Skolebarn og omgangssyke

Sofie.

Forumet er livet
Var på foreldremøte i går og spurte da lærerne om restriksjonene ved omgangssyken.
Der sa de at barna kunne komme på skolen 1 døgn etter oppkast/diare, noe jeg synes høres veldig lite ut med tanke på smitte og evig runddans med dette.

Jeg vet av erfaring at min gutt må være hjemme i 2 døgn (minst) før skole. 1 døgn på å komme seg og 1 døgn for å få igang matlysten igjen.
Sendte nettopp mail til læreren om dette og la ved link om hva folkehelseinstituttet anbefaler. Ja, vet at det er bare en anbefaling, men synes ikke noe om denne sykdommen og ser helst at foreldre holder sine søte små hjemme til man er sikker på at de ikke er smittefarlig.
Min helse sier at jeg ikke bør bli utsatt for smitte men blir jeg smittet så må jeg bare igjennom det. Men ønsker ikke å ha den driten i hus hver uke i flere uker ;)

Hva mener du???
 
Jeg holder barna hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diaré. Læreren får mene hva hen vil om det, men det pleier å gå greit. Har ikke hørt noe annet enn at de helst vil ha elevene tilbake så snart de er friske. Virker ikke som at smitterisiko er like viktig i skole som i barnehage.
 
Det er forskjell på skole og barnehage mener jeg. På skolen sutter de ikke på hverandre, leker og deler spytt i like storgrad som i barnehagen.
Min regel er så fort barne er friskt nok til å ta til seg næring igjen så er man klar for skole :)

Mener du at voksene bør holde seg hjemme i 48 timer etter oppkast også? Vil ikke det bety unormalt stort fravær?
 
Var på foreldremøte i går og spurte da lærerne om restriksjonene ved omgangssyken.
Der sa de at barna kunne komme på skolen 1 døgn etter oppkast/diare, noe jeg synes høres veldig lite ut med tanke på smitte og evig runddans med dette.

Jeg vet av erfaring at min gutt må være hjemme i 2 døgn (minst) før skole. 1 døgn på å komme seg og 1 døgn for å få igang matlysten igjen.
Sendte nettopp mail til læreren om dette og la ved link om hva folkehelseinstituttet anbefaler. Ja, vet at det er bare en anbefaling, men synes ikke noe om denne sykdommen og ser helst at foreldre holder sine søte små hjemme til man er sikker på at de ikke er smittefarlig.
Min helse sier at jeg ikke bør bli utsatt for smitte men blir jeg smittet så må jeg bare igjennom det. Men ønsker ikke å ha den driten i hus hver uke i flere uker ;)

Hva mener du???
Er enig med deg. Og er forøvrig i samme situasjon som deg. Om folk hadde holdt ungene sine hjemme lenge nok hadde ferre blitt smittet.
 
Jeg har aldri tenkt over det egentlig, men så har jeg aldri hvert borti 48 timers regel i barnehage eller skole. Vi har heller aldri hørt at det har hvert noe problem i barnehagen (når eldste gikk der) eller nå på skolen at det blir gående mange runder med omgangssyke. Men dette fikk meg til å tenke på at jeg må huske å spørre den nye barnehagen om hva slags regel det er der.
 
Her er det tilbake på skolen når de er friske.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her har ikke skolen kommet med noe informasjon. Men vi er borte 48 timer. Voksne som barn.
 
Barn som voksen holdes hjemme 48 timer etter siste utbrudd.. Har virkelig ikke lyst å smitte noen. Så æ blir sååååå irritert når noen sender ungen på skolen dagen etter at de har kasta opp i gangen. Og hvorfor jeg holder meg selv unna jobb i 48 timer etter, er for å spare andre for muligheten til å bli smittet.. Har en mage sykdom som gjør at når jeg blir syk så varer det lenge og det er absolutt ikke noe jeg ser lett på.
 
Det er forskjell på skole og barnehage mener jeg. På skolen sutter de ikke på hverandre, leker og deler spytt i like storgrad som i barnehagen.
Min regel er så fort barne er friskt nok til å ta til seg næring igjen så er man klar for skole :)

Mener du at voksene bør holde seg hjemme i 48 timer etter oppkast også? Vil ikke det bety unormalt stort fravær?
Ja, voksne burde også holde seg hjemme i 48 timer. Fraværet blir enda større hvis man ikke overholder restriksjonen! Jeg som er utdannet hjelpepleier fikk iallefall streng beskjed om å holde meg hjemme i 48 timer ved omgangssyke da jeg jobbet på sykehuset.
I værste fall kan man smitte noen som absolutt ikke burde bli smittet og ting blir verre da.
Og jo, på skolen (iallefall småskolen) så sutter de på hverandre og leker/utstyr som sendes rundt fra unge til unge ;) På ungdomsskolen sutter de iallefall på hverandre :p

Men fra spøk til alvor: Det er bedre å få en stopp på omgangssyken raskt, istedetfor å ha en evig runddans med mange dager/uker.
 
