Skolebarna

*RoM*

Elsker forumet
Hvordan er nivået på skolebarna våres?

Jenta mi kan lese og skrive, men hun er ikke så flink med tall helt enda. Hun snakker ikke så veldig mye om at hun skal begynne på skolen eller SFO. Jeg tror hun er mer opptatt av at det er sommer og at hun har lært seg å dukke under vann.

Kan skrive navnet sitt og hermer etter hvis jeg skriver en tekst til f.eks bursdagskort. Leser bøkene han får i "lær og les" - klubben til GOboken :)

Jenta her er veldig opptatt av at ho er skolejente om a 14 dager. Ikke helt enig i at ho skulle i barnehagen denne uka og neste uke.
Ho kan nå regne pluss og minus i fra 0-10, teller til over 100.
Kan skrive navne sitt , oss foreldre,broren og besteforeldre
ho kan lese en del ord, og skriver de fleste bokstavene, dette har bare blitt mer og mer av de siste 3-4 ukene, alt ho kommer over driver ho å staver seg gjennom ordene

Han skriver og leser litt, lyderer seg fram. Har kunnet alle bokstavene (både store og små) lenge. Bra språk også. Flink i matematikk, god mengdeforståelse og har tom funnet ut hvordan man ganger selv. Pluss og minus er ikke noe problem, ikke med tall over ti heller.

Sønnen min har språkvansker,og bruker tegn til tale. Han henger etter språklig.Han kan mange bokstaver og tall.Leser ikke.Men leser ordbilder,og kjenner igjen tall.

Sønnen min har språkvansker,og bruker tegn til tale. Han henger etter språklig.Han kan mange bokstaver og tall.Leser ikke.Men leser ordbilder,og kjenner igjen tall.
Eg blir så glad når eg høyrer om barn som får hjelp til kommunikasjon at eg berre må kommentere! Er skulen "med"? Kan dei tegn til tale?

..

Her er førsteklassingen godt i gang med lesing og skriving ("panekaker og beiken til midag på torsdag"-nivå), kan lese veldig enkle bøker type Thomas-bøkene. Reknar litt og teller langt. Plukkar opp og brukar enkelte engelske ord. Synest (så langt) at lekser er veldig gøy og veldig enkelt. Er blitt tøffare fysisk og, klatrar høgt opp i klatrestativ og sånt som ho alltid har vore redd for. Henger litt etter motorisk, og har klaga litt på smerter i føttene etter skule + sfo (spes. viss det har vore gym/mykje aktivitet). Ho er ei forsiktig jente, som lett kan bli oversett viss det er mange andre som hevder seg sjølv (type tør ikkje gje beskjed om at det er hennar tur, ofte sist til å få ting som blir delt ut fordi andre pressar seg fram og ho pressar ikkje igjen). Håpar på at ho blir litt tøffare så ho ikkje blir oversett eller "utnytta", jobbar med saka her heime og sjølvsagt. Føler det er minst like viktig som dei andre skuleeigenskapane ho må lære seg.

De fikk et lite tegn til tale kurs fra ppt ifjor. Men jeg kunne tegn bedre enn ppt og endte opp med å vise dem riktig tegn.ingen selvfølge at ppt kan alt. Men han foretrekker tale. Uttalen er ikke alltid så bra. Men har fått på plass assistent ute og de leser han bra. Ser behov for at han behøver mye voksenstøtte i timene. Har pratet med skolen så de vet hva som funker og ikke funker.

Back
Topp