Skolestart og nervøs

MammaEva91

Glad i forumet
Flere her en bare meg som er nervøs for skolestart? Nervøs for mobbing, lekser, om han får venner(bare 1 i fra bhg som begynner på samme skole som han) han har også høreapparat pga han kanskje har en diagnose(APD). Så redd for at han skal bli mobbet. Ble sjøl mobbet og skjenner at jeg har vondt i mammhjerte vis det skal skje med han :( uff… hater denne følelsen :(
 
Det viktigste du gjør ang mobbing er å gi han god selvfølelse:)

Prøv å ikke tenk at ting er likt som din skolegang - dette er en helt annen person, en helt annen situasjon og helt andre barn og lærere. Det kan jo bli kjempefint. Gleder han seg?
 
Det viktigste du gjør ang mobbing er å gi han god selvfølelse:)

Prøv å ikke tenk at ting er likt som din skolegang - dette er en helt annen person, en helt annen situasjon og helt andre barn og lærere. Det kan jo bli kjempefint. Gleder han seg?
Han gleder seg masse :) kunne godt begynt når de var på besøk i 2 dager :p
 
Flere her en bare meg som er nervøs for skolestart? Nervøs for mobbing, lekser, om han får venner(bare 1 i fra bhg som begynner på samme skole som han) han har også høreapparat pga han kanskje har en diagnose(APD). Så redd for at han skal bli mobbet. Ble sjøl mobbet og skjenner at jeg har vondt i mammhjerte vis det skal skje med han :( uff… hater denne følelsen :(
Det med høreapparat tror jeg ikke du skal være redd han mobbes for. Flere og flere har det.

Men jeg hadde mye like tanker da min startet
 
Jeg også gruer meg fælt! Han begynte å prate først ved 3,5-4 pga dårlig hørsel. Så han henger etter og er tidvis virkelig vanskelig å forstå. Men heldigvis er det sterkt fokus på mobbing på skolen, så jeg håper det går bra. Forhåpentligvis blir han litt kjent med noen på SFO, så de er vant til praten hans før han begynner på skolen.
 
Det aller, aller viktigste du gjør er å IKKE overføre dine egne erfaringer over til barnet ditt! Hjelp han til å bli trygg, selvstendig og med troen på seg selv! Trygg han på at han kan komme til deg med alt, men ikke fokuser på "var det noen som gjorde noe slemt i dag"? Ha en god og åpen dialog med læreren. Dette kommer nok til å gå bra!
 
Er nervøs førsteklassemamma selv. Min begynner om 3 uker i første klasse, og alt inni meg skriker at jeg vil ha han i bhg lengre.
Men det er bare fordi han har venner der, og han liker de ansatte.
Når han begynner på skolen så er de 70 1.klassinger fordelt på ABC-klasser. Og uheldigvis kom han ikke i klassen med den eneste andre gutten fra bhg som også skal begynne der.
Men vi foreldre satser på at han får mange nye venner i klassen sin og prater mye positivt om det til sønnen vår. Øver på hva lærerene heter og i følge han så gleder han seg til å begynne på skolen.
Han har språkvansker og må ha logopedtimer på skolen, så mine tanker er om han skal bli mobbet for det. Men vi øver ofte på hva han skal si hvis noen plager han, og hvem han skal si det til. I bhg var han veldig påpasselig at ingen skulle bli plaget, og sa i fra til de ansatte og oss foreldre sånn at vi kunne ta det opp med de ansatte i tillegg.

Pust med magen, dette kommer til å gå kjempebra :)
 
Har ei skolejente i år jeg også:) Jente gleder seg veldig,jeg gruer meg mest til nye rutiner:p
 
Back
Topp