Ja, det er et godt poeng. Også vil det bli sånn at mødre på bygda med god plass i barnehagene faktisk MÅ sende ungen i bhg ved ett år, fordi såkalt ventestønad som skal erstatte kontantstøtte kun gis mellom ett år og august når man kan «bevise» avslag på søknad om barnehageplass fra ett år. Det er jo helt høl i huet, for det er faktisk ikke alle som ønsker barnet i barnehage fra ett år. Regjeringen ønsker at folk skal føde flere barn - å ta vekk muligheten til å være hjemme lenger enn ett år med kontantstøtte er sånn som gjør at jeg vurderer
ikke å få flere barn. Jeg ønsker meg nemlig ikke å sende barnet i barnehagen ved ett år, så da må jeg i såfall sørge for å føde i januar og bo et sted med fulle barnehager. Nei, fy for opplegg. Er jo ikke sånn at man ønsker hvilken som helst barnehage heller. Skal man for eksempel måtte sende barna o to forskjellige barnehager fordi man måtte ta en plass ved ett år, fordi ventestønad kun gis om man ikke får plass noe som helst sted?
Synes også argumentet om at flere i Høyre mener de «sløser bort» milliarder på kontantstøtte hver år er bak mål. Kontantstøtten gir familiene valgfrihet og er en
investering i barnets første leveår. Hvem vet om økende grad av unge med psykisk problemer kan komme av små barns veldig tidlige barnehagestart og utrygghet i de to første leveårene? Det sier jeg ikke nødvendigvis har en direkte sammenheng, men barn er forskjellige - noen trives godt vekk fra mor og far mange timer om dagen fra ett år, andre barn er ikke klare for det så tidlig. Og det synes jeg skulle være mer opp til hver enkelt familie å avgjøre. Men neida, alle skal fortest mulig ut i jobb så vi kan tjene mest mulig penger og kjøpe mest mulig ting - kapitalismen lenge leve
Dessverre et syn som virker å gjelde både til Høyre og Venstre i politikken, kanskje utenom krf
Men de har sine andre minuser i politisk program etter min mening