Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Jeg har et barn fra før (2015), men jeg ikke blitt gravid igjen og den biologiske klokka tikker (37år) så fikk til slutt henvisning til IVF. Det står om søskenforsøk på Rikshospitalets nettside, og mener å huske at søskenforsøk nå kan få inntil tre forsøk.

De har økt kapasiteten betraktelig så tror det er ca 6-7 ukers ventetid. Først oppstartsamtale deretter kan behandling begynne etter første mens. Jeg var utålmodig og bad om å bli satt på ringeliste for oppstartsantale så da fikk jeg time tidliger enn planlagt så det kan være er tips (ring bare nummeret som står i det første brevet du får). Info på ivf-appen er ellers ganske god.

Jeg holder på med første forsøk nå. Masse bivirkninger av medisiner og synesssituasjonen er krevende så har endt opp med 80% sykemelding. Krysser uansett fingrene for at det blir baby ut av dette!
Tusen takk for godt svar! Ble faktisk ringt opp fra Ullevål her en dag, så venter på innkalling i posten. Gru-gleder meg! Men det skal bli veldig godt å komme i gang. Krysser fingrene for deg også☺️
 
Hva tenker dere Riksen-damer om at det er samme venterom/venteområde for reproduktiv avdeling, og de som er gravide og skal til kontroll?

Jeg hadde IVF-behandling på St Olavs pga Riksen hadde inntaksstopp for kvinner over 38/med barn fra før. Og på St Olavs har fertilitetsseksjonen og venterommet ingenting med gravide å gjøre. Jeg tror at hvis jeg hadde måttet sitte der og vente på uttak/innsett side om side med gravide mager, ville jeg begynt å grine.

Nå er jeg gravid, og skal føde på Riksen, derfor var vi der til ultralyd/KUB. Og da så jeg jo at venterommet var felles. Jeg kjente at jeg reagerte på det, og kjente også en slags dårlig samvittighet over å sitte der med gravid mage blant andre håpefulle. Hva tenker dere om dette?
 
Jeg har tenkt på det samme. Det hadde vært godt å bli beskyttet mot alle gravidmagene, men samtidig så er jeg pragmatisk og tenker at det er slik de får til logistikken. Man føler jo at man ser gravid mager overalt når man prøver uansett, hahaha.
 
Jeg har tenkt på det samme. Det hadde vært godt å bli beskyttet mot alle gravidmagene, men samtidig så er jeg pragmatisk og tenker at det er slik de får til logistikken. Man føler jo at man ser gravid mager overalt når man prøver uansett, hahaha.
Det er gravide mager overalt, alltid. Særlig om man jobber rett ved siden av en barnehage....:oops: Med min første var jeg til mange ultralyder på Rikshospitalet. Tenkte alltid de flate magene skulle på tidlig ultralyd, ikke at de ventet på å bli gravide:wideyed:
 
Man kan sikkert si mye om Riksen, men nå har jeg lyst til å si noe bra. Noe jeg har tenkt mye på, da jeg leste mange "skrekk" historier om samlebåndfølelse, sure sykepleiere osv. før vi fikk begynt med behandling.

Ja, du må dele venterom med gravide, det kan være kjipt!

Ellers så har jeg kun møtt hyggelige folk der! Alle har tatt seg tid og forklart, spurt og lyttet, fra første forsamtale, til kontroller, uttak og innsett.
Sykepleiere som spør hvordan det går, som ønsker deg lykke til. Som gir deg en hånd på skuldra eller på bena, mens du ligger å venter på å komme deg igjen etter uttak.
Ja, du møter mange forskjellige på din vei, men slik er det i det offentlige. Tenk på alle par som trenger hjelp, og disse hverdagsenglene gjør hva de kan for å få oppfylt våre drømmer:Heartred
Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg er på Riksen, i mine offentlige forsøk. Så får jeg bare håpe og tro at de kan gi oss det vi ønsker oss aller mest:smiley-angelic001:Heartred
 
Last edited:
Man kan sikkert si mye om Riksen, men nå har jeg lyst til å si noe bra. Noe jeg har tenkt mye på, da jeg leste mange "skrekk" historier om samlebåndfølelse, sure sykepleiere osv. før vi fikk begynt med behandling.

Ja, du må dele venterom med gravide, det kan være kjipt!

