Skriver dere fødselsbrev?

Mumfies

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
It's gonna be May 2019
Februarbarna 2023
Hva skriver du isåfall i det?
Dette er jo første babyen min så alt er nytt, har egentlig tenkt at jeg ikke skal skrive noe men er kanskje lurt i tilfelle ting skjer litt fort? Aner jo ikke hvordan det blir men jeg må få frem til jordmoren at jeg ønsker klare og tydelige beskjeder om hva jeg skal gjøre som om når jeg skal puste, presse osv. Mannen vil klippe navlestrengen. Jeg ønsker ammehjelp. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural men hvis det drar seg langt ut og jeg blir sliten så er det kanskje lurt likevel?
Noe annet man bør ha med?
Noen som har erfaring med å føde i vann/badekar, evt om det hjalp å være i badekar før selve fødselen?

Setter pris på alle tilbakemelding :)
 
Jeg skriver ikke fødebrev. Som regel går det veldig fint å kommunisere underveis om man har gjort seg opp noen tanker. Og ting endrer seg underveis så da er det ikke sikkert det som står i brevet er det du ønsker der og da. Gubben vet det er viktig for meg med sen avnavling om mulig, så det får han hjelpe meg og huske.
 
Trenger ikke skrive alle detaljene om hva du ønsker for umulig å planlegge uansett. Denne malen tror jeg er bra, det lar jm bli kjent med deg på ting som ikke er så naturlig å snakke i dybden om når det står på
 

Vedlegg

  • 6B32108A-6011-48A2-81A7-7DE24B70C2F8.png
    6B32108A-6011-48A2-81A7-7DE24B70C2F8.png
    130,4 KB · Visninger: 91
Nei, skriver ikke, og skrev ikke første gang. Meg og samboer snakker om hvordan vi vil ha det, så får han formidle der jeg ikke er i stand, men jeg skal på jordmorpol nå til uka regner jeg med så da lager de kanskje et lite notat, ønsker i det lengste å klare meg uten epidural, også ønsker jeg sen avnavling, men ellers tar jeg det som det kommer, leser meg opp på ulike fødestillinger og følger jordmors råd
 
Jeg skal skrive. Men tenker det holder med i underkant av 10 punkter med hva som er viktig for meg.

Er også førstegangs, og synes det er greit og ha, så jeg ikke "glemmer" å gi beskjed om noe midt oppi det hele.
 
Jeg fikk med ett fødebrev fra Ahus når jeg gikk bekreftelse på fødeplass. Jeg har født 2 ganger før og jeg har aldri skrevet fødebrev før. Men jeg vurderer det denne gangen. på fødebrevet jeg fikk med så står det 5 spørsmål. Tenkte å svare på de:) Mannen min er veldig innadvendt og ikke så flink til å kommunisere og mammaen min er altfor flink til å kommunisere og styre så jeg tenker for min del så er det lurt å skrive ned noen ord:)
 
Skal skrive, fordi jeg hadde styrtfødsel første gang og var helt ute av stand til å kommunisere. Savnet ikke brev første gang for da ante jeg jo ikke hva jeg ønsker, men nå vet jeg mer.

Skal nevne:
-ønske om å føde i badekar
-at jeg sist hadde stor nytte av varme omslag nedentil (hvis jeg ikke får badekar)
-at jeg trenger å minnes på å puste riktig, litt om forrige erfaring
-jeg vil ha barnet rett på brystet hvis mulig og fred og ro til tilbakelent amming (dette fikk jeg sist men ikke alle JM er så bevisste på hvor bra det er å la barnet gjøre "breast crawl")
-vil oppmuntres til å forsøke uten lystgass

Fødebrev er nyttig hvis du har ønsker eller behov som ikke er standard. Sen avnavling er vel standard over alt nå? Epidural er også helt vanlig at det er "åpent for", så der er det viktigere å presisere hvis man har et sterkere behov enn vanlig for å få det,, eventuelt et veldig sterkt behov for å ikke få det. Har man spesielle behov ifht kommunikasjon, nakenhet, ønsker om spesifikke stillinger.

