Skrev du fødeplan?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Mange gravide skriver fødselsplan som de tar med seg til jordmor på fødeavdelingen. Den kan i mange tilfeller være et godt arbeidsredskap – både for mor og jordmor. Men ikke alltid. Her er noen råd.

Eneste jeg skrev var at jeg ville ha epidural. Noe annet brydde jeg ikke meg om :p Fikk ett skriv med ønsker vi kunne skrive ned når vi var på en runde der ute før fødselen :)
Men søren heller. Ønsket gikk til helvete det å :p

Skrev ikke noe, men rakk å prate ordentlig med jordmor mens riene begynte

Nei følte ikke no behov for det, kommuniserte godt med jm underveis :-) før første hadde jeg ingen spesielle ønsker, tok ting som det kom. Hadde ønsker forsåvidt med nr 2, men tok ting som det kom da og :-)

Nei, jeg følte ikke noe behov for det. Jeg tenkte at det var greit planlegge/ønske minst mulig, for det blir aldri slik du så det for deg allikevel ;-)

Nei hadde ikke noen plan... Visste ikke hva jeg hadde i vente :P

Ja.
Hadde fødselsangst og var inne til flere samtaler ved Gaiaprosjektet på Ullevål, og vi diskuterte ønskebrevet mitt til føden. Jeg fikk ros for det - jeg var klar på hva jeg ønsket og forventet, hvordan de mest effektivt kunne forholde seg til meg (type hvordan jeg reagerer om jeg blir nervøs/redd), samtidig som jeg var åpen for og klar på at ting skjer, det er umulig å spikre detaljer og investere for mye i planer som ofte ender opp med å bli kastet ut av vinduet fordi situasjonen endrer seg.
Hadde avtale om tidlig epidural som eneste "må ha", og det fikk jeg også. :)

Ja, men pga sykdommen min er det er stort behov for det. Har ME, så viktig at jordmor vet konsekvensen av at jeg blir for sliten. Vil prøve unngå epidural, men samtidig vil jeg ikke ende i keisersnitt fordi kroppen ikke klarer mer ..

Ja, jeg har sykehusskrekk, så det var greit å få noen tanker ned på papiret. Alle hadde lest brevet, og det var så godt å bli tatt seriøst at det nesten fjernet skrekken (nesten). :-)

Gjorde det med eldste. Papiret var ikke verdt 5 øre, så med neste ble det ikke noe brev.

Nei, det ser jeg ikke behovet for. Jeg har veldig sterke meninger om hva jeg vil i omtrent en hver situasjon i fødsel, men jeg sier bare fra underveis. Ser ingen grunn til å skrive det ned.

Så ikke behov for å ønske noe for noe en ikke kan forutse forløpet av. Jordmor var veldig flink til å spørre underveis

Nei, rakk akkurat å ytre ønskene mine muntlig rett før riene tok overhånd. Hadde bare ønske om å ikke være alene da samboeren var hjemme og ordnet barnevakt til de to andre, og å unngå epidural og vakuum så langt det lot seg gjøre pga forrige fødsel. Fikk oppfylt begge ønskene mine, og samboeren rakk akkurat frem :)

Ja men tok det ikke med! Hadde først ei laaang liste over at ting skulle være 'sånn og sånn' men når det hele satt igang kjente jeg st jeg ga sånn faen i alle tingene jeg trodde kom til å bety noe :o:o
Eneste som var viktig for meg var at INGEN menn skulle inn på rommet mitt, men det sa vi ifra om selv :)

Nei, tok det som det kom. Hadde i utgangspunktet et ønske om å føde i vann, men da pressriene startet var den eneste tanken i hodet mitt å komme seg ut, så sånn gikk det ikke gitt.
Ville ikke skrevet neste gang heller, vil ikke planlegge noe slikt som mest sannsynlig ikke kommer til å skje som jeg ønsker det uansett.

Back
Topp