Skrikekur?

Asutori

Betatt av forumet
Hei
Er en stund siden jeg har vært her inne nå, så oppretter en ny tråd i stedet for å lete meg igjennom alle gamle. Bare link meg viss dette står ett annet sted...

Vi har i det siste hatt mye problem med legging. Tidligere har hun sovet fra 10-5, og sovnet med en gang etter maten, og også lagt seg greit på kvelden.
Så fikk jeg brystbetennelse og etter det har legging på nattestid vært ett mareritt. Det kan ta 3-4 timer med bæring og byssing for å roe henne om kvelden, og hun hylgriner når vi legger henne ned i sengen. Når hun våkner om natten kan hun ligge å sparke og åle seg rundt etter amming. I tillegg sover hun bare to timer i strekk. Hun er blid og sover greit på dagtid.

Var på kontroll på helsestasjonen i dag, og der anbefaler dei bare skrikekur både til kveld og natt. Er ikke noe stor fan av å la babyer skrike seg i søvn, og lurer på om noen har noe alternativ?

Kjekt å se deg igjen. Eg er imot de skrikekurer. Varfør ikke prøva finna ut av vad de er som gjør att hon er sånn.
Ammar du bara eller har du børjat med fast føda ?

Ta en tur til legen for å sjekke ører og hals. Det kan være en betennelse eller lignende.

Er ikke så glad i skrikekur. Men igjen så er det veldig stor forskjell på gråter. Her har han noen prøve gråter der han egebtlig ikke er lei seg. Men prøver å fålitt oppmerksomhet.

Har en selv som sover lite og er vanskelig å legge... var på 6 mnd kontroll på helsestasjonen og helsesøster var litt opptatt av at han måtte lære å sovne selv... jeg ammer han fortsatt i søvn... jeg sa jeg ikke ønsker å bruke slike skrikekurer osv og det var hun helt enig i. Mye forskning viser at det er direkte skadelig for barna og hun mente ingen på helsestasjonen ville anbefale noen dette... slutter ikke å forundre meg over at vi alle får så ulike anbefalinger rundt omkring.... ut over det har jeg ikke noe særlig råd dessverre...

Enig, prøv og sjekk ut om noe plager ham. Vår plages mye av vond gomm, Sover dårlig pga kløe, snørr som surkler som vi ikke får ut, har nå fått en tann og var og sjekket ørene for han skrek sånn og klødde seg på ørene, legen sa gi Paracet hvis babydent eller dentinox osv ikke lindrer tannfrembrudd nok. De kan ha vondt hele kjeven. I perioder med utvikling, sover han lettere og har mer behov for support. Han er mer sulten og, trenger fast føde.

Enig, prøv og sjekk ut om noe plager ham. Vår plages mye av vond gomm, Sover dårlig pga kløe, snørr som surkler som vi ikke får ut, har nå fått en tann og var og sjekket ørene for han skrek sånn og klødde seg på ørene, legen sa gi Paracet hvis babydent eller dentinox osv ikke lindrer tannfrembrudd nok. De kan ha vondt hele kjeven. I perioder med utvikling, sover han lettere og har mer behov for support. Han er mer sulten og, trenger fast føde.
Enig . Vad spiser hon? Har selv haft en som har vart sutret griner vanskelig å få till å somna. Gråt massa gråt. Fram till eg børja med fast føda og litt mme med skjed. Han sover bedre dagtid. Og netter sover han utan å vakna till å gråta. Klart eg må amma 2-4 ganger men før att hela familjen ska få sova så e det værd det

Last edited:
Enig . Vad spiser hon? Har selv haft en som har vart sutret griner vanskelig å få till å somna. Gråt massa gråt. Fram till eg børja med fast føda og litt mme med skjed. Han sover bedre dagtid. Og netter sover han utan å vakna till å gråta. Klart eg må amma 2-4 ganger men før att hela familjen ska få sova så e det værd det
Vi måtte starte "på nytt" med mat grunnet utslett. Spiser nå Hipp risgrøt med litt sviskemos (glass) 2-3 ganger per dag. I tillegg myyyyye morsmelk :-)

