Skravletråden for juleelskere ❤️

100 dager til jul!
 
Åååh, gleder meg sånn til å sette igang med å julepynte hus og hage:smiley-bounce012:santa Og sette igang med julekalender-pakkene:rendeer
 
Gleder meg også til jul!! Men nå er det kommet julegodt, julebrus og julepynt i butikker allerede, og jeg blir faktisk like skuffet hvert år. Skulle ønske de begynte når jula nærmet seg, sånn at det føltes mer spesielt:meh:
 
Om man synes det er for tidlig , håper jeg man kan lage egen tråd om det :)
 
Jeg har vokst opp med at juletreet blir satt opp 23. desember. Men kjenner at jeg elsker å glede meg. Så har veldig lyst til å sette det opp tidligere i desember. Men 1. blir vel litt tidlig, men tanke på at det må leve gjennom romjulen. Så sliter litt med å bestemme meg for hvilken dag det i så fall skal bli.. og vil gjerne ha noe fast - typ andre søndag i advent - så det kan bli en tradisjon liksom :) hva gjør dere?
 
Hos oss kommer det opp siste helga før jul, med mindre den er tett inni jula. Det skal være pyntet før 23, for 23 pynter vi resten av huset og trenger tiden til det.

Som altså betyr 3. eller 4. søndag i advent litt avhengig av hvordan jula faller på ukedager. Vi har plasttre, så det LEVER, det er ikke det det står på.

Jeg vokste opp med at vi pyntet både hus og tre 23, men mamma gikk over til å benytte 22 også for å ikke slite seg ut. Hun var hjemmeværende og hadde derved hele dagene uansett hvilken ukedag de falt på, for meg og mannen som begge jobber så passer det best å benytte litt helger, for ukedager med jobb, middag, lekser for 3 unger og alle juleavslutnigene om er i desember, så er det knapt med tid til å pynte noe juletre. Om det blir lørdagen eller søndagen den helga avhenger av hva annet vi skal, om noen spiller en håndballturenring (true story i fjor, bortsett fra at den ble koronaavlyst, men vi hadde egentlig håndballturnering ei adventshelg) eller en julekonsert (har to unger i korpset)
Og om svigermor kommer på førjulsbesøk, julebesøk eller ei og i såfall at det ikke kræsjer med det

Tradisjonen i det ligger i at den dagen det skjer ligger et en juletrepynt i kalenderen for ungene.
Den dagen vi lager til kalenderen sitter jeg med kalender med alle avslutninger og planer og helger og whatnot og plotter det hele inn, men det hender vi må bytte plass på noen pakker i løpet av desember likevel....
 
Jeg pleide mislike julen sterkt, men siste årene etter frøkna kom er det ganske hyggelig. Kjører dog full guffe fra 1. desember :p

Juletreet, stjerner og annen pynt er oppe hele desember. Prøver ha på julemusikk, bake julekaker jevnt gjennom måneden, se x antall kleine julefilmer (ikke vært i full jobb siden før julen 2017) og skape stemning. Å begynne julen 23. for meg gir meg ingenting :)

Men vi avslutter den lenge før nyttår, rydder unna julen 2. juledag - i god tid før det nye året og blanke ark.
 
Jeg har vokst opp med at juletreet blir satt opp 23. desember. Men kjenner at jeg elsker å glede meg. Så har veldig lyst til å sette det opp tidligere i desember. Men 1. blir vel litt tidlig, men tanke på at det må leve gjennom romjulen. Så sliter litt med å bestemme meg for hvilken dag det i så fall skal bli.. og vil gjerne ha noe fast - typ andre søndag i advent - så det kan bli en tradisjon liksom :) hva gjør dere?
Vi har kunstig så vi setter det opp i midten av desember som regel og har det selvsagt oppe ut desember, synes det er viktig å ha det oppe ut desember så barn lærer at vi har jul i desember
 
  • Liker
Reactions: HCS
Jeg pleide mislike julen sterkt, men siste årene etter frøkna kom er det ganske hyggelig. Kjører dog full guffe fra 1. desember :p

Juletreet, stjerner og annen pynt er oppe hele desember. Prøver ha på julemusikk, bake julekaker jevnt gjennom måneden, se x antall kleine julefilmer (ikke vært i full jobb siden før julen 2017) og skape stemning. Å begynne julen 23. for meg gir meg ingenting :)

Men vi avslutter den lenge før nyttår, rydder unna julen 2. juledag - i god tid før det nye året og blanke ark.

Mens jeg som altså setter det opp et par uker etter deg, har det også oppe et par uker lenger enn deg. Jula varer jo til over nyttår!

Jeg tar det somregel ned helga mellom 12. Og 20. Dag jul.
 
Skal lage kalender til venninne, med litt sjokolade, Flax , lapper med fine ord blant annet, men trenger tips til litt annet også
 
Har ikke begynt den store planleggingen enda, men skal ha litt ny julepynt siden vi har flyttet i større hus. Lurer veldig på hvilke adventsstjerner vi skal gå for! Er litt lei av de i papir :)
 
Vi har et kunstig hvitt tre. Vi skal bort i jula, og reiser 22.så treet kommer nok opp tidlig i år.
 
Back
Topp