Skorper på brødskiver

Aldri vært ett problem, vi skjærer av skorpene så har dem fått gnage på dem mens resten har vært skjært opp når dem var små. Fra 1 års alderen har dem alle spist brødskiver med skorpen på.
 
Vi oppmuntrer bare til å spise skorpene, ingen tvang. Vil de ikke så får de slippe :)

Vet ikke hva de gjør i bhg, men kan ikke se for meg at de måå gjøre det der heller
 
Her spiser en opp skiven sin før en tar seg en ny. Punktum. :p Er ikke like firkanta med de minste (ettåringene), men en treåring forventer jeg spiser skorpen med mindre det er noe spesielt.
De må spise opp skorpen hjemme også, men er det slik at de er Mette så tvinger jeg dem ikke til å spise opp selv om bare skorpen ligger igjen.
Var en dag her sønnen min sa han ikke ville ha skorpen fordi ‘han likte den ikke’. Jeg sa han fikk spise opp om han skulle ha mer mat. Da ble han sur, men såpass forventer jeg altså at han gjør for han liker egentlig hele skiva. Gidder ikke dilling. :p
Men dette er egentlig ikke et problem hos oss.
 
Last edited:
Jeg har gitt brød med skorpe fra han begynte å spise blrd (8 mnd). Det har egentlig ikke vært noe problem. Nå hender det jeg kan gi en ny kvartdel av skive mens han enda har en skorpebit igjen, kan hende jeg legger det opp annerledes når han er litt eldre. Han spiser som oftest skorpebiten til slutt uansett!
 
Nå har det aldri vært noe problem her, men de må spise opp skorper før de får ny skive. Synes det er en selvfølge at man spiser opp før man får mer. Den samme regelen gjelder i barnehagen.
 
Her spiser en opp skiven sin før en tar seg en ny. Punktum. :p Er ikke like firkanta med de minste (ettåringene), men en treåring forventer jeg spiser skorpen med mindre det er noe spesielt.
De må spise opp skorpen hjemme også, men er det slik at de er Mette så tvinger jeg dem ikke til å spise opp selv om bare skorpen ligger igjen.
Var en dag her sønnen min sa han ikke ville ha skorpen fordi ‘han likte den ikke’. Jeg sa han fikk spise opp om han skulle ha mer mat. Da ble han sur, men såpass forventer jeg altså at han gjør for han liker egentlig hele skiva. Gidder ikke dilling. :p
Men dette er egentlig ikke et problem hos oss.
Praktiserer dere det i barnehagen ?
 
Eldste har alltid spist skorper, yngste er litt av og på. Og, må selvsagt ikke spise de opp for å få mer.
I barnehagen får de mest rundstykker eller tynne rugbrødskiver delt i fire. Jeg vil tro barna spiser det er, men vet det ikke.

Jeg vet bare at barnehagen ikke tvinger i de mat eller at de må spise opp.
 
Nei, sliter med å få i han mat som det er.

I mot å tvinge barn å spise mat de ikke vil ha
 
Har aldri vært et tema. De har spist skorper alle 3 fra de ble servert skriver med skorper.

Ingen barnehagen er vi runde i kantene, barna får spise det de ønsker.
 
Nei dette styrte de en del selv som små. Noen ganger spiste de, andre ganger ikke.
Ofte så spiste de dem, for de lå alltid på tallerkenen.

De har spist skorper i flere år nå, så husker ikke når det gikk av seg selv.

Jeg har aldri tvunget barn på min jobb til å spise skorper. Vi snakket mye om det, for noen mente de burde spise dem. Men da sa jeg at det er bedre at ungene spiser seg gode og mette, enn at de skal gå sultne fordi vi mener de skal spise skorper...
Vi pleide ofte å dele skorpene opp i biter og smøre på kaviar, skinkeost eller noe annet, og da spiste de det opp uten at de tenkte over det.
 
Nei dette styrte de en del selv som små. Noen ganger spiste de, andre ganger ikke.
Ofte så spiste de dem, for de lå alltid på tallerkenen.

De har spist skorper i flere år nå, så husker ikke når det gikk av seg selv.

Jeg har aldri tvunget barn på min jobb til å spise skorper. Vi snakket mye om det, for noen mente de burde spise dem. Men da sa jeg at det er bedre at ungene spiser seg gode og mette, enn at de skal gå sultne fordi vi mener de skal spise skorper...
Vi pleide ofte å dele skorpene opp i biter og smøre på kaviar, skinkeost eller noe annet, og da spiste de det opp uten at de tenkte over det.

Ja, jeg gjør heller ikke så mye for at han skal spise skorper (14mnd) og smører gjerne på litt pålegg om det er mye skorper igjen. Som regel synes han de er gode å gnage på :p
Jeg hadde sikkert htt en annen tilnærming om han hadde vært 4 år, skjønner jo litt mer da :)
 
Vår er egentlig mest glad i skorpene, så det er sjeldent et problem:hilarious:
 
Aldri hvert et tema her. Han har fått brødskive med skorpe fra han var et år ca og da spist opp alt. Han må spise opp hele før han får ny, men må ikke spise opp om han er mett.
Vi har aldri hatt problemer med spising på noen måte, men hadde muligens hvert annerledes da.

I BHG vet jeg ikke hvordan dem gjør det. Men ganske sikker på at det ikke er noen tvang, men litt oppmuntring ja.
 
Vi har aldri tvunget vår , det går seg til uansett tenker jeg å nå spiser han jo skorper uten problem
I barnehagen presset de og ingen Fikk ny mat før de var spist

Da hadde de hatt et problem med vår eldste om det var en regel her :p han var veldig var på konsistens og har satt fast i halsen og blitt blå flere ganger av biter :(
 
Jeg har aldri fjernet skorpene, og det var aldri ett tema med eldste, hun spiste dem alltid. Men jeg er generelt i mot tvang når det kommer til mat. Han på 8 mnd bå spiser også skorper, så får vi se etterhvert, fortsetter å servere det i alle fall :)
 
Har egentlig aldri vært ett tema, hjemme har de alltid spist opp skiven før de får ny. Hender skorpen ikke blir spist, men da er de som regel mett og spør ikke etter mer.

I barnehagen ser jeg at mellomste ofte har skorpene igjen, men er nok fordi han spiser seg mett på "det beste", for han spiser skorpene i bilen på vei hjem :)

Siden skorpen ofte er igjen etter barnehagen, så regner jeg med at de ikke sier at den må spises opp.
 
Aldri fjernet skorpene (spist brød siden 6 mnd), og stort sett har han spist skorpene. I perioder har han ikke ville hatt hverken hjemme eller i barnehagen, men vi har ikke gjort mye ut av det, og ikke nødvendigvis nektet ny mat heller. Plutselig har spiser han det igjen :) Ved veldig hard skorpe kan han fortsatt droppe det, men det gjør isåfall jeg og, skosåle-skorper fra brød som har blitt tørt eller stekt for mye får bikkja som snacks :p
 
Eldste må det, men mini får brødskive med skorpe og spiser bare det han føler for
 
Eg jobber i barnehage og vi oppmuntrer barna til å spise skorpen. Men bruker ikke ordet skorpe. Sier skiven uansett :happy:
 
Back
Topp