Som sagt, jeg angrer ikke på at jeg ikke hadde brev første gang, for da visste jeg lite om mine behov. :)
 
Jeg skrev fødebrev sist og synes det var nyttig. Jeg var veldig gira på å føde i badekar og det fikk jeg lov til. Anbefales på det varmeste! Kommer til å skrive fødebrev denne gangen også.
Punktene jeg kommer til å ta med (har ikke skrevet det enda altså):
- ønsker å føde i badekar
- la meg og mannen min være mest mulig i fred ( ønsker minst mulig innblanding fra jordmor)
- hvis mulig vil jeg gjerne ta i mot mitt eget barn
- sen avnavling
 
Skriver heller ikke fødebrev. Tar det som det kommer og skal på jordmorsamtale/innskriving om to uker så tar eventuelle ønsker da
 
Takk for alle svar :love7
Blir nok til at jeg skriver fødebrev ja, hvis jeg blir stressa eller noe så kan jeg fort bli veldig stille og jeg glemmer alt jeg hadde tenkt å si..
Trodde sen avnavling var vanlig nå men det er jo også en ting jeg kan skrive :)

Ikke lenge igjen nå! Tiden går litt for fort nå synes jeg :oops:
 
Hva skriver du isåfall i det?
Dette er jo første babyen min så alt er nytt, har egentlig tenkt at jeg ikke skal skrive noe men er kanskje lurt i tilfelle ting skjer litt fort? Aner jo ikke hvordan det blir men jeg må få frem til jordmoren at jeg ønsker klare og tydelige beskjeder om hva jeg skal gjøre som om når jeg skal puste, presse osv. Mannen vil klippe navlestrengen. Jeg ønsker ammehjelp. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural men hvis det drar seg langt ut og jeg blir sliten så er det kanskje lurt likevel?
Noe annet man bør ha med?
Noen som har erfaring med å føde i vann/badekar, evt om det hjalp å være i badekar før selve fødselen?

Setter pris på alle tilbakemelding :)

Jeg er førstegangs og tenkte i utgangspunktet at jeg ikke skulle gjøre det. Men ei jordmor sa på fødselsforberedende kurs at de syns det var veldig greit å få, sånn for å "bli kjent med" den fødende som kommer inn :)

En fødsel kan liksom ikke planlegges så jeg tenker at jeg må ta det litt som det kommer, men jeg kommer til å skrive ned det med sen avnavling, at jeg ikke er kjempegira på epidural men ikke utelukker det og at jeg blir stresset hvis jeg ikke forstår hva som foregår :wacky:
 
Jeg er førstegangs og tenkte i utgangspunktet at jeg ikke skulle gjøre det. Men ei jordmor sa på fødselsforberedende kurs at de syns det var veldig greit å få, sånn for å "bli kjent med" den fødende som kommer inn :)

En fødsel kan liksom ikke planlegges så jeg tenker at jeg må ta det litt som det kommer, men jeg kommer til å skrive ned det med sen avnavling, at jeg ikke er kjempegira på epidural men ikke utelukker det og at jeg blir stresset hvis jeg ikke forstår hva som foregår :wacky:
Ja ikke sant! Alle er jo forskjellig så er ikke lett for jordmødrene å vite hvordan man er og kan reagere på ting når de ikke får beskjed:p aner jo ikke om ting skjer fort når man først har kommet seg inn på føden så jeg tenker det er greit å bare gi de et brev enn å skulle huske på alt det jeg ville si, da er det garantert noe jeg hadde glemt :p
 
Jeg skrev ikke med første, men har vurdert å gjøre det nå. Hadde styrtfødsel med første, og da er det en del ting jeg ønsker at hadde vært annerledes, så det blir i så fall på grunn av det. Og hvis tulla ikke snur seg og ligger i seteleie til termin. Da kommer jeg også til å ta med fødebrev ☺️
 
Takk for alle svar :love7
Blir nok til at jeg skriver fødebrev ja, hvis jeg blir stressa eller noe så kan jeg fort bli veldig stille og jeg glemmer alt jeg hadde tenkt å si..
Trodde sen avnavling var vanlig nå men det er jo også en ting jeg kan skrive :)

Ikke lenge igjen nå! Tiden går litt for fort nå synes jeg :oops:


Jeg var på fødselsforberedende i dag, jordmor sa at de alltid venter til pulseringen er over før de avnavler på KK. Det var helt vanlig prosedyre nå:shy::happy: Men skader jo ikke å skrive det ned!

