Skolebarn

Men dere som har eldre barn, jeg må bare si at mellomtrinnselever blir mye våte de også. :p I alle fall her som det er vått. Mange av dem er fæle til å kle seg dårlig om vinteren, for det er jo ikke kult å kle seg skikkelig. Så labber de rundt i våte sokker og har ikke noe å skifte i på skolen. Og på steder hvor man ikke bruker sko innendørs, kan det være lurt å ha med rene sokker i tilfelle man merker at man har fått veldig sure sokker.

Generelt fint å følge med på selv de eldre elevene her altså. :p

Jeg har ikke på de 3 årene opplevd våte klær eller sokker om de ikke har vært på tur, og da har vi jo et lite skift i sekken. I år tenker jeg at jeg ikke orker å ha haug med klær på skolen. Blir bare rot og ting som forsvinner. Med det brukes innesko da, kan ikke huske det var vanlig å ha skiftetøy når jeg gikk på skolen? Tror ikke det hang regnklær der engang.
Men tenkte å ha regntøy i sekken, og ha ett par gummistøvler stående på skolen :)
 
Jeg har ikke på de 3 årene opplevd våte klær eller sokker om de ikke har vært på tur, og da har vi jo et lite skift i sekken. I år tenker jeg at jeg ikke orker å ha haug med klær på skolen. Blir bare rot og ting som forsvinner. Med det brukes innesko da, kan ikke huske det var vanlig å ha skiftetøy når jeg gikk på skolen? Tror ikke det hang regnklær der engang.
Men tenkte å ha regntøy i sekken, og ha ett par gummistøvler stående på skolen :)

Tenkte i hovedsak et par skiftesokker i sekken da. På våte dager har jeg bestandig et klasserom fullt av våte føtter i alle fall.

Nei, vi hadde ikke skifteklær med vi eller, vi satt med våte klær, det husker jeg godt.
 
Men du fikk med deg resten? Med trange garderober,ingen tørkerom og søkkvått vær, da blir gjerne ytterklærne ganske vasne innen siste friminutt, og de som ikke ble våte ute, tråkker seg våte i garderoben. Så skiftesokker er uansett noe alle burde ha noen par av :p

Selvfølgelig fikk jeg med meg det. Men quotet slik for å henvise direkte til en av tingene, som var mer utdypende for hva jeg mente med å være skikkelig kledd.

Har aldri hatt behov for skiftetøy her, så lenge han har brukt innesko.

Men nå begynner han i femte og hater å gå i regnbukse fordi det visstnok er bevegelseshemmede å løpe i.
 
Ja det var sånt jeg tenkte på. Påkledning har mye å si om de blir våte eller ikke.

Når barna når en viss alder (som regeø 5-6klasse) gidder de ikke bruke skikkelig tøy, ihvertfall min erfaring, regnbukse osv er som regel helt uaktuelt. Da er det jo ikke rart de blir våte.
 
Hvor ofte har ditt/dine barn trengt å bruke skiftetøy på skole/sfo? Ikke votter, utebukse og sånt. Men bukse og genser.
Det skjedde ofte her... det kunne brått være en periode med uhell faktisk, fordi hun var for opptatt av lek og rakk akkurat ikke fram til do, da det kanskje også var opptatt. Eller ved regnvær/snø. Så absolutt lurt å ha ekstra med bukser, sokker og truser.
 
Når barna når en viss alder (som regeø 5-6klasse) gidder de ikke bruke skikkelig tøy, ihvertfall min erfaring, regnbukse osv er som regel helt uaktuelt. Da er det jo ikke rart de blir våte.

Ja vet det jeg mente. Det er liksom vesentlig å være godt kledd.
 
Selvfølgelig fikk jeg med meg det. Men quotet slik for å henvise direkte til en av tingene, som var mer utdypende for hva jeg mente med å være skikkelig kledd.

Har aldri hatt behov for skiftetøy her, så lenge han har brukt innesko.

Men nå begynner han i femte og hater å gå i regnbukse fordi det visstnok er bevegelseshemmede å løpe i.

