Skostørrelse...

Appelsinpiken83

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Er det flere som har kjøpt sko til barna ennå?
Jeg har kjøpt ett par, og ble så usikker på hvilken størrelsen Har kjøpt i str. 20, og de er ganske store ennå, men han går jo ikke så det er en liten stund til de skal brukes. Tenkte jeg skulle kjøpe en såle å legge nedi, også gjør det ikke noe om de varer en god stund utover høsten. Hvor fort vokser de egentlig i bena? Vet dette sikkert varierer bra barn til barn, men sånn ca.
Jeg endte hvertfall opp de fiineste og komfortable skoene, til de bittesmå føttene ;)

Er det ikke 12 eller 18 mm større enn foten de anbefaler? Om de er mye større enn det vil jeg anbefale å kjøpe et par mindre, til de blir passelige. Men kan jo hende de er passelige når han skal bruke de. Er så trasig å se små barn som nettopp har lært og gå, streve med for store sko:-( Ser noen eksempler av det i barnehagen. "For de skal jo ha de stund".... Men de tenker ikke på at det er vanskelig nok å gå i sko, om de skal være.for store også. Det blir fort veldig vanskeligere da. Snubler og får ikke løfta beina høyt nok.

Sko bør ikke være så mye for store, fordi det vil føre til at barna snubler (ikke mer enn en fingertupp på høykant lengre enn foten). Det er ikke så mye det at skoen ikke henger på, som at man mister følelsen av hvor stor foten er, når skoen er for lang, og det blir dermed vanskelig med balanse o.l. En vanlig innleggssåle fyller opp for ca 1/2-1 størrelse, og noe mer enn det for store bør de ikke være. De fleste skobutikker kan måle foten på barnet + måle skoen innvendig. Barnets fot er så myk, at det er veldig vanskelig å feks kjenne igjennom skoen om den passer. Ulike merker varierer også veldig mye i størrelse. Hvor fort de vokser er veldig individuelt, og sånn sett vanskelig å si...

Mitt barn har nå ca. størrelse 19, men det varierer veldig i størrelse - gjerne 18-20 på type første sko. Mange anbefaler at barn ikke skal gå i sko før de går, og heller bruke sånne skinntøfler, mens andre sier at det hindrer dem i å "gå på tærne". Det viktigste er at de har god støtte rundt ankelen. Om man har sandal mens man krabber, er det kjekt med sånne som dekker tærne.

Nei absolutt ikke. Anbefales ikke å bruke noe som helst sko før de går selv. Fysio er veldig på det at de ikke skal ha sko overhode. Men kjøper man skal de vel være 1,5cm for store når de kjøpes inn (til større barn). Jenta mi begynte med sko først våren hun nærmet seg halvannet og hun begynte å gå første uka i november. Hun brukte Stonz hele vintern som er mye bedre når de både går, faller og krabber. Støvler og sko er vanskelig å reise seg i ute og igjen de skal ikke lære å gå med sko på. Så jeg holder meg langt unna helt frem til våren :)

Back
Topp