Og jeg husker ikke hvilke post vi diskuterte dette med å ta med bind, men var det ikke deg jeg snakket med?
Det stemte! De skal visst prøve å spare ja.. fikk beskjed om å ta med en pakke...:shy:
 
Jeg var på fødselsforberedende i dag, jordmor sa at de alltid venter til pulseringen er over før de avnavler på KK. Det var helt vanlig prosedyre nå:shy::happy: Men skader jo ikke å skrive det ned!

Og jeg husker ikke hvilke post vi diskuterte dette med å ta med bind, men var det ikke deg jeg snakket med?
Det stemte! De skal visst prøve å spare ja.. fikk beskjed om å ta med en pakke...:shy:
Så bra :) jeg skrev det ned just in case :)
Ja stemmer! Idiotisk ting de skal spare på men jaja.. ikke lenge igjen nå :rolleyes:
 
Lurt å ha med fødebrev som beskriver litt om hvem du er osv. Jeg skrev for eksempel at jeg ikke vil ha veneflonen på hånda men heller vil ha den på armen for da synes jeg ikke den er så vond eller at den er i veien for meg. At jeg ikke liker å bli pratet «over» fordi jeg kan legespråket og skjønner hva de prater om, og det da er viktig for meg med klare beskjeder, ikke «pakke noe inn». At jeg ikke liker å bli pratet til med «pusestemme» og at jeg hater å bli strøket på. Ellers skrev jeg at jeg ønsker å få til ammingen, og at jeg ellers bare vil ta ting litt som det kommer underveis fordi ingen fødsler er like og derfor er det ikke så lurt å ha masse planer for hvordan man vil ha selve fødselen. Jordmødrene var kjempefornøyde med å få et så konkret fødebrev og jeg fikk det akkurat som jeg ville med veneflon og fikk tydelige beskjeder når komplikasjoner skjedde underveis.
 
Hva skriver du isåfall i det?
Dette er jo første babyen min så alt er nytt, har egentlig tenkt at jeg ikke skal skrive noe men er kanskje lurt i tilfelle ting skjer litt fort? Aner jo ikke hvordan det blir men jeg må få frem til jordmoren at jeg ønsker klare og tydelige beskjeder om hva jeg skal gjøre som om når jeg skal puste, presse osv. Mannen vil klippe navlestrengen. Jeg ønsker ammehjelp. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural men hvis det drar seg langt ut og jeg blir sliten så er det kanskje lurt likevel?
Noe annet man bør ha med?
Noen som har erfaring med å føde i vann/badekar, evt om det hjalp å være i badekar før selve fødselen?

Setter pris på alle tilbakemelding :)

I mitt forrige fødebrevet sto det som omtrent:
1.ikke snakk til meg eller ta på meg under rier.
2.smertelindring tar vi som det kommer
3.bruk humor

Funka fint :) står d samme nå også! Tar d som det kommer! :)
 
Jeg har ikke tenkt noe på fødselsbrev, og verken jordmor på helsestasjon eller sykehuset, eller fastlegen har nevnt om det til meg.

Jeg er førstegangs, og relativt avslappet til hele prosessen, tenker at babyen skal ut, og jeg får den hjelpen vi trenger vi sykehuset. Mer har jeg i grunn ikke tenkt. Er jeg rar da? :joyful:
 
Jeg har ikke tenkt noe på fødselsbrev, og verken jordmor på helsestasjon eller sykehuset, eller fastlegen har nevnt om det til meg.

Jeg er førstegangs, og relativt avslappet til hele prosessen, tenker at babyen skal ut, og jeg får den hjelpen vi trenger vi sykehuset. Mer har jeg i grunn ikke tenkt. Er jeg rar da? :joyful:
Så lenge du ikke føler noe behov for å skrive noe så er jo alt bra da :joyful: ting går som det går uansett og jordmødrene vet best, jeg synes det bare er greit å ha enkelte ting skrevet ned, spesielt hvis det skjer vaktbytte midt i fødselen feks og jeg er for sliten til å fortelle ting :wacky:
 
Back
Topp