Er vel uansett lite vits i å bli defensiv for dem det ikke gjelder. Får liksom følelsen av at jeg anklager tørre barn for å være våte.

Jeg mener bare at alle bør ha et par skiftesokker med på skolen bare i tilfelle (liten innsats med mye vinning) og at man bør følge med på ungene sine, fordi det kan hende de blir våte uten at man har vært klar over det. Det er ikke en anklage, det er ment som et godt råd fra en lærer som stadig har våte mellomtrinnselever uten skiftetøy.
 
Tenkte i hovedsak et par skiftesokker i sekken da. På våte dager har jeg bestandig et klasserom fullt av våte føtter i alle fall.

Nei, vi hadde ikke skifteklær med vi eller, vi satt med våte klær, det husker jeg godt.

Bruker de ikke innesko på din skole? For det også var nytt for meg. Vi gikk med skoene vi hadde på[emoji1]
Kan ikke huske at jeg var så mye våt, men så kan jeg ikke huske det regnet så mye som det gjør nå heller[emoji43]En sokk skal jeg nok få plassert i sekken, men i år er vi ferdig med å ha innerst til ytterst skift i hyllen tror jeg [emoji4]
 
Bruker de ikke innesko på din skole? For det også var nytt for meg. Vi gikk med skoene vi hadde på[emoji1]
Kan ikke huske at jeg var så mye våt, men så kan jeg ikke huske det regnet så mye som det gjør nå heller[emoji43]En sokk skal jeg nok få plassert i sekken, men i år er vi ferdig med å ha innerst til ytterst skift i hyllen tror jeg [emoji4]

Ikke meg du quotet men svarer alikevel, på skolen her er det "påbudt" med innesko, pga brannsikkerhet (alle kjapt ut ved brann og da er det praktisk med sko) men jo lenger opp man kommer i klassene desto dårligere blir de på å bruke de, de blir ofte kastet/sparket bortover i gangen, brukt ute eller forsvunnet. Så selv om de skal ha innesko så er det desverre sjeldent de har det. Ser det tydelig på brannøvelsene, hadde en i februar, da hadde alle 1 klassene på innesko mens i 7 hadde ingen, veldig mange kalde ben den dagen[emoji23]
 
Bruker de ikke innesko på din skole? For det også var nytt for meg. Vi gikk med skoene vi hadde på[emoji1]
Kan ikke huske at jeg var så mye våt, men så kan jeg ikke huske det regnet så mye som det gjør nå heller[emoji43]En sokk skal jeg nok få plassert i sekken, men i år er vi ferdig med å ha innerst til ytterst skift i hyllen tror jeg [emoji4]

Vinter er jo ikke vinter mer, bare en evig syklus av snø, slaps, is og pån igjen...
er som regel bare et par stk som bruker innesko. :p
 
Er vel uansett lite vits i å bli defensiv for dem det ikke gjelder. Får liksom følelsen av at jeg anklager tørre barn for å være våte.

Jeg mener bare at alle bør ha et par skiftesokker med på skolen bare i tilfelle (liten innsats med mye vinning) og at man bør følge med på ungene sine, fordi det kan hende de blir våte uten at man har vært klar over det. Det er ikke en anklage, det er ment som et godt råd fra en lærer som stadig har våte mellomtrinnselever uten skiftetøy.

? Vet ikke helt hva du mener her.

Jeg har hatt sokkeskift i sekken, men han har aldri hatt bruk for. Så lenge han er kledd for været så blir han ikke våt. Stusset over hvor mye klær alle har med på skolen (diskusjon på klasse-fbgruppe om klær sommer borte). Det er ikke beregnet plass til noe annet enn yttertøy i gangen her. Da jeg gikk på skolen hadde vi bare det vi kom og gikk i og evt et votteskift. Samme skolen, samme knaggene i gangen enda [emoji12] på sfo i første klasse insisterte de på å ha skift liggende, men det ble aldri brukt. Så spurte derfor om skiftetøy ble brukt, hvis de er kledd etter været. Og min blir jo også våt når han ikke vil bruke regnbukse lenger. Men når han er kledd riktig så har vi ikke hatt bruk. Vet flere lærere fortviler over at barn enten ikke har med godt nok med klær eller nekter å kle det på seg.
 
