Skravletråd

I dag har jeg vært på privat tidlig UL, og fikk se en bitteliten spire med bankende hjerte. Veldig godt og betryggende å se at den lille foreløpig har det bra og vokser som den skal. :Heartred
Da jeg var gravid med førstemann fikk jeg høre hjertelyden på TUL i uke 8, men gynekologen jeg var hos i dag ville ikke prøve å lytte etter hjertelyd fordi hun ville utsette fosteret for varme når det er så lite (mener det var det som ble sagt, men mulig jeg misforstod). Noen som har hørt om dette før? Var helt nytt for meg.
 
Jeg regner med at kvalmen kommer i løpet av uken. Hadde planer om å vente til legetime til da siden jeg da vil trenge sykemelding uansett. Men hva hvis jeg ikke blir kvalm allikevel? Når skal man egentlig ha time hos legen? 8 uker? Jeg har vært så dårlig i mine forrige svangerskap at jeg ble sykemeldt veldig fort og var ofte til legen så jeg ikke hva som er normalt egentlig.
Hvis jeg ikke blir sykemeldt så må jeg etter hvert få svangerskapspenger. Har en jobb som ikke passer bra med graviditet.
Jeg har time på torsdag til første kontroll i uke 6. Da har jo sykehuset god tid til å sette opp time til UL i uke 12. Jeg er så mye kvalm nå at jeg er glad jeg har time nå på torsdag og ikke om to uker.
 
I dag har jeg vært på privat tidlig UL, og fikk se en bitteliten spire med bankende hjerte. Veldig godt og betryggende å se at den lille foreløpig har det bra og vokser som den skal. :Heartred
Da jeg var gravid med førstemann fikk jeg høre hjertelyden på TUL i uke 8, men gynekologen jeg var hos i dag ville ikke prøve å lytte etter hjertelyd fordi hun ville utsette fosteret for varme når det er så lite (mener det var det som ble sagt, men mulig jeg misforstod). Noen som har hørt om dette før? Var helt nytt for meg.
Akkurat det samme sa gynekolog til meg også på TUL for en uke siden (6+2)! :) Hun sa ikke noe om varme, men at hun ikke ville utsette den lille for mer stress :)
 
Akkurat det samme sa gynekolog til meg også på TUL for en uke siden (6+2)! :) Hun sa ikke noe om varme, men at hun ikke ville utsette den lille for mer stress :)
Tusen takk for svar, da slår jeg meg til ro med det. Kanskje det er noe nytt? Jeg hadde gledet meg til å høre hjertelyd, men legen vet jo best, så best å lytte til hennes råd. Fantastisk å se det bankende hjertet da!
 
Jeg regner med at kvalmen kommer i løpet av uken. Hadde planer om å vente til legetime til da siden jeg da vil trenge sykemelding uansett. Men hva hvis jeg ikke blir kvalm allikevel? Når skal man egentlig ha time hos legen? 8 uker? Jeg har vært så dårlig i mine forrige svangerskap at jeg ble sykemeldt veldig fort og var ofte til legen så jeg ikke hva som er normalt egentlig.
Hvis jeg ikke blir sykemeldt så må jeg etter hvert få svangerskapspenger. Har en jobb som ikke passer bra med graviditet.
Tenker du kan ringe inn i ettertid å be om sykemelding :dontknow tenker de fleste kommer inn til lege eller jm mellom uke 6-12 en gang . Men med tanke og TUL og lange ventelister er det greit å være tidlig ute .
 
I dag har jeg vært på privat tidlig UL, og fikk se en bitteliten spire med bankende hjerte. Veldig godt og betryggende å se at den lille foreløpig har det bra og vokser som den skal. :Heartred
Da jeg var gravid med førstemann fikk jeg høre hjertelyden på TUL i uke 8, men gynekologen jeg var hos i dag ville ikke prøve å lytte etter hjertelyd fordi hun ville utsette fosteret for varme når det er så lite (mener det var det som ble sagt, men mulig jeg misforstod). Noen som har hørt om dette før? Var helt nytt for meg.
Jeg var i uke 8 i fjor og da sa hun at det er så mye lyd fra blodsusen i vår kropp at det bare virker forstyrrende . Ikke noe om varme . Ul gir jo ikke varme :scratch Så heldig . Jeg skal prøve å ta ul i uke 9 for jeg hadde to ma i uke 8 i fjor . Første gang ikke hjerteslag andre gang fint , men stoppet rett etterpå og oppdaget i uke 12 .
 
