Skremmende opplevelse igår

Krristy

Gift med forumet
Igår så oppdaget jeg at sønnen min hadde feber.
Jeg dro til legen med han og fikk beskjed om at ungen hadde kraftig øre og halsbetennelse, men crp-en var bare på 12 så eg skulle få en ny time 2 dager etterpå for å sjekke om crp-en hadde steget og om han kunne få pencilin då.
Til tross for at legen sa han hadde øre og halsbetennelse så fikk jeg ikke pencilin til sønnen min.

Jeg leverte gutten min til venninna mi som skulle passe han mens jeg måtte dra på jobb.
Når jeg hentet han så såg jeg at han var ganske sløv.
Tok han med meg til foreldrene mine for å hente storesøsteren.
Rett før jeg dro der fra så sjekket jeg tempen og han hadde 40,5 i feber.
Dro så hjem med sønnen min, mens mamma skulle levere storesøsteren litt senere.
Så sto jeg og lurte på om jeg bare skulle ringe legevakten for å få tak i pencilin til han.

Når jeg akkurat hadde bestemt meg for å ringe legevakten så kikket jeg ned på sønnen min.
Der sto han og gikk att og fram til siden, akkurat så han ikke klarte å holde balansen skikkelig og det kom blanke væske ut av munnen før han ramlet rett i bakken med kraftige krampeanfall..
Eg tok han opp og gav han frie luftveier mens eg ringte etter 113 (måtte ringe 2-3 ganger før tlf-en ville ringe) Forsto jo godt at dette var en kraftig feberkrampe anfall.
Satt å hylgrein i tlf til amk, mens eg holdt ungen fast, og i tillegg kastet han opp kraftig midt under krampeanfallet
Føltes ut som en evighet før ambulanse folkene kom på døra
.
Men det dukket opp 5 ambulansesjåfører og 1 lege.
Fikk undersøkt ungen og fikk høre at han hadde kraftig øre og halsbetennelse og kanskje påbegynnende lungebetennelse.
Legen ringte jo med engang bort til apoteket for å få tak i pencilin til gutten, og var ikkje så fornøyd med at legen som undersøkte han på morgen ikkje hadde gitt ut pencilin med engang, istedenfor så sa legen som undersøkte han tidligere at me bare  fekk komme tilbake om 2 dager og se om crp-en var steget.

Eg måtte jo klype meg selv i armen ganske ofte resten av kvelden for å ikkje få et angstanfall av alt det som skjedde.
Er første gang jeg har vært helt alene når eg har vært oppi feberkrampe anfall. (storesøsteren har hadde det 4-5 ganger iallefall, men lillebror har aldri hatt det)

For en skremende opplevelse forstår godt du ble redd. Ble selv skikkelig redd da jenta her fikk elelepsi anfall første gangen og blir like urolig hver gang ho faller bort pga det.

Jeg svarte i en tråd igår mener jeg angående ei som var hos legen på lørdag og barne var sykt enda der jeg anbefalte å dra til legen igjen for å ta ny crp. Gutten her var hos legen på kvelden der crp ble målt til 10 hvis jeg husker rett, dagen etter var crp oppe i 250 på under et døgn.

Det er vi som foreldre som kjenner barna våres best, men desvere er det en del ganger at leger og helsepersonel ikke tar de vi sier alvorlig nok. Har desverre opplevd det mange ganer som vi har måtte ringe AMK. Så her har jeg virkelig klar når jeg er hos legen med ungene

Huff så skremmende , forstår godt du ble redd... emoticon
Godt han fikk medisiner da...
Masse god bedring til gutten din og en stor klem til deg

Send inn en klage!!!!
Ta kontakt med pasientforeningen!!!
Sånne legen skal vi ikke ha! Ikke la det passere, gå videre med det! Ellers kan det kansje koste noen livet eller helsa neste gang!

For noen år tilbake holdt legen min på å drepe meg/La meg dø.
Jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke klagde.

Legen jeg hadde da jeg var liten ga meg samme penecelin hele tiden noe som resulterte i at jeg nå er immun mot 3 typer. Samme feilmedisinerte flere personer som døde av følgene.

Det er viktig å si i fra, om noe er blitt gjordt galt. Legene holder våre liv og våre barns liv i sine hender i blandt, og da må vi vite at de vil gjøre alt de kan for dem.

For en skremmende oplevelse... Vi blir helt maktesløse når det gjelder barna våre.....

Jeg hadde blitt livredd jeg også, håper virkelig aldri det skjer her!
Sambo hadde ofte feberkrampe som barn, men det har til nå ikke skjedd med Sofie. 
Heldigvis vet svigermor og flere i familien hva man gjør, og jeg har også fått med meg at man må kjøle dem ned.

