Skravletråd Gult lag våren 2020

Lurer på hva jeg skal finne på til kveldsmat. Vi har liksom ingenting i hus, og jeg trenger 1 grønnsak for å få til 5 om dagen. Er på 8800 skritt til nå, så den går fint, og siden jeg glemte av vann fra starten av dagen så drikker jeg som en helt nå på kvelden. Men jeg elsker vann, så det går fint ^^
Problemet er snopefritt, men jeg har klart meg til nå.
 
Jeg nekter fortsatt å drikke 2 liter vann.
Det er ikke bevist gunstig for helsa, tvert imot er flere spesialister mot det rådet

5 om dagen er sunt. 10000 skritt er sunt. Snopefritt er sunt. 2 liter vann. Nei. Slett ikke for alle, og det går jeg ikke for. Jeg drikker en del vann særlig på jobb, men da fordi jeg er tørst, ikke press-drikking som ikke er sunt i det hele tatt.

Jeg har bare 3 av 5 ettersom middagen ikke ble som jeg hadde tenkt, så jeg må enten ta et grep i kveld eller gi den opp. Snopefritt strøk jeg på som ventet og jeg er hittil på like under 3000, så ligger ikke an til bonus på noe.

Men siktet på mer enn de 20 poengene jeg fikk forrige uke i alle fall!
 
Jeg har ofte mye søtsug, så det er min største utfordring.. Idag synes jeg det har gått overraskende bra! :)

Jeg liker vann veldig godt og er ofte tørst, så jeg drikker mye vann helt naturlig.

Vi har også lite mat i kjøleskapet nå, spesielt grønnsaker; så nå er jeg på min andre gulrot idag :p
 
Jeg nekter fortsatt å drikke 2 liter vann.
Det er ikke bevist gunstig for helsa, tvert imot er flere spesialister mot det rådet

5 om dagen er sunt. 10000 skritt er sunt. Snopefritt er sunt. 2 liter vann. Nei. Slett ikke for alle, og det går jeg ikke for. Jeg drikker en del vann særlig på jobb, men da fordi jeg er tørst, ikke press-drikking som ikke er sunt i det hele tatt.

Jeg har bare 3 av 5 ettersom middagen ikke ble som jeg hadde tenkt, så jeg må enten ta et grep i kveld eller gi den opp. Snopefritt strøk jeg på som ventet og jeg er hittil på like under 3000, så ligger ikke an til bonus på noe.

Men siktet på mer enn de 20 poengene jeg fikk forrige uke i alle fall!

Jeg er enig med deg, men vanligvis drikker jeg mer enn det om dagen uansett, så i dag er bare fordi jeg virkelig har lyst på bonusen :p
Jeg må bare fôre den konkurranselysten, for da har jeg sjanse til å klare å holde meg unna godis også :)
 
Hvordan går det?

Mandag.
Hjemmekontor så hittil 1100 skritt. Kom meg til 3000 i går. så bonus røyk.
Ikke spist snop enda, men ser ikke bort fra at det ryker i løpet av dagen, men UTSETTER det, så da reduserer jeg mengden i alle fall..

Jeg gikk som ventet litt opp i helgen, mye fordi jeg var unormalt lav i vekt på fredag, jeg veier meg jo ca daglig og så at det "stupte" (3-400 gr) på fredag og var tilbake der jeg egentlig var etterpå, så nå blir det bare å kjempe meg ned dit i løpet av uken så jeg ikke ender med å ha gått opp på innveing fredag. det tar seg jo ikke ut, jeg SKAL IKKE ryke allerede nemlig!
 
Mandag! I går gikk jeg på en kjempe smell, men hei! Det kan fikses på!
I dag jobber jeg sent, så jeg spiser middag nå og tar med en lettere lunch på jobb :) gresk yoghurt med blåbær, bringebær, mandler og cashewnøtter ❤️❤️❤️
Middagen i dag er laks med gulrøtter, agurk, brun ris og gresk yoghurt som er mikset med basilikum, hvitløk, chili, pepper og sitronsaft. ❤️❤️❤️
 
Jeg har vært ute på to turer så langt i dag og deretter dusjet jeg. Nå fryyyyser jeg! Har bare sløvet på sofaen, men nå må jeg gjøre et eller annet fornuftig.
 
Har spist egg og bacon til frokost, og havregrøt med eple og kanel til lunsj, så foreløpig går det bra :)
Har gått 8000 skritt foreløpig; går til og fra jobb, og har ikke en stillesittende jobb :)
Er veldig motivert til å spise sunt, så håper det varer!
Lykke til alle sammen! :)
 
Jeg nekter fortsatt å drikke 2 liter vann.
Det er ikke bevist gunstig for helsa, tvert imot er flere spesialister mot det rådet

5 om dagen er sunt. 10000 skritt er sunt. Snopefritt er sunt. 2 liter vann. Nei. Slett ikke for alle, og det går jeg ikke for. Jeg drikker en del vann særlig på jobb, men da fordi jeg er tørst, ikke press-drikking som ikke er sunt i det hele tatt.

Jeg har bare 3 av 5 ettersom middagen ikke ble som jeg hadde tenkt, så jeg må enten ta et grep i kveld eller gi den opp. Snopefritt strøk jeg på som ventet og jeg er hittil på like under 3000, så ligger ikke an til bonus på noe.