Er det noen som har fått den nye kvalmestillende som fortsatt ammer? Står at man ikke kan amme mens man tar dem i pakningsvedlegget, men sliter litt med å se skaden av vitamin B og antihistamin i den mikrodosen det blir i de få dråpene mini får i seg ila dagen :scratch
 
Er det noen som har fått den nye kvalmestillende som fortsatt ammer? Står at man ikke kan amme mens man tar dem i pakningsvedlegget, men sliter litt med å se skaden av vitamin B og antihistamin i den mikrodosen det blir i de få dråpene mini får i seg ila dagen :scratch
Grunnen til at det står i pakningsvedlegget er at det finnes ikke stort nok erfaringsgrunnlag til at de kan hevde at det er helt trygt for diebarnet. Det finnes heller ikke spesielt mye erfaring som tilsier at det er skadelig. Min totalt ukvalifiserte gjetning er at det antakeligvis er trygt barnet ditt, men hør med legen?
Regionalt legemiddelinformasjonssenter, Relis, konkluderer med at "xonvea kan brukes mot svangerskapskvalme hos gravide som også ammer, dersom behandlingen er vurdert av lege som riktig behandling for pasienten".
Link: https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=4-9340
 
Last edited:
Vanskelig å ikke refreshe siden til Fürst frem til andre HCG-prøve er klar, altså.. Bra det er en travel jobbdag.
 
Jeg nærmer meg 5+5, som er dagen jeg mistet I Januar. Og jeg kjenner på en skikkelig engstelse. Kjenner etter symptomer hvert sekund hver dag. Jeg håper virkelig jeg slipper å miste igjen, men jeg tar det ikke for gitt. Ingen tvil om at dette frøet har gitt mer mer symptomer enn jeg noen gang har hatt, og jeg håper det er et godt tegn :smiley-angelic001 :Heartred
 
Jeg nærmer meg 5+5, som er dagen jeg mistet I Januar. Og jeg kjenner på en skikkelig engstelse. Kjenner etter symptomer hvert sekund hver dag. Jeg håper virkelig jeg slipper å miste igjen, men jeg tar det ikke for gitt. Ingen tvil om at dette frøet har gitt mer mer symptomer enn jeg noen gang har hatt, og jeg håper det er et godt tegn :smiley-angelic001 :Heartred
Det skjønner jeg godt. Krysser fingrene for deg!

PS. Bra nick :D
 
Hvordan er xonvea ? I fjor kjøpte jeg postafen for det var det legen sa jeg kunne ta ,men det funker ikke . Ha slitt med kvalme hver graviditet . Tenkte å være litt forberedt nå . Kjøpte sikkert fem pakker postafen i sveirge i fjor :laughing002
 
Hvordan er xonvea ? I fjor kjøpte jeg postafen for det var det legen sa jeg kunne ta ,men det funker ikke . Ha slitt med kvalme hver graviditet . Tenkte å være litt forberedt nå . Kjøpte sikkert fem pakker postafen i sveirge i fjor :laughing002
Sniker fra desember :) jeg har hatt hyperemesis i tre tidligere svangerskap og vært innlagt på sykehus. Prøvd alt av medisiner. Denne gangen fikk jeg xonvea og startet straks jeg kjente kvalme. De har hjulpet meg! Har kunnet spise alle ukene, og ikke blitt dehydrert. Er kvalm døgnet rundt, men mye bedre enn tidligere som har vært grusomt. Må ta maks dose for å få effekt, så sover mye pga de og er sykemeldt, men det ville jeg vært uansett med hyperemesis. Vil absolutt anbefale å prøve dem. Noen blir visst helt bra, det gjør ikke jeg, men sååå glad for ikke å måtte legges inn og alt det kaoset der :Heartred
 
Sniker fra desember :) jeg har hatt hyperemesis i tre tidligere svangerskap og vært innlagt på sykehus. Prøvd alt av medisiner. Denne gangen fikk jeg xonvea og startet straks jeg kjente kvalme. De har hjulpet meg! Har kunnet spise alle ukene, og ikke blitt dehydrert. Er kvalm døgnet rundt, men mye bedre enn tidligere som har vært grusomt. Må ta maks dose for å få effekt, så sover mye pga de og er sykemeldt, men det ville jeg vært uansett med hyperemesis. Vil absolutt anbefale å prøve dem. Noen blir visst helt bra, det gjør ikke jeg, men sååå glad for ikke å måtte legges inn og alt det kaoset der :Heartred
Kjenner jeg har grua meg , fordi jeg også har ett hyperemesis sv og gikk ned 7 kg og var tynn som en strek før det :smiley-ashamed008 skulle hvert lagt inn . Men den gang hadde jeg en lege som var helt idiot. Var jo ekstrem dårlig med de to andre også . Da skal jeg spørre om jeg kan ha liggende en resept tilfelle .:Heartred
 
Sjekket opp legetimer på nettet, men ingenting ledig før 10. juni! Da er jeg i uke 9+3. Det er sikkert mulig med hastetimer etc før det, men føler ikke at ting haster så veldig enda. Kan alltids ta privat UL om jeg føler behov for det, men jeg er foreløpig overraskende avslappet. Kanskje fordi jeg er vant til å ikke ha UL før mye senere. Jeg er mest bekymret for å plutselig bli slått ut av kvalmen, men så langt går det så greit at det bare er en fryd.
Får kanskje ringe dem og høre om de har noe før.
Driver og skriver bachelor-oppgave så jeg stresser mest over den! :shaking
 
Har vært på første svangerskapskontroll i dag. Skal tilbake i neste uke fordi legen synes en vanlig 20-minutterstime er for kort, og jeg synes det er fint å få god oppfølging.
Føler det er en liten milepæl bare å komme meg til første kontroll og at jeg fortsatt er gravid ihvertfall per nå.
 
Back
Topp