Men dere som har eldre barn, jeg må bare si at mellomtrinnselever blir mye våte de også. :p I alle fall her som det er vått. Mange av dem er fæle til å kle seg dårlig om vinteren, for det er jo ikke kult å kle seg skikkelig. Så labber de rundt i våte sokker og har ikke noe å skifte i på skolen. Og på steder hvor man ikke bruker sko innendørs, kan det være lurt å ha med rene sokker i tilfelle man merker at man har fått veldig sure sokker.

Generelt fint å følge med på selv de eldre elevene her altså. :p
Følger med jeg , i 5 klassw ble han våt på uteskole kun og der har han alltid ekstra sokker med
 
Min kler seg heldigbis etter været fortsatt så skallklær når det regner, vinterbukse på vinteren osv
 
? Vet ikke helt hva du mener her.

Jeg har hatt sokkeskift i sekken, men han har aldri hatt bruk for. Så lenge han er kledd for været så blir han ikke våt. Stusset over hvor mye klær alle har med på skolen (diskusjon på klasse-fbgruppe om klær sommer borte). Det er ikke beregnet plass til noe annet enn yttertøy i gangen her. Da jeg gikk på skolen hadde vi bare det vi kom og gikk i og evt et votteskift. Samme skolen, samme knaggene i gangen enda [emoji12] på sfo i første klasse insisterte de på å ha skift liggende, men det ble aldri brukt. Så spurte derfor om skiftetøy ble brukt, hvis de er kledd etter været. Og min blir jo også våt når han ikke vil bruke regnbukse lenger. Men når han er kledd riktig så har vi ikke hatt bruk. Vet flere lærere fortviler over at barn enten ikke har med godt nok med klær eller nekter å kle det på seg.

Følte bare at vi forvillet oss litt inn på en diskusjon hvor jeg sa at unger blir våte og klær og skifte er greit, mens du insisterte på at din ikke ble våt, at du følte jeg anklaget deg mens jeg syns du virket defensiv. Lite fruktbart uansett. Men ja, da eldste gikk i andre hadde hun behov for skifteklær uten å ha kledd seg dårlig; fordi gris og ulike typer uhell kan skje innendørs også. :) og jeg tenker det er bedre at det ligger litt skifyetøy som ikke blir brukt, enn at det plutselig ikke er noe den ene gangen de trenger det. :)
 
Og da har de hatt gode regnklær og støvler på?
Ja. Har godt tøy og støvler. MEN ikke bare regner det veldig mye her. Det er også en liten bekk de kan leke i der. Er ikke fan av den dumme bekken. Men alle barna elsker den bekken. Så fort gjort da å bli veldig våte.

Forandrer seg i 3. For da er ikke bekken der lengre.
 
Skiftepose er en ting, men et par tørre sokker i sekken tenker jeg må være innenfor :p
Vår 11 åring har ett sokkepar i sekken alltid. Tar ikke særlig plass og er ikke ekstra tungt liksom [emoji299]
 
Vel det høres ut spm du ikke tror man følger med de større barna ;)

Nei, jeg bare vet at de større barna også kan bli våte nettopp fordi de ikke kler seg, og fordrene vet kanskje ikke om det fordi de kler seg selv om morgenen og er alene når de kommer hjem, kanskje forteller de ikke at de var våte fordi de vet det er deres egen skyld og foreldrene da hadde fulgt mer opp og tvunget dem til å kle seg ukult, eller kanskje vet ungene at foreldrene ikke har råd til nytt tøy, eller foreldrene ikke vet at klærne ikke holder ungene tørre fordi de er slitte, ikke gode nok eller hva. Kan være mange årsaker, uten at det er noen som gjør noe galt. Ergo kan det være lurt å holde et øye med selv de eldre barna, selv om man ikke hører noe om at de er våte, fordi ungene kanskje ikke sier i fra og skolen ikke har mulighet til å ta det med hver enkelt.
 
Last edited:
Back
Topp