Her er jeg både og. Jeg får ikke lov å være borte fra jobb 48 timer etter siste oppkast om formen er bra ved neste arb.dag. Og jeg er sykepleier. Det jeg må være er ekstra nøye på hygiene(men det skal jeg alltid være uansett da..) og lar andre ta matsituasjoner feks. Min søster er lege på sykehus og de har samme regler som jeg har. Barnehage og tidlig barneskole ville jeg nok holdt hjemme 48 timer etterpå, pga lek og hygiene. Men eldre barn? Nei, de får oppføre seg slik som abeidssamfunnet fungerer og reist på skole når formen tilsier at den er bra nok til det.
 
Ja, voksne burde også holde seg hjemme i 48 timer. Fraværet blir enda større hvis man ikke overholder restriksjonen! Jeg som er utdannet hjelpepleier fikk iallefall streng beskjed om å holde meg hjemme i 48 timer ved omgangssyke da jeg jobbet på sykehuset.
I værste fall kan man smitte noen som absolutt ikke burde bli smittet og ting blir verre da.
Og jo, på skolen (iallefall småskolen) så sutter de på hverandre og leker/utstyr som sendes rundt fra unge til unge ;) På ungdomsskolen sutter de iallefall på hverandre :p

Men fra spøk til alvor: Det er bedre å få en stopp på omgangssyken raskt, istedetfor å ha en evig runddans med mange dager/uker.

Jeg hadde fått sparken om jeg holdt meg hjemme frisk i 48 timer, helt greit i helsevesenet, men det er forskjell på yrker.
Og Folkehelseinstituttet anbefaler heller ikke 48 timer ved skole eller jobb om det ikke er i en utbrudd situasjon. Det er forskjell på skole og barnehage, har hatt skolebarn i tre år nå og aldri opplevd utbrudd på skolen. Kun enkelt tilfeller her og der. Derimot går det utbrudd i barnehagen annenhver uke.

Og legg merke til det står skal ikke utføre sitt ORDINÆRE arbeid, det betyr at man kan bli satt til annet arbeid der man ikke har kontakt med pasienter eller mat.

"Kontroll og oppfølging
Personer som har fått påvist norovirus eller hvor det mistenkes norovirus og som arbeider;

i næringsmiddelvirksomhet (inkl. serveringssteder) med direkte eller indirekte kontakt med næringsmidler som skal spises rå eller uten ytterligere oppvarming
som helsepersonell med direkte kontakt (inkl. servering av mat) med pasienter som er særlig utsatt for infeksjonssykdommer eller for hvem infeksjoner vil kunne ha særlig alvorlige konsekvenser f.eks. premature barn, pasienter ved intensivavdeling o.l.
skal ikke utføre sitt ordinære arbeid mens de har symptomer og før 48 timer etter symptomfrihet. Kontrollprøve anses ikke nødvendig.

Personer utenom disse yrkene kan vende tilbake til arbeidet ved symptomfrihet, men i en utbruddssituasjon og hvis de kan utsette andre for smitte bør også de vente 48 timer etter symptomfrihet før de vender tilbake til jobb og skole. Kontrollprøve anses ikke nødvendig.

Barn i førskolealder som er i institusjoner (inkl. barnehager) bør holdes hjemme fra institusjonen 48 timer etter symptomfrihet"
 
Jeg vet at det forskjell i yrker og sånt. Men man bør iallefall ha vært symptomfri 1 døgn før man drar på jobb. Er ikke så morsomt å få høre av andre at de hadde kastet opp hele kvelden dagen før.
De i helsevesenet bør også tenke over hvem de omgåes med hvis de har vært syke. F.eks en kreftrammet eldre person som har nedsatt immunforsvar,som må ha hjemmesykepleier bør unngå å få overbringet smitte fra den som pleier. Men selvfølgelig er det lett å sitte bak tastene og skrive det enn å overholde det 100% :)
For er det en plass med dårlig bemanning og lite tid så er det blant helsepersonell. Vet det av erfaring!

