Skrev dere fødebrev?

Ja. Skrev kjapp info om meg selv (tidligere erfaringer med fødsel liksom, og hva jeg trenger for å være trygg), og hvilke tanker eller ønsker jeg hadde, evt det jeg fryktet mest. Ting som kan være kjekt å vite for jm som kommer på vakt, som ikke kjenner meg fra før. :)
 
Jeg skrev fødebrev sammen med en jordmor om angsten min for å føde og hva jeg trengte. Ble en veldig fin fødsel. Hadde ikke behov for er fødebrev med andremann.
 
Ja, skrev at jeg hadde hatt fødselsforberedende kurs, at jeg var åpen for forslag til stillinger og diverse smertelindring.

Neste gang vil jeg skrive at jeg eller mannen skal være første som kler på barnet. Det savnet jeg sist, da han kom tilbake fra å bli veid og målt med klær. Men blir det glemt så er jo ikke det krise da.

ikke livsnødvendig med fødebrev men likevel fint å få ned litt ønsker. Og det er veldig fint å skrive for sin egen del for å forberede seg mentalt.
 
Nei, gjorde ikke det med første. Kommer heller ikke til å gjøre det med nr 2.
Tror sjangsen for å bli "skuffa" er større om man tror man planlegger en fødsel. Alt kan skje, så det er bedre å ta på sparket. Enste jeg sa i fra om da vi kom på sylehuset var at jeg IKKE ville ha epidural.
 
Nei, det så jeg ikke vitsen med . Jeg gikk inn med positivt mot . Jeg skulle ikke trilles inn i koma :laughing021 Man kan ytre sine ønsker underveis eller når man kommer . Personlig synes jeg det er litt småfjas med 3 a4 sider med ønsker og krav:bag: nå har jeg født tre ganger og hatt fantastiske opplevelser hver gang . Skal ikke ha noe denne gangen heller :)
 
Skrev et lite brev. Ble levert ca. fire uker før termin og dokumentert elektronisk i journalen min. Korte, presise setniinger.

Jeg var så sliten etter en over 2 døgn lang igangsettelse, at jeg aldri hadde greid å formidle noen ønsker der og da. Eneste jeg skulle ønske var at jeg også hadde skrevet at pusteteknikken jeg brukte IKKE var hyperventilering, så jeg slapp det maset :p (Levde med sterke rier i to døgn hvor pusteteknikk, varmeflasker og to enkeltdose morfin var all smertelindringa jeg kunne få).

Jordmødrene gjorde alt jeg skrev i brevet foresten! :)
 
Jeg gjorde det litt enklere for meg selv. Skrev fødebrev som notat på mobilen. Så leste jordmødrene det. Var litt i tvil om de skulle få se eller ikke men det fikk de å er sååå glad for det! Hadde ikke med første fødsel. Så denne gang visste jeg litt med hva jeg trengte. Å det var godt at jordmødrene fikk vite! ❤️


Fødebrev

Vil føle meg trygg
  • Vil ikke bli bare «etterlatt»
  • Sjekk inn med meg
  • Vil prøve å kanskje om jeg klarer å stå på alle 4, å med kontrollerte forhold hadde det vært gøy å tatt imot selv med hjelp av flere hender.
  • Badekar som smertelindring om mulig , gikk ikke sist. Å mulig føde i badekar , må se ann hvordan fødsel blir.
  • Ønsker klyster
  • Ønsker litt hjelp med tyngdekraften om fødsel blir like rask som første(4,5 time ca) da jeg mistenker bristet haleben etter fødsel, slet i lang lang tid etter.
  • Ønsker god oppfølging å se at jeg får til amming.
  • Hadde fødseldepresjon forrige gang så trenger å føle meg ivaretatt.
  • Vil ikke bli sendt hjem samme dag som fødsel. Vil bli til jeg føler meg klar.


Ligge på siden så halebeinet slipper å bli presset mot sengen


(Det ble ikke klyster siden jeg fødte så raskt sist.) å riene var heftige da jeg kom inn. De gikk gjennom hvert punkt med meg)

Denne fødselen var råå ❤️❤️❤️
Lykke til til deg ❤️
 
Skrev dere føde brev til Jordmor før fødsel? Hva skrev dere eller hva slags punkter skrev dere?
Ja og kommer jeg til å gjøre nå å.

Skrev hva jeg ønsket og hva jeg fryktet. Denne gangen kommer jeg til å nevne forrige fødsel, noe de må ta hensyn til, de skal ha liten lavterskel for å ta meg inn når fødsel starter, blir nok satt på en prioriteringsliste. Ble anbefalt av lege og jordmor å skrive det å, så da gjør jeg det.
 
