Skolebarn og matte

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Har i dag hvert på utviklingssamtale på skolen og frøkna sliter med tallforståelse. Vi ser og nå at hun sliter med pluss og minus uten at det tidligere har virket som et problem. Hun kan heller ikke klokka skikkelig som også nok kommer av at hun sliter med tallene.

Hun kan ha slitt med pluss og minus hele tiden, uten at vi har reagert på det da hun tidligere har slitt med konsentrasjon.

Noen som har hvert borti dette og har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe henne? Lærer skulle ta henne med ut i mindre grupper og alene for å jobbe med dette. Men tiden gikk fra oss og jeg fikk ikke noen tips til hvordan jeg kan bidra. Tenkte jeg skulle ta en samtale med lærer å høre hva jeg kan gjøre altså. Hun går forresten i 3 klasse.
 
Vær bevisst, tell sammen, knytt sammen mengde og tall (eks ved å dekke bordet, fire tallerkner, glass, etc).
Lag regnestykker med klosser (eks lego), slik at det blir konkret for henne. Jeg har fire klosser, du tar to, hvor mange har jeg igjen da? Kan gjerne både bruke klossene og skrive ned tallene, og evt tegne klossene sammen med tallene slik at hun får en strategi til å hjelpe seg.
Ha både analog og digital klokke fremme, slik at hun etterhvert kan se sammenheng. La henne ha sitt eget armbåndsur, og pass på at hun bruker det.

Ellers ville jeg spurt læreren som kjenner barnets utvikling og måter å lære på :) evt om det finnes spesialpedagoger på skolen, de har ofte tips og triks som vi andre ikke tenker over.
 
Vær bevisst, tell sammen, knytt sammen mengde og tall (eks ved å dekke bordet, fire tallerkner, glass, etc).
Lag regnestykker med klosser (eks lego), slik at det blir konkret for henne. Jeg har fire klosser, du tar to, hvor mange har jeg igjen da? Kan gjerne både bruke klossene og skrive ned tallene, og evt tegne klossene sammen med tallene slik at hun får en strategi til å hjelpe seg.
Ha både analog og digital klokke fremme, slik at hun etterhvert kan se sammenheng. La henne ha sitt eget armbåndsur, og pass på at hun bruker det.

Ellers ville jeg spurt læreren som kjenner barnets utvikling og måter å lære på :) evt om det finnes spesialpedagoger på skolen, de har ofte tips og triks som vi andre ikke tenker over.

Tusen takk for svar :) vi teller masse og har gjort det siden hu var lita. Men kan prøve å flette mere regning inn i hverdagen. Klokka sjekker hun for meg flere ganger om dagen og hun prøver seg på hva klokka er hver gang hun ser en klokke. Så hun virker veldig motivert der heldigvis :) hun har armbåndsur men det går 2 min før det plutselig ikke er på armen lenger...

Skal snakke med lærer slik at vi kan jobbe mest mulig likt, og forhåpentligvis på en måte som kan hjelpe frøkna. Merker at mye blir vanskelig og skjønner at de tingene jeg har tenkt er latskap og at hun ikke gidder faktisk er et problem for henne.
 
Selve opplæringen kan i seg selv skape vansker med å lære matematikk for en del elever. Noen får vansker fordi de ikke forstår sammenhengen mellom den formelle skolematematikken og den matematikken de benytter i dagliglivet. En pedagogikk som ensidig vektlegger pugg og drill framfor oppøving av innsikt og forståelse gir et dårlig kunnskapsgrunnlag som plattform for læring av mer matematikk på høyere nivå. En forståelse av matematiske prinsipper og begreper oppnås med bruk av konkrete hjelpemidler, men dersom elevene må kvitte seg med bruken av slike hjelpemidler for tidlig, kan dette fører til vansker med forståelsen.

Det motsatte er også tilfelle. Å legge for mye vekt på innsikt og for lite på oppøving av ferdigheter i å regne, vil resultere i usikker kunnskap. Elevene får problemer med å tilegne seg kunnskap på det abstrakte nivå dersom opplæringen ikke vektlegger å overføre kunnskapen fra arbeid med konkrete hjelpemidler til arbeid med tall og tegn på det teoretiske plan.


Råd om opplæring
Hjelp elevene til å forstå de grunnleggende begreper som tallforståelsen bygger på, som mengdebegreper (alle, mange, få,….) rekkefølgebegreper (først, sist, foran, bak….), relasjonsbegreper (lang, kort, stor, liten, høy, lav….) og formbegreper (sirkel, kvadrat, rektangel…). Etter hvert som elevene beveger seg oppover i klassene bør de få øving i de nye og spesialiserte begrepene som kommer.

Elevene bør så langt som mulig få ta utgangspunkt i dagligdagse og kjente situasjoner når de løser matematikkproblemer, og få hjelp til å knytte opplæringen til begreper og situasjoner som de gjenkjenner.

Opplæringen i nye temaer bør ta utgangspunkt i konkrete hjelpemidler. Elevene må få hjelp til å se og manipulere med konkrete hjelpemidler når de arbeider med matematiske begreper og prinsipper. Konkretene kan være for eksempel klosser, pinner, målebånd, vekt, papir, litermål og etter hvert mer avanserte objekter. Elevene skal etter hvert kvitte seg med disse hjelpemidlene og kan deretter gå videre til å bruke bilder, tegninger og figurer som hjelpemidler, inntil de er klare til å arbeide med mer abstrakte begreper som tall, tegn og matematiske uttrykk uten bruk av hjelpemidler.

Elevene bør få anledning til å bruke språket aktivt, samtidig som de arbeider med matematikk. De må oppmuntres til å snakke med seg selv og andre mens de løser matematikkoppgaver og få hjelp til å diskutere løsninger på oppgavene med medelever og med voksne. Aktiv språkbruk bedrer lære- og tenkeevnen og hjelper elevene til å konsentrere seg bedre.

Det er bra å lære multiplikasjonstabeller, regneregler og formler utenat. Elevene bør også etter hvert beherske hoderegning hvor svaret ligger mellom 0 og 20 på en sikker måte. Dette effektiviserer arbeidsprosessen og frigjør konsentrasjon som kan brukes til mer læring. Ikke alle elever er i stand til å lære mye utenat, men de fleste bør likevel øve og lære så mye utenat som de er i stand til.

Det er bedre å arbeide grundig med få oppgaver enn overfladisk med mange ferdig oppstilte regneoppgaver. Elevene bør ta seg god tid til å vurdere ulike løsningsforslag på hver oppgave, diskutere med andre og vurdere sannsynligheten på svaret til slutt.

https://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=65361
 
Back
Topp