Skoletenner vs melketenner

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Andreklassingen har fine og hvite melketenner, men syns det ser ut som om de nye tennene som kommer opp er en nyanse mørkere i fargen. Hmmm. Er det normalt, eller kan de komme opp misfargede? :/

Last edited:
Har tenkt litt på det samme her. Ser ut som det legger seg lettere belegg på dei nye tennene til andreklassingen min. Ikkje så lett og pusse dei heller når dei bare er halvveis ute og mangler tenner på sidene så det er vondt om eg pusser i tannkjøttet det dei vokser ut.. Mens dei gamle melketennene holder seg kvite.

Helt normalt at de permanente tennene har en annen farge :)

Skoletenner har jeg aldri hørt om, heter de nye tennene det altså?! Da lærte jeg noe nytt:p

Hahah. Er det jeg er oppvokst med. Sikkert bare fordi de kom i skolealder. Vi har mange rare ord for ting på bygda :D

Det er fint å høre at det er normalt. Merket det i sola når jeg hentet henne på sfo i dag at de store fortennene nesten så pittelitt misfarget ut i forhold til de perfekte melketennene på siden.

Slik er det her og... Syns de har vært gule siden de kom :( vi pusser og pusser men alikevel er de mørkere...

Skoletenner var fint! Vi sier kaffetenner :D

Uansett er de nye gulere, mørkere og mer ruglete enn melketennene. Kommer sikkert ikke til å tenke over det når alle melketennene er ute. Men de er fine når de er melkehvite da :-)

De har annen farge enn melketennene. De er også tynnere idet de kommer så de kan se litt "gjennomsiktige" ut og derfor ha en annen farge, endrer seg etterhvert som de vokser ut og blir tykkere. De er også "ruglete" noe som gjør at det lettere legger seg belegg.

Ser det hos min åtteåring og, tannlegen sier det er helt normalt

Back
Topp