Skolebarn og omgangssyke

Her går vi og for 48 timer etter oppkast eller diaré og jeg blir forbannet på alle som ikke gidder å følge det. :mad: Er det koe jeg virkelig hater er det omgangsyke både fordi det er vemmelig, men det fører med seg så sykt mye ekstraarbeid.
Dersom alle hadde fulgt samme spillereglene ville sykefravær generelt gått ned.
Og litt bedre håndhygiene i barnehagen og på skolen hadde heller ikke skadet. :p
 
Her går vi og for 48 timer etter oppkast eller diaré og jeg blir forbannet på alle som ikke gidder å følge det. :mad: Er det koe jeg virkelig hater er det omgangsyke både fordi det er vemmelig, men det fører med seg så sykt mye ekstraarbeid.
Dersom alle hadde fulgt samme spillereglene ville sykefravær generelt gått ned.
Og litt bedre håndhygiene i barnehagen og på skolen hadde heller ikke skadet. :p
Skolen her regøer på 24 t , det følger de fleste
 
Vi følger 48 timer både i bhg og skole.
Jeg holder meg også hjemme i 48 timer, eller så tett opptil som mulig
Jobber i bhg selv.
 
Her er regelen 24 timer på skolen.
 
48 timer er regelen i bhg og på jobben.. Så.. Ville holdt samme karantenetid på skoleungen.
 
Skolen her regøer på 24 t , det følger de fleste
Problemet er at du kan fortsatt få tilbakefall ettersom du reelt ikke er kvitt viruset og du er fortsatt smittsom. :(
 
Det er mest smittsomt mens man har symptomer. Så fort man slutter å kaste opp så avtar smittefaren drastisk. Etter 24 timer er smittefaren svært lav, nærmest null. Men det er etter 48 timer helt til null smittefare ja. Men veldig mange barnehager, skoler og SFO har 24 timer da det er bra nok.
 
Det er mest smittsomt mens man har symptomer. Så fort man slutter å kaste opp så avtar smittefaren drastisk. Etter 24 timer er smittefaren svært lav, nærmest null. Men det er etter 48 timer helt til null smittefare ja. Men veldig mange barnehager, skoler og SFO har 24 timer da det er bra nok.
Vi ble ikke kvitt det i bhg der ungene gikk vinteren for 2 år siden før foreldre begynte å overholde 48 timers regelen... Bare vi som gjorde det, enda fikk våre unger det en gang i mnd fra desember til mars... Da var jeg rimelig muggen, og ba styreren skjerpe inn regelen. (ny styrer da fra januar, og hun ble overrasket over at det hadde vært 24 timer..) Jeg oppdaget nemlig barn i bhg som hadde kastet opp på samme tid som yngste her, som vi da holdt hjemme (jeg hentet eldste i bhg som da var frisk)
Etter det har det knapt vært omgangssyken i bhg..

Så jeg er helt sikker på at 48 timer er mye bedre enn 24.
 
Vi ble ikke kvitt det i bhg der ungene gikk vinteren for 2 år siden før foreldre begynte å overholde 48 timers regelen... Bare vi som gjorde det, enda fikk våre unger det en gang i mnd fra desember til mars... Da var jeg rimelig muggen, og ba styreren skjerpe inn regelen. (ny styrer da fra januar, og hun ble overrasket over at det hadde vært 24 timer..) Jeg oppdaget nemlig barn i bhg som hadde kastet opp på samme tid som yngste her, som vi da holdt hjemme (jeg hentet eldste i bhg som da var frisk)
Etter det har det knapt vært omgangssyken i bhg..

Så jeg er helt sikker på at 48 timer er mye bedre enn 24.
Smittevernet kom inn i en bhg jeg kjenner noen jobber fordi de aldri ble kvitt det og satte igang tiltak på hygiene, renhold og satte grensen til 48 timer. Men vanligvis skal det holde med 24 sa de. Der jeg jobbet før så var vi ekstra strenge på det i perioder der vi så mange ble smittet. Problemet jeg har erfart er at foreldre mener de bare har spist noe el fordi de bare har kastet opp et par ganger og er i fin form. Ikke alle som blir veldig dårlig av omgangssyken og det kommer også an på hva slags virus det er.
 
De fleste skoler sier 24 timer, men vi (min kollega og jeg) har anbefalt 48 timer i 1-3.klasse. De er nemlig ikke så himla god på hygiene...


Det verste er de foreldrene som sender ungen på skolen når de klager på vondt i mage og kvalme om morgenen, og de ikke spiser eller drikker om morgenen. Spesielt når man vet det går omgangssyke på trinnet. Da bør varsellampene på. Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har måttet tørke oppkast på skolen fordi foreldrene sender syke barn på skolen...
"Nei, jeg kan ikke være borte fra jobb, dette får være noen andres problem"...
 
Back
Topp