Jeg og ammer det som behøves for at han skal sovne igjen :-)

Vi tok "skrikekur"på bebbi. Begynte for to uker siden. Nå sovner hun innen 10-15 min, uten gråt. Var 100% sikker på at hun aldri kom til å klare å sovne selv. Men så var det en natt hun sovnet etter å ha blitt lagt i sengen våken etter amming. Vi trodde det nesten ikke. Men hun kunne gråte to-tre timer før hun sovnet, og gråt seg i søvn ofte. Og det i armene våre. Så hun har det definitivt mye bedre nå. Nå sover hun lengre dupper på dagen også.

Men det varierer nok fra baby til baby hvor hard en slik "skrikekur" er. Her gikk det veldig lett. Men det er jo helt forferdelig å høre og se henne gråte og ikke plukke henne opp. Men samtidig, så vet jeg at hun lett hadde grått helt likt i armene mine. Og da mye lenger. Og våknet som oftest når hun ble lagt ned i sengen. Som da førte til en ny gråterunde.

Her får hun middag i 3tida, og grøt på kvelden. Er ikke mye hun får i seg, og ser ut som hun liker middag bedre enn grøt. Hun blir tilbudt mat, men vil ikke ha. Hun er jo så trøtt, men problemet er at hun ikke klarer å roe seg ned

Bære og bysse.
Skrikekur er ikke bra for babyen. Du bør sende inn klage på helsestasjonen din, for å skade barnet skal de ikke anbefale.

Her sovner lille til flaske, hvis ikke så sovner han ved amming. Men han sovner IKKE av seg selv, da er det hylgrin! Gruer meg til dette ikke fungerer lenger, aner ikke hvordan vi skal gjøre det da :(

Hvis mini er mett så hender det han kan like og ligge og jodle litt for seg selv, tenker trene litt på det der framover. Han kanskje sovner en dag :-)

Lillebror sovner ved puppen, hvis han ikke sovner ved puppen må jeg bysse og bære. Noen ganger er han sint og da må jeg bysse, amme, legge han litt ned, bysse på nytt og amme en gang til. Så sovne han som regel til puppen likevel.

Helt uaktuelt å la babyen min gråte seg i søvn i egen seng. Da får han heller gråte seg i søvn mens han blir bært nært inntil. Men heldigvis roer han seg alltid før han sovner.

Eldste hadde kolikk og plagdes mye med magen som baby, hun gråt MYE. Sovna ofte av utmattelse, men alltid i bæretøy eller på armen. ❤️

Hvis mini er mett så hender det han kan like og ligge og jodle litt for seg selv, tenker trene litt på det der framover. Han kanskje sovner en dag :-)
Samme her, noen ganger bare kaver han i armene og ved puppen og blir sinna. Da legger jeg han ned i senga og så kaver og babler han der ei stund. Når han begynner å klage plukker jeg han opp igjen, og da sovner han alltid ved puppen/på armen igjen. :)

Kanskje jeg plutselig en dag ikke behøver å plukke han opp igjen. ;)

Samme her, noen ganger bare kaver han i armene og ved puppen og blir sinna. Da legger jeg han ned i senga og så kaver og babler han der ei stund. Når han begynner å klage plukker jeg han opp igjen, og da sovner han alltid ved puppen/på armen igjen. :)

Kanskje jeg plutselig en dag ikke behøver å plukke han opp igjen. ;)
Det tenker jeg også. Det har hendt en og annen gang at han sovner selv, så min strategi er å ikke bruke pupp eller bære, når han ikke trenger det, liksom. La han få lov til å øve når han er glad :-)

