men barn er forskjellige - noen trives godt vekk fra mor og far mange timer om dagen fra ett år, andre barn er ikke klare for det så tidlig. Og det synes jeg skulle være mer opp til hver enkelt familie å avgjøre. Men neida, alle skal fortest mulig ut i jobb så vi kan tjene mest mulig penger og kjøpe mest mulig ting - kapitalismen lenge leve :banghead:
Dessverre et syn som virker å gjelde både til Høyre og Venstre i politikken, kanskje utenom krf :hilarious: Men de har sine andre minuser i politisk program etter min mening:meh:

Ja, det er et godt poeng. Også vil det bli sånn at mødre på bygda med god plass i barnehagene faktisk MÅ sende ungen i bhg ved ett år, fordi såkalt ventestønad som skal erstatte kontantstøtte kun gis mellom ett år og august når man kan «bevise» avslag på søknad om barnehageplass fra ett år. Det er jo helt høl i huet, for det er faktisk ikke alle som ønsker barnet i barnehage fra ett år. Regjeringen ønsker at folk skal føde flere barn - å ta vekk muligheten til å være hjemme lenger enn ett år med kontantstøtte er sånn som gjør at jeg vurderer ikke å få flere barn. Jeg ønsker meg nemlig ikke å sende barnet i barnehagen ved ett år, så da må jeg i såfall sørge for å føde i januar og bo et sted med fulle barnehager. Nei, fy for opplegg. Er jo ikke sånn at man ønsker hvilken som helst barnehage heller. Skal man for eksempel måtte sende barna o to forskjellige barnehager fordi man måtte ta en plass ved ett år, fordi ventestønad kun gis om man ikke får plass noe som helst sted?
Synes også argumentet om at flere i Høyre mener de «sløser bort» milliarder på kontantstøtte hver år er bak mål. Kontantstøtten gir familiene valgfrihet og er en investering i barnets første leveår. Hvem vet om økende grad av unge med psykisk problemer kan komme av små barns veldig tidlige barnehagestart og utrygghet i de to første leveårene? Det sier jeg ikke nødvendigvis har en direkte sammenheng, men barn er forskjellige - noen trives godt vekk fra mor og far mange timer om dagen fra ett år, andre barn er ikke klare for det så tidlig. Og det synes jeg skulle være mer opp til hver enkelt familie å avgjøre. Men neida, alle skal fortest mulig ut i jobb så vi kan tjene mest mulig penger og kjøpe mest mulig ting - kapitalismen lenge leve :banghead:
Dessverre et syn som virker å gjelde både til Høyre og Venstre i politikken, kanskje utenom krf :hilarious: Men de har sine andre minuser i politisk program etter min mening:meh:
Ja det er mye press på å gå tilbake i jobb, og jeg merker det også indirekte fra arbeidsgiver. Sånn sett glad for at det blir januarbaby så jeg kan ta lang permisjon med god samvittighet. Og nå er jeg så innstilt på det at jeg tror jeg vil gjøre det selv om vi på mirakuløst vis skulle få plass fra ett år. Nå får jeg tatt så lang perm som føles riktig for meg og amming, og pappan får en anstendig mengde permisjon etter det. Så får vi heller tappe sparekonto for å klare det. Det er så mye motstridende signaler når det kommer til å få barn, amme, karriere, samfunnsplikt osv. blir helt sprø.

Håper virkelig ikke det går igjennom.. såvidt vi skal få ha permisjon, og nå skal vi ikke ha muligheten til å være hjemme med ungen vår heller?? hva med å heller gi pensjonspoeng for å være hjemme med barn så vi ikke mister så mye av å ikke være i arbeid?

Jeg synes ventestønaden er helt på tryne. Men heldigvis så er ikke dette noe som er bestemt enda, pjuh! Vi ønsker å ha barna våre hjemme til de er 2år, siden vi synes 1år er altfor tidlig.. og når vi har muligheten til å vente med hjelp av kontantstøtten så gjør vi jo det, men de fjerner jo muligheten til de fleste av oss med å bytte den ut. Det henger jo ikke på greip!

ja ser poenget ditt og det er utfordrende der de kaster bgh plass etter folk. Bor i by så å få bgh plass og første valg er liksom ikke normalen her så tenker at får du utenom høysesong får du ikke lett plass:) men viktig å være med barna så lenge de vil ha pas rundt oss

Back
Topp