Helt utrolig at de ikke bare kunne gi pencilin med en gang, hvis han kunne se at det var kraftig infeksjon, selv om crp-en var så lav. 

Håper han blir fort bra igjen!

Jmd skrev:
Send inn en klage!!!!
Sånne legen skal vi ikke ha! Ikke la det passere, gå videre med det! Ellers kan det kansje koste noen livet eller helsa neste gang!

Men siden CRP var så lav tok kanskje legen utgangspunkt i at dette var en virusinfeksjon, han kalte jo inn til ny time for å se om den var steget.
Hadde det vært virus, så kunne ikke ungen fått penicillin uansett.
Legen kunne ikke vite at barnet skulle få feberkramper.

Skremmende opplevelse da, jeg hadde blitt skikkelig redd jeg og.
Håper dere slipper flere anfall.

Dani California skrev:

Jmd skrev:
Send inn en klage!!!!

Men siden CRP var så lav tok kanskje legen utgangspunkt i at dette var en virusinfeksjon, han kalte jo inn til ny time for å se om den var steget.
Hadde det vært virus, så kunne ikke ungen fått penicillin uansett.
Legen kunne ikke vite at barnet skulle få feberkramper.

Skremmende opplevelse da, jeg hadde blitt skikkelig redd jeg og.
Håper dere slipper flere anfall.

Signerer denne!

Hørtes skikkelig skummelt ut! God bedring til gutten din!

Skjønner det må ha vært utrolig skremmende!! Herregud, fikk tårer i øynene her.
Stakkars lille :(

MEN, legen gjorde nok det riktige ut fra hva han fant ved undersøkelse.
Det blir gikk alt for mye antibiotika, og når en prøve viser at det mest sannsynlig (der og da) er en virusinfeksjon, er det ingen grunn til å gi antibiotika. Han satte opp ny time til dere, for å se om crp har endret seg.

Crp er forøvrig litt misvisende, siden den speiler hvordan situasjonen i kroppen var 12-24 timer tidligere. Veldig glad for at dere fikk god hjelp da sykdommen utviklet seg, men legen kunne jo ikke forutse det! Og antibiotikaen hadde neppe begynt å funke i løpet av de timene.

Hadde venninnen din sjekket tempen på ham og gitt ham febernedsettende? for det kunne jo forhindret feberkrampen.

Må bare signere de andre over her, hvordan skulle legen kunne vite at feberen ville stige såpass?
En så lav crp tyder på virusinfeksjon og da har ikke pencillin noen hensikt.
Det blir litt som å gi medisin til en frisk person i tilfelle han/hun skulle bli smittet av en sykdom.
Han kalte dere jo inn til en oppfølgingstime, da er det ditt ansvar å følge med på allmenntilstanden i mellomtiden.

Men skrekk og gru for en opplevelse, føler så inderlig med deg. For et mareritt, bra dere fikk hurtig hjelp! Stakkars stakkars deg!!

Lykke-Li skrev:
Må bare signere de andre over her, hvordan skulle legen kunne vite at feberen ville stige såpass?
Det blir litt som å gi medisin til en frisk person i tilfelle han/hun skulle bli smittet av en sykdom.
Han kalte dere jo inn til en oppfølgingstime, da er det ditt ansvar å følge med på allmenntilstanden i mellomtiden.

Men skrekk og gru for en opplevelse, føler så inderlig med deg. For et mareritt, bra dere fikk hurtig hjelp! Stakkars stakkars deg!!

Jeg vet nå at det er MITT ansvar å følge med,
Det sier jo seg selv at det er, men han sa tross alt at ungen hadde kraftig øre og halsbetennelse... og legen som kom på kvelden sa at det var kanskje påbegynnende lungebetennelse i tillegg til øre og halsbetennelse.
 Men var hos samme lege igjen idag for han ville sende inn en blodprøve som han tok i armen hvis ungen ble lagt inn på sjukehuset.
Så fikk eg beskjed om å komme inn igjen imårå for å sjekke han på nytt igjen.
Ungen sov jo fra 18.30 igår kveld til klokka 13.00 idag... var kun våken 1 liten time på morgen. Og tida han var våken var han bare helt sløv.
Men hvis han får feberkramper igjen og ikkje blir kvikkere snart så blir det innleggelse på ungen.

Gollemor skrev:

Hadde venninnen din sjekket tempen på ham og gitt ham febernedsettende? for det kunne jo forhindret feberkrampen.