Men siktet på mer enn de 20 poengene jeg fikk forrige uke i alle fall!
Er det ikke bra med så mye vann?:hilarious:
UPS, jeg sluker vann jeg. Tror jeg må lese meg opp. Men klarer nok ikke slutte, tørst hele tiden
 
Er det ikke bra med så mye vann?:hilarious:
UPS, jeg sluker vann jeg. Tror jeg må lese meg opp. Men klarer nok ikke slutte, tørst hele tiden
Det er ikke det at det nødvendigvis er skadelig, men å drikke om en ikke er tørst er ikke nødvendigvis bra. Og drikke du for mye forrytter det evt saltbslansen. Det er ingen verdi for helsa og tvinge folk til å drikke to liter vann. Et glass vann før mat gjør at en drikker seg litt mett og dikke spiser like mye, kan ha noe for seg, men å presse i seg vann uten å være tørst er det ikke så mange eksperter som anbefaler lenger
. Og er du veldig tørst hele tiden burde det også undersøkes av legen ang blodsukkeret?
 
Det er ikke det at det nødvendigvis er skadelig, men å drikke om en ikke er tørst er ikke nødvendigvis bra. Og drikke du for mye forrytter det evt saltbslansen. Det er ingen verdi for helsa og tvinge folk til å drikke to liter vann. Et glass vann før mat gjør at en drikker seg litt mett og dikke spiser like mye, kan ha noe for seg, men å presse i seg vann uten å være tørst er det ikke så mange eksperter som anbefaler lenger
. Og er du veldig tørst hele tiden burde det også undersøkes av legen ang blodsukkeret?
Blodsukkeret mitt er veldig bra!
Mannen i huset har diabetes type 1 så jeg sjekker meg støtt og stadig bare for gøy :hilarious: langtidsblodsukkeret er også helt normalt. Men klart, å trykke i seg vann når en ikke er tørst er ikke bra! Men jeg er bare ofte tørst :p men siden jeg er tørst er der kanskje ok? Drikker ikke andre ting enn vann da egentlig, ikke kaffe eller noe sånt heller. Så det er vann det går i
 
Sier de ikke at man skal regne ut ifra kroppsvekten hvor mye vann man skal drikke? Jo tyngre du er, jo mer vann trenger kroppen for å smøre alt inni oss? :)
 
Det har jeg ikke hørt før, men det er ikke helt utenkelig det heller.

Desto større grunn til at jeg ikke presser i meg 2 liter bare fordi noen engang for ørten år siden mente det var lurt.
 
Dette jeg leser inne på NHI iallfall.

Ifølge EFSA (European Food Safety Authority) er anbefalt væskeinntak to liter om dagen for kvinner, og to og en halv liter om dagen for menn. Hos eldre gjelder samme anbefalinger som hos yngre voksne.


Kvinner som ammer, bør få i seg syv desiliter mer væske om dagen - altså totalt 2.7 liter per dag.


https://nhi.no/kosthold/ernaring/vann-og-vaskebehov/?page=2

Jeg er jo ikke helsepersonell, så jeg sier ingenting med 100% sikkerhet :shy:
 
Dette jeg leser inne på NHI iallfall.

Ifølge EFSA (European Food Safety Authority) er anbefalt væskeinntak to liter om dagen for kvinner, og to og en halv liter om dagen for menn. Hos eldre gjelder samme anbefalinger som hos yngre voksne.


Kvinner som ammer, bør få i seg syv desiliter mer væske om dagen - altså totalt 2.7 liter per dag.


https://nhi.no/kosthold/ernaring/vann-og-vaskebehov/?page=2

Jeg er jo ikke helsepersonell, så jeg sier ingenting med 100% sikkerhet :shy:

Ja, men det er veske, og rundt en liter er vi ventet å få i oss via mat. Følgelig 1 liter å drikke.
 
Ja, men det er veske, og rundt en liter er vi ventet å få i oss via mat. Følgelig 1 liter å drikke.

Det kan jeg ikke svare noe for eller imot. Da ville jeg spurt en lege for å være sikker.
Jeg velger selv å drikke rundt 2,5l vann daglig, men jeg er ei stor jente da ;)
 
Det kan jeg ikke svare noe for eller imot. Da ville jeg spurt en lege for å være sikker.
Jeg velger selv å drikke rundt 2,5l vann daglig, men jeg er ei stor jente da ;)

Jeg leste de samme tallene som du, men der sto også det om veske i mat.

Jeg drikkker en del vann, varierende fra dag til dag, og drikker også smaksatt vann eller saft. Og melk og jus. Jeg får i meg nok veske og vel så det. Men jeg peiser ikke inn 2 liter vann på tvang. Jeg burde byttet saft mot vann. Det vet jeg og gjør oftere og oftere. Men det er litt familie-greie ogdå.

Men poenget mitt er at 2 liter vann for alle er et motbevist "råd"
 
Jeg leste de samme tallene som du, men der sto også det om veske i mat.

Jeg drikkker en del vann, varierende fra dag til dag, og drikker også smaksatt vann eller saft. Og melk og jus. Jeg får i meg nok veske og vel så det. Men jeg peiser ikke inn 2 liter vann på tvang. Jeg burde byttet saft mot vann. Det vet jeg og gjør oftere og oftere. Men det er litt familie-greie ogdå.

Men poenget mitt er at 2 liter vann for alle er et motbevist "råd"

Jeg forstår poenget ditt :)
 
Sier de ikke at man skal regne ut ifra kroppsvekten hvor mye vann man skal drikke? Jo tyngre du er, jo mer vann trenger kroppen for å smøre alt inni oss? :)

Det forklarer hvorfor jeg har blitt så tørst etter jeg la på meg veldig mye! Jeg måtte sjekke ut om jeg hadde fått diabetes pga at jeg var tørst så ofte, men det var ikke derfor :)
 
Back
Topp