Skolestart for oktoberbarn?

Lykkeliten_18

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Marshmallows 2022
Hei [emoji274][emoji177]
Satt akkurat å tenkte på at barn født i oktober kanskje må starte på skolen allerede som 5-åring? Eller må de vente ett år til skolestart i august året etter?
Vet jeg tenker litt vel langt fram nå.. men ble likevel litt bekymret for at barnet må starte litt for tidlig på skolen [emoji85]

Last edited:
De starter når de er 5 ja! Det er skolestart det året man fyller 6 år!

Sniker

Det skal mye til for å få utsatt skolestart og det er ihvertfall ikke nok i seg selv at man er født sent på året.
Men det er umulig å vite på mange år enda hvor klar han vil være til skolestart da. Store variasjoner uansett når på året man er født

Ja, men blir jo samme situasjon for de født i november og desember også:) Vil nok ordne seg helt fint [emoji1]

Null problem, sånn har det jo alltid vært, at man deles inn i trinn etter året man er født. :) Hyggelig å ha bursdag i skoleåret så man kan ha selskap med klassen. Husker i min egen klasse var det utrolig mange som var født i september/oktober, så høsten ble rene festivalen av barnebursdager!

Er selv lærer, og et barn som er født i oktober kan være mer «skoleklar» enn en som f.eks er født tidlig på året. Det kommer mer an på barnets kognitive funksjoner enn hvilken mnd det er født i.
Har selv barn født i april, august og desember. Og desemberbarnet har klart seg utmerket på skolen[emoji1305] Hadde ikke bekymret meg for dette[emoji4]

Starter det året man fyller seks ja :) har lite å si når på året man er født, og mer på den kognitive utviklingen til barnet ;)

Er selv lærer, og et barn som er født i oktober kan være mer «skoleklar» enn en som f.eks er født tidlig på året. Det kommer mer an på barnets kognitive funksjoner enn hvilken mnd det er født i.
Har selv barn født i april, august og desember. Og desemberbarnet har klart seg utmerket på skolen[emoji1305] Hadde ikke bekymret meg for dette[emoji4]

Fint å høre [emoji4]

Min 1 er født i november og startet når han var 5 år... aaltfor tidlig [emoji27]

Vi har en som er født 26 november og selv er jeg ikke bekymret for dette. Barn blir også ulikt modne og tenker at en som er født etter oktober vil kunne klare seg like godt som barn født i juni/juli :)

Jeg selv er født i november og var en av de som var mest klar for skolen da vi begynte, vi var en gjeng som alltid lå litt forran de andre de første årene [emoji5]

Back
Topp