Hun sjekket tempen på han ja, han hadde hatt 39.9 rundt 14.30 tiden så da gav hun han febernedsettende.
Og så sjekket jeg tempen selv klokka 17.00 og da hadde han 40.5 og gav han febernedsettende.
En halvtime senere så kom krampa

Krristy skrev:

Lykke-Li skrev:

Jeg vet nå at det er MITT ansvar å følge med,
Det sier jo seg selv at det er, men han sa tross alt at ungen hadde kraftig øre og halsbetennelse... og legen som kom på kvelden sa at det var kanskje påbegynnende lungebetennelse i tillegg til øre og halsbetennelse.
 Men var hos samme lege igjen idag for han ville sende inn en blodprøve som han tok i armen hvis ungen ble lagt inn på sjukehuset.
Så fikk eg beskjed om å komme inn igjen imårå for å sjekke han på nytt igjen.
Ungen sov jo fra 18.30 igår kveld til klokka 13.00 idag... var kun våken 1 liten time på morgen. Og tida han var våken var han bare helt sløv.
Men hvis han får feberkramper igjen og ikkje blir kvikkere snart så blir det innleggelse på ungen.

Oioi, ikke så sint da. Jeg mente avsolutt ikke å kritisere deg, skjønner godt at du er opprørt. Du gjorde alt riktig! Jeg mente bare at dere neppe kommer noen vei med å klage, pasientklagenemda kommer neppe til å dømme en lege for at han ikke ga pencillin når crp var på bare 12. Virusinfeksjoner kan man jo som kjent ikke gi medisin mot. De er jo bare mennesker disse legene også, de må jo vurdere situasjonen og så handle slik de vurderer det best. Gitt omstendighetene så ser jeg ikke at legen kunne gjort noe annerledes. Håper ungen din blir raskt frisk, god bedring! :-)

Er ikke sint, men jeg hadde nå ingen planer om å levere inn noen klage på den legen :)
Han er en dyktig lege og jeg har stor respekt for han.
Men er lov å bli litt irritert :)
Men han gjør jo noe bra nå som han følger ungen godt opp 3 dager på rad :)

Huff! skremmende opplevelse!
MEN, det var ikke legen sin feil. Han gjorde en vurdering. Penicillin har ingen effekt på virus. Jeg personlig synes det er litt merkelig å sette barnet til en venninne hvis du synes han virket veldig syk.
Men nå krysser jeg alle fingre for at han blir frisk og rask fortest mulig :-)) Go bedring!!

Skremmende opplevelse ja, har selv hatt unge med feberkramper og det er ikke gøy! Vi tok han med ut og da hjalp det fort for det var vinter og kaldt.

Godt de sjekker han ofte nå så håper vi han blir frisk fort 

Uff, det må ha vært helt grusomt! Skremmende for en mor det der!

Men jeg signerer de andre som sier at legen ikke gjorde noe galt. Man gir ikke antibiotika om crp'en er lav, da det da kan være en virusinfeksjon. Man kan jo bli imun mot antibiotika om det tas for ofte,  og derfor gis det bare når man må.

Og selv om han hadde kraftig øre og halsbetennelse, så er det faktisk ikke vanlig og gi antibiotika da heller, så lenge ikke crp'en er høy eller man har gått med dette i lang tid. De pleier som regel alltid og se det ann noen dager, fordi det pleier og gå over av seg selv.

For ein skremmande opplevelse !! Eg forstår deg veldig godt over denne situvasjonen med legen, men som sagt er det ikkje vanlig å få pencelin før CRP er over 60 eller 100, husker ikkje. Har opplevd dette sjølv ang jento mi som hadde mykje feber osv.. God bedring til guten din, håper han vert snart frisk igjen!

heidu skrev:
Huff! skremmende opplevelse!
MEN, det var ikke legen sin feil. Han gjorde en vurdering. Penicillin har ingen effekt på virus. Jeg personlig synes det er litt merkelig å sette barnet til en venninne hvis du synes han virket veldig syk.
Men nå krysser jeg alle fingre for at han blir frisk og rask fortest mulig :-)) Go bedring!!

Men personligt så vet ikke du alt som er bak for hvorfor venninnen min måtte passe han.
Og når jeg har ei bestevenninne som er utrolig flink med barn og som har småbarn selv så føler jeg meg ganske trygg å la hun passe han noen få timer mens eg får ordnet meg til å ta fri resten av uka for å passe min egen unge :)

amc81 skrev:
For ein skremmande opplevelse !! Eg forstår deg veldig godt over denne situvasjonen med legen, men som sagt er det ikkje vanlig å få pencelin før CRP er over 60 eller 100, husker ikkje. Har opplevd dette sjølv ang jento mi som hadde mykje feber osv.. God bedring til guten din, håper han vert snart frisk igjen!

Ja det vet eg :)
Men legen som undersøkte han på morgenen igår sa at det var bra han fekk pencilin når eg var hos han idag :)
Vet godt om grensa, men det var Legen som kom på kvelden som var sur for at ungen ikkje hadde fått pencilin :)
Han begynner å merke effekten på pencilinen nå så han har begynt å kvikne til heldigvis :)

Back
Topp