Skravletråd

Er det egentlig 40+2 eller 40+3 som er et svangerskap i Norge? Har født to barn allerede, men husker ikke :hilarious: ifølge Preglife-appen er det 40+3 men noen bruker vel 40+2? o_O

Det skal kun være 40+3 i Norge nå :) Kan vel hende det finnes noen gammeldagse leger som regner annerledes, men det er 40+3 som er offisielt. Derfor skal vi også settes igang innen 11 dager etter termin.
I alle andre land er svangerskapet 40+0, og man settes igang innen 14 dager etter termin.

Helt bak mål at Norge skal endre det slik egentlig, fristen for å settes igang blir jo den samme uansett, og det er jo det som er viktig.
 
Noen andre miljøbevisste her? Vi er ingen fanatikere, men likevel velger vi å leve slik at vi bevarer miljøet for de små som vokser opp. Blant annet bruker vi mye gjenbruk. Elsker å gå på gjenbruksbutikker og finne fine skatter :) I går gjorde jeg faktisk mitt første kjøp til den lille i magen. Et kjønnsnøytralt og nydelig sett fra Tommy Hilfiger, til den nette sum av 40 kr. Godt for lommeboka og godt for miljø og barn. Brukte klær har vesentlig lavere giftstoffer igjen, pga de er vasket flere ganger. Av utstyr så har vi gitt vekk det meste, men regner med å finne det meste til gis bort på finn. Har allerede funnet en flott babygrind fra BabyDan, med god madrass :)
Ellers sorterer vi søppel, har handlenett og gjenbruksposer til frukt, lite matsvin, lite kjøtt og kjører nesten ikke bil. Blir ting ødelagte, så fikses de eller gis bort til noen som vil fikse dem.
 
Forsøker være litt bevisst mtp sortere søppel og prøve å unngå matsvinn. Har lyst å forsøke spise mindre kjøtt fremover, og planlegger handle så mye som mulig til baby brukt :)
 
Alt vi har(med unntak av noen få klær) til babyen er fra Finn.no/gis bort <3 ellers er vi mye på loppiser og Fretex :)

Vi sorterer plast, papp , metallboks og glass for seg, så har vi «vanlig» avfall (det som ikke kan sorteres) i restavfallet. Mat bruker vi opp igjen :) poteter fra middagen kan f.eks bli en deilig omelett med biter av potet og litt paprika eller skinke. Tar ofte med poteter som er igjen fra andre sine middager også («ubrukte») typ de som ligger igjen i pannen og ikke blir spist. (Familie relasjoner) hater å se mat bli kastet
 
Uff, så tøft å likevel få en sånn reaksjon, uansett om det er godt ment eller ikke Vil ikke tru at det gjør det noe enklere for deg :(

Nei, det gjør det ikke noe enklere for meg. Har ikke snakket med moren min om graviditeten siden jeg fortalte nyheten. Vi er på ferie sammen, det har gått 3 dager og hun bare unngår hele greia..
 
Nei, det gjør det ikke noe enklere for meg. Har ikke snakket med moren min om graviditeten siden jeg fortalte nyheten. Vi er på ferie sammen, det har gått 3 dager og hun bare unngår hele greia..

Uff... så slitsomt!
Sender deg en klem og håper det ordner seg for deg :Heartred
 
Prøver å være miljøbevisst, men er ikke så lett å unngå plast merker jeg. Vi har bokashi kompost og sorterer søppel, blir mest buss enn bil.
Har en datter på snart 3 år hvor nesten alle klærne er arvet eller hjemmesydd/strikket. Marsboeren kommer til å arve etter henne, farge på klærne spiller ingen rolle. Brukte også tøybleier som skal brukes igjen.

Min stesøster er i fødsel nå :D 4 dager før sin egen bursdag.
 
Vi er vel ganske middels når det gjelder miljøbevissthet, og kan absolutt bli flinkere. Per i dag sorterer vi papp, bio, glass/metall, rest, panter alt som pantes kan, vi plukker søppel på tur, prøver å inngå å kaste tekstiler og sender det meste til fretex/andre tøyinnsamlinger, vi handler lite nye klær, og det meste frøkna har av klær og utstyr er kjøpt brukt eller arva. Hun fikk ny vogn siden den var like billig ny (tilbud) som den eneste vi fant brukt på finn. Til denne knotten trenger vi ikke stort, litt mer ull siden vi får vinterbaby, og så må vi bytte ut bilstolen, men begge deler skaffer vi oss brukt. Mulig vi også trenger ei lekegrind denne gangen, men det behovet ser vi an. Ser for meg at det kan være praktisk å kunne "skjerme" babyen oppi lekegrinda fra storesøster som raser rundt på golvet.
 