Skrev ikke fødebrev sist, da jeg ikke var sikker på hva jeg skulle forvente. Denne gangen har jeg tenkt å få skrevet et. Hadde en fin fødsel sist uten fødebrev og, så ser det ikke som en nødvendighet, men jeg gikk veldig inn i en fødeboble og klarte ikke forholde meg så mye til det jordmødrene spurte meg om osv. Så jeg ser på fødebrevet som min mulighet til å kommunisere med de på føden og kunne ytre mine ønsker. Kan forresten ikke rose de som var innom meg nok, de var utrolig flinke på å komme seg litt igjennom boblen for å forklare meg hvem de var, hva som skjedde og for å gi veiledning underveis. Uansett kommer til å skrive ned at jeg ikke ønsker lystgass, jeg fikk det såvidt sist og taklet det dårlig, ønsker badekar om det lar seg gjøre/blir tid til det, og ønsker hjelp med naturlig smertelindring underveis i fødsel. Skal snakke litt med jordmor neste time om det og se om jeg ikke får noen tips til utforming av brevet pg eventuelt andre ting jeg bør ta stilling til.
 
Ja og kommer jeg til å gjøre nå å.

Skrev hva jeg ønsket og hva jeg fryktet. Denne gangen kommer jeg til å nevne forrige fødsel, noe de må ta hensyn til, de skal ha liten lavterskel for å ta meg inn når fødsel starter, blir nok satt på en prioriteringsliste. Ble anbefalt av lege og jordmor å skrive det å, så da gjør jeg det.
Hvorfor har du satt sint fjes på mitt svar?
 
Jeg skrev ikke med første. Var noen ting som ikke ble helt som ønsket. Skrev ikke med andre heller, men da var jeg tydelig på de tingene som var viktige for meg muntlig. Men blir aldri feil å ha et på lur tenker jeg :)
 
Ja, men jeg hadde ikke noe spesielt i tankene med nr 1 (hadde feks ikke fødselsangst) så skrev vel bare at jeg ønsket å føde uten bedøvelse og hadde lyst på badekar, og ville med barnefar på sykehushotellet etterpå. Ble kjempegodt tatt vare på og kunne ikke ønsket en finere fødsel. Satset på at det ville gå like bra neste gang så skreiv vel cirka det samme da (husker ikke helt). Fødsel nr 2 ble lik, bare mye raskere.
 
Jeg skrev fødebrev og er glad for det. Uten fødebrevet der jeg hadde skrevet at jeg underdriver, ikke viser smerte hadde jeg blitt sendt hjem i aktiv fødsel. Eneste grunnen til at de orket sjekke meg er fordi de leste fødebrevet der dette sto.

Jeg skrev kort informasjon om meg, far og tidligere fødselserfaringer. Hva jeg følte var viktig at man kunne være obs på som at jeg ikke viser smerte.
 
Ting blir ikke alltid som planlagt. Men hva om det blir det? Det er ikke alltid lett å kommunisere under fødsel, og et fødebrev gir jordmor en god innsikt i hva som er viktig for deg. Jeg skal legge føringer på hvordan jeg vil fødsel skal bli (fødsel nr 3), men vil også ta inn punkter på hva som er viktig for meg om det for eksempel skulle bli keisersnitt.

Å skrive fødebrev tar liten tid, men du kan få masse ut av det. Ville først satt meg litt inn i hva som er viktig for deg. Epidural? Fødestilling? Hvem skal klippe navlesnor? Vil du ta i mot baby selv? Vil du bruke vann som smertelindring? Liker du å bli heiet på? Vil du vite fakta eller foretrekker du å ikke vite så mye? Vil du bli strippet? Er det ok om de tar vannet? Har du noe historikk de bør vite om? Hvordan takler du smerter?

Sett deg litt inn i det, finn ut hva som er viktig for deg. Er det noe som er viktig går det i fødebrevet. Finner du ut at du ikke helt vet hva du vil kan du droppe det :)

Anbefaler uansett at man leser seg opp, og evt. gjør seg opp tanker om hva man vil, men holder døren åpen for at ting ikke alltid blir som man tror. Tenker man at man absolutt ikke skal ha epidural kan det bli et stort nederlag om det plutselig blir sånn, selv om det kanskje er det beste for både mor og barn. Men skriv gjerne hva du ønsker, og så blir det forhåpentligvis sånn :Heartred
 
Ja, men jeg hadde ikke noe spesielt i tankene med nr 1 (hadde feks ikke fødselsangst) så skrev vel bare at jeg ønsket å føde uten bedøvelse og hadde lyst på badekar, og ville med barnefar på sykehushotellet etterpå. Ble kjempegodt tatt vare på og kunne ikke ønsket en finere fødsel. Satset på at det ville gå like bra neste gang så skreiv vel cirka det samme da (husker ikke helt). Fødsel nr 2 ble lik, bare mye raskere.
Oh, nå kom jeg på! Skrev også på at navlesnoren ikke skulle klippes med en gang. Det var i 2010, da var det ikke vanlig praksis å vente, slik som jeg tror det er nå?
 
Skrev et lite brev med punkter til fødsel nr 3...følte absolutt det ble tatt hensyn til og fødselen ble ganske fin :)
 
Back
Topp