Her får hun middag i 3tida, og grøt på kvelden. Er ikke mye hun får i seg, og ser ut som hun liker middag bedre enn grøt. Hun blir tilbudt mat, men vil ikke ha. Hun er jo så trøtt, men problemet er at hun ikke klarer å roe seg ned
Om hun liker middag bedre så er det jo bare å gi middag på kvelden også. Ingen vits å tvinge i ungen grøt som hun ikke liker :)
Ellers er jeg også imot skrikekurer. Ungen min skal føle seg trygg med meg og ikke forlatt. Leste en gang en historie om ei som kom inn på et barnehjem i kina og ble overasket over at barna var så stille og lå i senga uten en gang å klynke. Hun lurte på hvordan de fikk det til og fikk til svar at etter noen uker så resignerte de rett og slett og sluttet å gråte da de skjønte at de uansett ikke fikk noe respons (barnehjemmet hadde ikke kapasitet til å følge opp barnegråt, bare nødvendige ting). Jeg kommer aldri til å sette ungen min i en situasjon hvor hun føler at det ikke hjelper å rope på hjelp.
Jeg har trua på at trygge barn gråter mindre :)

Om hun liker middag bedre så er det jo bare å gi middag på kvelden også. Ingen vits å tvinge i ungen grøt som hun ikke liker :)
Ellers er jeg også imot skrikekurer. Ungen min skal føle seg trygg med meg og ikke forlatt. Leste en gang en historie om ei som kom inn på et barnehjem i kina og ble overasket over at barna var så stille og lå i senga uten en gang å klynke. Hun lurte på hvordan de fikk det til og fikk til svar at etter noen uker så resignerte de rett og slett og sluttet å gråte da de skjønte at de uansett ikke fikk noe respons (barnehjemmet hadde ikke kapasitet til å følge opp barnegråt, bare nødvendige ting). Jeg kommer aldri til å sette ungen min i en situasjon hvor hun føler at det ikke hjelper å rope på hjelp.
Jeg har trua på at trygge barn gråter mindre :)
Uff, for en forferdelig måte å vokse opp på! Det der må gå i glemmeboka mi, hvis ikke kommer jeg til å gråte meg i seng hver kveld :( (ikke at det ikke er viktig å belyse og gjøre noe med, men i den verste tida med hormoner fokuserer jeg på å overleve dagen og ikke lese/høre om all elendigheten ute i verden :( )

Vi prøvde en liten skrikekur med eldste, men hun var en del eldre og vi holdt ikke på særlig lenge. Jeg er ganske innstilt på å ikke gjøre det denne gangen. Jeg har bestilt en bok av Elizabeth Pantley, via Amazon og Kindle, som går på No-Cry metoden hun har utviklet. Den blir tilgjengelig på mobilen min neste uke og da skal jeg lese den på kveldstid mens jeg ammer C. Spent på tipsene hun kommer med. Metodene er prøvd ut på 122 familier med gode resultater, så noe forbedring bør det jo bli for oss også :)

Her sovner lille til flaske, hvis ikke så sovner han ved amming. Men han sovner IKKE av seg selv, da er det hylgrin! Gruer meg til dette ikke fungerer lenger, aner ikke hvordan vi skal gjøre det da :(

Man finner metoder som funker (uten å skade barnet), tro meg. ;)
Samsoving, sovne ved siden av barnet før man flytter det i egen seng, sovne i vognen før man flytter over i sengen, byssing, bæring, synging, lesing.. ;)

Man finner metoder som funker (uten å skade barnet), tro meg. ;)
Samsoving, sovne ved siden av barnet før man flytter det i egen seng, sovne i vognen før man flytter over i sengen, byssing, bæring, synging, lesing.. ;)

Ja utrolig hvor kreativ man blir :P Krysser fingrene for at man finner sine ting som fungerer! :)

Her må det tur i vogna til for å sove. Håper hun vokser det av seg og lærer å sovne selv snart. Har ei tann som kommer opp nå, så håper det roer seg litt snart. Får bare 2 timer søvn i strekk om gangen på natta, så blir jo litt trøtt . . .

Back
Topp