Ellers så har jeg kun møtt hyggelige folk der! Alle har tatt seg tid og forklart, spurt og lyttet, fra første forsamtale, til kontroller, uttak og innsett.
Sykepleiere som spør hvordan det går, som ønsker deg lykke til. Som gir deg en hånd på skuldra eller på bena, mens du ligger å venter på å komme deg igjen etter uttak.
Ja, du møter mange forskjellige på din vei, men slik er det i det offentlige. Tenk på alle par som trenger hjelp, og disse hverdagsenglene gjør hva de kan for å få oppfylt våre drømmer:Heartred
Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg er på Riksen, i mine offentlige forsøk. Så får jeg bare håpe og tro at de kan gi oss det vi ønsker oss aller mest:smiley-angelic001:Heartred

Fint sagt, og et viktig poeng :Heartred
 
Man kan sikkert si mye om Riksen, men nå har jeg lyst til å si noe bra. Noe jeg har tenkt mye på, da jeg leste mange "skrekk" historier om samlebåndfølelse, sure sykepleiere osv. før vi fikk begynt med behandling.

Ja, du må dele venterom med gravide, det kan være kjipt!

Ellers så har jeg kun møtt hyggelige folk der! Alle har tatt seg tid og forklart, spurt og lyttet, fra første forsamtale, til kontroller, uttak og innsett.
Sykepleiere som spør hvordan det går, som ønsker deg lykke til. Som gir deg en hånd på skuldra eller på bena, mens du ligger å venter på å komme deg igjen etter uttak.
Ja, du møter mange forskjellige på din vei, men slik er det i det offentlige. Tenk på alle par som trenger hjelp, og disse hverdagsenglene gjør hva de kan for å få oppfylt våre drømmer:Heartred
Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg er på Riksen, i mine offentlige forsøk. Så får jeg bare håpe og tro at de kan gi oss det vi ønsker oss aller mest:smiley-angelic001:Heartred


Veldig enig med deg!!:) På den første samtalen vi hadde, fikk vi beskjed om at en del opplevde det hele som litt «samlebånd», så når vi kom til oppstart på forsøket hadde vi det litt i bakhodet. Men konklusjonen var at vi følte oss ivaretatt tiltroas for mange forskjellige sykepleiere og leger underveis:happy: Masse lykke til alle sammen :Heartred
 
Til dere med erfaring fra Riksen: hvor lenge må man vente mellom avbrutt eller mislykket fryseforsøk og nytt uttak? Jeg har hatt uttak i august som jeg ikke ble gravid av. Vi skal ha fryseforsøk i oktober, men siden vi bare har ett embryo på frys har jeg ikke helt troen på at det skal gå. Så jeg begynner å lure på når et eventuelt nytt uttak kan bli.. Kan selvfølgelig kontakte Riksen, men tenkte kanskje noen her hadde litt erfaring og info.
 
For de som kjører bil til/fra Riksen har jeg er tips til rimelig parkering: mellom bensinstasjonen og Bertel O. Steen ligger det en kommunal parkeringsplass. Gratis for elbiler og max 60 kr pr dag for andre. Bitte litt lengre å gå enn den vanlig parkeringsplassen, men kjekt med billig parkering når man bruker alle penge på medisiner (lol). Det kan jo bli ganske mange korte og lengre turer så da synes jeg det er kjekt å stå der. Legg inn adressen Klaus Torgårds vei 3 på gps'n så skal du komme riktig (ta inn i rundkjøringa ved bensinstasjonen og rett forbi Bertel O Steen, grusplsss med flere plasser).
 
Dere med erfaring med både ferske og frysete embryo på Riksen: hvor lenge måtte dere vente fra mislykket ferskforsøk (neg graviditetstest) til oppstart av fryseforsøk? Kan man gå rett på (oppstart med tabletter 2.mensdag) eller er det en full "ventesyklus" før man kan gå i gang?
 
Dere med erfaring med både ferske og frysete embryo på Riksen: hvor lenge måtte dere vente fra mislykket ferskforsøk (neg graviditetstest) til oppstart av fryseforsøk? Kan man gå rett på (oppstart med tabletter 2.mensdag) eller er det en full "ventesyklus" før man kan gå i gang?
Jeg hadde tidlig abort i september 2018, måtte vente en menssyklus. Også var det kø, alltid havna i kø der. Så ble ikke innsett av frys før januar. Veldig kø der, og har aldri kunne begynne på første mulig syklus, har måtte vente både 1,2 og 3 ekstra for å komme i gang, fordi det er så mange andre. Men hadde siste forsøket nå i november. Så har hatt 3 ferske og ett frys siden september 2018.

