Skrekkhistorier om sengekant

Bluebelle

Forelsket i forumet
Hei,

Har flere fått med seg artikkel om at sengekant kan føre til krybbedød? Det kan visst være slik at babyen snur seg å får ansiktet inn mot sengekanten å ikle får puste å ikke har utviklet refleks til å snu seg bort eller er ikke sterke nok.

Hva tenker dere?

Tror det er mange meninger om dette. Jeg vil snakke med helsestasjonen og høre hva de anbefaler. Mine nevøer har sovet i babynest de første månedene, og de har klart seg veldig fint. De rullet ikke over på siden før de var sterke nok, og da klarte de ogaå å rulle tilbake. Dette er jo individuelt.
Man må jo følge litt med og lære seg hvordan barnet er og styrken i kroppen det har, og se an deretter. Jeg har ikke tenkt til å stresse med det enda, i alle fall! :)

Har aldri vært noe problem hos oss. Hva med dyne da? Var flere ganger babyen her hadde dyna over hodet da vi gikk inn til han. Det beste er nok å ha barna nakne i sterile bur med perfekt temperatur til de får hår på kassa...

Synes det er så ekstremt mange tullete velmenende råd der ute. Blir så irritert av advarsler som er mer ment som økt klikkrate og bekymring for nybakte foreldre.

Jeg skal ikke bruke det, de kan ikke skade seg på sengen så jeg tenker hvorfor ta sjansen

Like farlig som dyner, gulpekluter, kosekluter og lignende. Her snudde han seg ikke før han var sterk nok uansett.

Blir nok å ha en sengekant.
De ligger jo i vognposer i mange timer, under dyner, pakket inni det ene og det andre..

Har aldri vært noe problem hos oss. Hva med dyne da? Var flere ganger babyen her hadde dyna over hodet da vi gikk inn til han. Det beste er nok å ha barna nakne i sterile bur med perfekt temperatur til de får hår på kassa...

Synes det er så ekstremt mange tullete velmenende råd der ute. Blir så irritert av advarsler som er mer ment som økt klikkrate og bekymring for nybakte foreldre.
Spot on :)

Jeg har flere ganger når jeg har vasket sengekanten vært inne hos mini om natten fordi armer eller ben har satt seg fast i sprinklene. Så jo, de kan skade seg på sengen.
Har også hørt mange flere historier om armer og bein som stikker ut, enn om sengekantkveling. Er jo likt i vogn? Med tett, myk vegg?

Et alternativ er reiseseng da.

Vi hadde sengekant på storebror og det gikk veldig fint, men klart det er jo skremmende å lese om det. Hadde tenkt å ha babynest denne gangen. Ikke lett å vite hvordan en skal tenke eller hva en skal gjøre.

Vi begynte med sengekante da jr flyttet på eget rom da han var 3 mnd. Var aldri noe mer bekymret for det enn andre ting. Var mer redd når jeg sovnet i senga med han på puppen. Redd og hjertet i halsen hver gang jeg voknet.

Fram til 3 mnd så hadde han babybjørn bedsidecrib med netting kanter.

Vi begynte med sengekante da jr flyttet på eget rom da han var 3 mnd. Var aldri noe mer bekymret for det enn andre ting. Var mer redd når jeg sovnet i senga med han på puppen. Redd og hjertet i halsen hver gang jeg voknet.

Fram til 3 mnd så hadde han babybjørn bedsidecrib med netting kanter.
Babybjørn istedenfor vogn?

Babybjørn istedenfor vogn?
Tenker du vogn på soverommet?

Vi hadde vogn, men han sov bare i den når vi trillet på tur.

Vi har lite soverom. Så har ikke plass til noe stort.
m_medium_normal.jpg

Den hadde vi.

m_medium_normal.jpg

Den hadde vi.
Nååå yes! En liten misforståelse bare! Jeg leste "babybjørn og bedsidecrib" og skjønte ikke helt hvordan babybjørn (så for meg vippestolen og bæreselen) gjorde susen som seng, haha. Den var forøvrig mye penere enn den andre nettingbedsidecriben jeg har sett.

Nååå yes! En liten misforståelse bare! Jeg leste "babybjørn og bedsidecrib" og skjønte ikke helt hvordan babybjørn (så for meg vippestolen og bæreselen) gjorde susen som seng, haha. Den var forøvrig mye penere enn den andre nettingbedsidecriben jeg har sett.
Ha ha ha... Skjønner at du lurte da :-)

m_medium_normal.jpg

Den hadde vi.
Den hadde vi også til storebror :) kjempe grei, så kommer til å bruke den igjen denne gangen :D

Jeg har flere ganger når jeg har vasket sengekanten vært inne hos mini om natten fordi armer eller ben har satt seg fast i sprinklene. Så jo, de kan skade seg på sengen.
Vår fikk blåmerker og dump inn i panna som ble der en del timer etter å ha sovnet inntil sprinkler..

Kommer helt sikkert til å bruke sengekant denne gangen også. Var ikke et problem her sist.

Vi brukte sengekant med storebror å regner med at det blir det nå også. Som nevnt over de klarer jo ikke å rulle over de første mnd. :)

Vi har en sengekant som er veldig fast, så den legger seg ikke inntil babyen om den skulle havne inntil. Tror man bare må følge egen magefølelse :) som andre sier, så er det vel ikke så mye bedre med en løs dyne i senga.. De første månedene sjekker man babyen ofte om natta, da skal den jo ha mat så ofte. Som regel går det bra! :)

Back
Topp