Jeg vil tro vi er bittelitt over gjennomsnittet miljøbevisste. Vi sorterer alt av søppel, spiser opp all mat /lager mye rester, handler lite nytt - det meste brukt (innredet hele leiligheten vår i fjor utelukkende med møbler fra Finn etc.), vi har også takket nei til to bryllup i utlandet, blandt annet pga vi ønsker å fly minst mulig.

Apropos det å gifte seg i utlandet (sett helt bort fra CO2 utslipp), hva synes dere om det? Jeg føler det er blitt en veldig trend de siste årene - par som gifter seg i utlandet på steder de ikke har noen annen tilknytning til annet enn at de synes det er fint der. Jeg synes det er en litt rar ting å gjøre... :shy:
 
Andre som er godtesjuk? Skal på butikken nå å tømme godterihyllene
 
Tja, er litt mer godtsjuk enn vanlig. Har akkurat vært i Sverige og hamstret :hilarious: men har ikke blitt så mye spising pga kvalmen
Kvalmen har ikke kommet hit enda. Spiser meg vell opp før kroppen sier stopp og ikke vil ha mat på 7 mnd:rolleyes: Det som skjedde sist
 
Jeg vil tro vi er bittelitt over gjennomsnittet miljøbevisste. Vi sorterer alt av søppel, spiser opp all mat /lager mye rester, handler lite nytt - det meste brukt (innredet hele leiligheten vår i fjor utelukkende med møbler fra Finn etc.), vi har også takket nei til to bryllup i utlandet, blandt annet pga vi ønsker å fly minst mulig.

Apropos det å gifte seg i utlandet (sett helt bort fra CO2 utslipp), hva synes dere om det? Jeg føler det er blitt en veldig trend de siste årene - par som gifter seg i utlandet på steder de ikke har noen annen tilknytning til annet enn at de synes det er fint der. Jeg synes det er en litt rar ting å gjøre... :shy:
Jeg skjønner ikke greia med det, skal jeg gifte meg så ønsker jeg å gjøre det enten hjemme, eller der sambo kommer fra. For meg er litt av opplevelsen at det skal være på en plass brudeparet har tilknytning til. Jeg kan endelig forstå drømmen om et nydelig bryllup i soønedgangen på stranda, men det er ikke noe for meg. Jeg ønsker heller ikke å potensielt eksludere familie og venner fra en sånn dag ved gjøre det utenlands, som er mer kostbart for gjestene, gjerne krever mer fri enn kun ei helg, av hensyn til flyskrekk etc.
 
Andre som er godtesjuk? Skal på butikken nå å tømme godterihyllene
Hele tiden! Kunne spist sukker til alle dagens måltider. Sjokolade (smash) og ben&Jerrys er det jeg craver mest. Helt håpløst, spiser vanligvis ikke sukker så det er så uvant, haha!
 
Hele tiden! Kunne spist sukker til alle dagens måltider. Sjokolade (smash) og ben&Jerrys er det jeg craver mest. Helt håpløst, spiser vanligvis ikke sukker så det er så uvant, haha!
Samme her. Spiser vanligvis lavkarbo, null sukker. Ble mer karbo før jeg ble gravid og da tar det helt av nå, men skal gå over til moderat lk igjen.
 
Tenker miljø vi også. Så godt vi kan.... Har elsykler istedenfor bil (mannen har ikke lappen heller så greit med noe som begge kan bruke), brukt en del tøybleier med eldste (ca 50/50 pga trenger pause fra klesvask iblant og nå tisser ho så mye om gangen at ingenting holder tett ‍♀️ prøver oss på bleieslutt istedenfor nå snart 2 år.....).
Dårlige på matrester da, der går mye i søpla og så skal vi fly på ferie. Ene veien, kjører med svigers andre veien. Trondheim - Stavanger.
 
Uff, var du dårlig i 7 mnd ?
Jeg fikk aldri den typiske kvalmen, bare skikkelig mataversjon. Ble dårlig av synet av mat, spesielt hele stykker med kjøtt. Levde på røde epler og skiver med leverpostei i 7 mnd. Sekundet ungen var ute kastet jeg meg over alt jeg fikk av mat, selv ting jeg ikke likte før jeg var gravid. Eneste gangene jeg kastet opp var under en 12 timer lang flyreise, når de serverte mat og under landing med turbulens og helt tom mage.
 
Jeg fikk aldri den typiske kvalmen, bare skikkelig mataversjon. Ble dårlig av synet av mat, spesielt hele stykker med kjøtt. Levde på røde epler og skiver med leverpostei i 7 mnd. Sekundet ungen var ute kastet jeg meg over alt jeg fikk av mat, selv ting jeg ikke likte før jeg var gravid. Eneste gangene jeg kastet opp var under en 12 timer lang flyreise, når de serverte mat og under landing med turbulens og helt tom mage.

Off, det hørtes slitsomt ut :( krysser fingrene for at du slipper det denne gangen!
 
Back
Topp