Nå er min hverdag sånn at jeg går hjemme pga sykdom som jeg aldri kommer til å bli frisk av, og prøver så godt jeg kan å unngå de verste smittekildene, men med en aktiv unge på skolen og mye basselusker derifra så er det umulig å klare å holde seg unna alt ;) Hilsen ei som er smittet med forkjølelse :p Tipper helgen blir tilbringet fremfor doet siden det tydeligvis går omgangssyken på trinnet til min sønn. *krysser alt for å slippe det, da jeg har andre planer*
 
Det er forskjell på bhgbarn oh skolebarn
De aller fleste skoler har 24 t
 
Jeg vet at det forskjell i yrker og sånt. Men man bør iallefall ha vært symptomfri 1 døgn før man drar på jobb. Er ikke så morsomt å få høre av andre at de hadde kastet opp hele kvelden dagen før.
De i helsevesenet bør også tenke over hvem de omgåes med hvis de har vært syke. F.eks en kreftrammet eldre person som har nedsatt immunforsvar,som må ha hjemmesykepleier bør unngå å få overbringet smitte fra den som pleier. Men selvfølgelig er det lett å sitte bak tastene og skrive det enn å overholde det 100% :)
For er det en plass med dårlig bemanning og lite tid så er det blant helsepersonell. Vet det av erfaring!

Nå er min hverdag sånn at jeg går hjemme pga sykdom som jeg aldri kommer til å bli frisk av, og prøver så godt jeg kan å unngå de verste smittekildene, men med en aktiv unge på skolen og mye basselusker derifra så er det umulig å klare å holde seg unna alt ;) Hilsen ei som er smittet med forkjølelse :p Tipper helgen blir tilbringet fremfor doet siden det tydeligvis går omgangssyken på trinnet til min sønn. *krysser alt for å slippe det, da jeg har andre planer*

Jeg også tåler ikke å bli syk med omgangsyke, har lavt immunforsvar å blir veldig syk av når andre kun får en lett snørrete nese. Så helt enig at man skal ta hensyn til andre også, men om vi skal kreve at alle som har omgangsyken holder seg hjemme 48 timer etter symptomfri så betyr det at fraværsdagene vil fort opp i 5-7 dager, som igjen krever sykemelding, som igjen øker belastningen på andre, som også gjør at barn går glipp av viktige ting på skolen.
Så når man er frisk, spiser vanlig igjen så kan man ta opp det normale livet. Og det tar lenger tid enn kvelden før hos de fleste. Så må man tenke på at denne sykdommen smitter mest da sykdommen bryter ut :)
 
Kan absolutt ikke sammenligne skole og barnehage i denne sammenheng og mens 48 timer i barnehage er nødvendig vil jeg si det holder med en dag for skolebarn ;) de krabber ikke på gulvet på samme måte, de er ikke like tett på som barnehagebarn er, så jeg syna denne "regelen" er helt innafor ;)
 
Var på foreldremøte i går og spurte da lærerne om restriksjonene ved omgangssyken.
Der sa de at barna kunne komme på skolen 1 døgn etter oppkast/diare, noe jeg synes høres veldig lite ut med tanke på smitte og evig runddans med dette.

Jeg vet av erfaring at min gutt må være hjemme i 2 døgn (minst) før skole. 1 døgn på å komme seg og 1 døgn for å få igang matlysten igjen.
Sendte nettopp mail til læreren om dette og la ved link om hva folkehelseinstituttet anbefaler. Ja, vet at det er bare en anbefaling, men synes ikke noe om denne sykdommen og ser helst at foreldre holder sine søte små hjemme til man er sikker på at de ikke er smittefarlig.
Min helse sier at jeg ikke bør bli utsatt for smitte men blir jeg smittet så må jeg bare igjennom det. Men ønsker ikke å ha den driten i hus hver uke i flere uker ;)

Hva mener du???
Eg holder min datter hjemme til hun er frisk igjen pga vi har mulighet til det :) Eg forstår at ikke alle har mulighet til å ta så mye fri om deres barn blir ofte smitta eller blir lett Smitta. Naboen vår har jo omgang syken hele tide, de har 3 barn da. 2 i barnehagen og en på skolen. Vi har egentlig bare hatt det en gang på 7 år :p
 
Eg holder min datter hjemme til hun er frisk igjen pga vi har mulighet til det :) Eg forstår at ikke alle har mulighet til å ta så mye fri om deres barn blir ofte smitta eller blir lett Smitta. Naboen vår har jo omgang syken hele tide, de har 3 barn da. 2 i barnehagen og en på skolen. Vi har egentlig bare hatt det en gang på 7 år :p
Jeg holder også hjemme så lenge vi kan. Jeg er hjemmeværende så jeg har mulighet til det. Men selvfølgelig så må han prøve seg på skolen før jeg sier at det er greit å komme hjem. Men kunne aldri falt meg inn å sende han på skolen hvis han hadde kastet opp dagen før.
 
48 timer på de to som går i skolen og hun som går i bhg. Syns det er veldig rart at det skal være så stor forskjell fra bhg til skole, for de sitter no faktisk sammen i ett klasserom også. Jeg er også på den 48 timers regelen på meg selv og mannen, jeg jobber innen kjøkken og mat da så det er en selvfølge
 
Back
Topp