Men har alltid vært frustrerende å måtte vente ekstra i kø hver gang. Men er mange om beinet på Riksen.


Så jeg måtte vente over oktober syklusen, også var det fullt både i november og desember, før jeg fikk frys i januar 2019
 
Dere med erfaring med både ferske og frysete embryo på Riksen: hvor lenge måtte dere vente fra mislykket ferskforsøk (neg graviditetstest) til oppstart av fryseforsøk? Kan man gå rett på (oppstart med tabletter 2.mensdag) eller er det en full "ventesyklus" før man kan gå i gang?
Etter mislykket forsøk i september(mens 8.), så fikk jeg starte på medisiner på neste mens i gjen(innsett 28.okt):) Tenke å høre om jeg kan begynne på medisin igjen når jeg får mensen nå. Har ikke fått blødning etter dette forsøket enda, men har slutta på medisiner..
 
Noen som vet hvordan det er med søskenforsøk? Må man sende inn ny henvisning for det?
Snskket med riksen om det på tul å fikk da beskjed om at dere bare er å ringe inn sånn som en gjør ved forsøk. (Til sykepleier) mener jeg. Behøver ikke ny henvisning :joyful:
 
Noen som vet hvordan det er med søskenforsøk? Må man sende inn ny henvisning for det?
Snskket med riksen om det på tul å fikk da beskjed om at dere bare er å ringe inn sånn som en gjør ved forsøk. (Til sykepleier) mener jeg. Behøver ikke ny henvisning :joyful:
Jeg trodde heller ikke jeg trengte ny henvisning, og at det bare var å ringe til sykepleier. Vet ikke hvorfor jeg trodde det.. må jo ha hørt det et sted. Men jeg ringte sykepleier og sa vi var klare for søskenforsøk og at vi ville bruke vårt fryste embryo. Sykepleieren sa at da måtte vi be fastlegen henvise oss, og at vi da var tilbake i systemet igjen. Fungerer ikke fryseforsøket så vil vi kunne begynne rett på med uttak. Måtte på ny forsamtale og ta nye blodprøver.
 
Hva tenker dere Riksen-damer om at det er samme venterom/venteområde for reproduktiv avdeling, og de som er gravide og skal til kontroll?

Jeg hadde IVF-behandling på St Olavs pga Riksen hadde inntaksstopp for kvinner over 38/med barn fra før. Og på St Olavs har fertilitetsseksjonen og venterommet ingenting med gravide å gjøre. Jeg tror at hvis jeg hadde måttet sitte der og vente på uttak/innsett side om side med gravide mager, ville jeg begynt å grine.

Nå er jeg gravid, og skal føde på Riksen, derfor var vi der til ultralyd/KUB. Og da så jeg jo at venterommet var felles. Jeg kjente at jeg reagerte på det, og kjente også en slags dårlig samvittighet over å sitte der med gravid mage blant andre håpefulle. Hva tenker dere om dette?
Når vi var på Riksen så kjente man jo litt på det. Alle gravidmagene og ikke minst de som kom fra barsel med nyfødte og kanskje søsken. Men jeg tenkte kanskje litt at dette var vellykkede forsøk og hadde håp om at det kunne bli meg. Var på forsamtale til søskenforsøk på Ullevål for ikke lenge siden, og da hadde vi med oss Lillemann på 11 mnd. Kjente faktisk på litt dårlig samvittighet ovenfor andre på venterommet, for jeg husket hvordan det var. Samtidig kan man jo prøve å tenke at det også kan gi noen håp.
 
Jeg har også kjent på det at det er felles venterom. Synes det egentlig er litt dumt.
For det svir veldig å sitte der. Nå har det blitt maksimalt med turer nesten, med tre forsøk og ett frys, og noen ekstra timer.
Godt å være ferdig der nå. Synes det er rart å tenke på nå, at da jeg oppretta denne tråden, høsten 2018, full av forventninger og var så klar. Nesten halvannet år etterpå er jeg ferdig der. Tre ferske er gjort og ett frys.
Men morsomt å se at tråden er aktiv :happy:
 
Back
Topp