Skole og utdanning.

Gullfisk91

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Oktoberskatter 2014
Er det noen som har erfaring med å ta utdannelse mens dere har små barn?
Får man noe støtte fra lånekassen eller nav ? Har jobb hvor jeg tjener rundt 200 000 i året men da jobber jeg morgen, kvelder, helger, noe jeg tror vil være vanskelig om jeg skal fokusere på studier.

Er bare 22 år med barn nr 2 på vei, uten utdanning og med ikke så godt betalt jobb. Har huslån og bil så er avhengig av penger. En utdanning ser UMULiG ut i mine øyne men drømmer jo om å få meg en :/

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Man får jo studielån/stipend og evt ekstra for å ha barn, det siste er behovsprøvd.
Jeg har Lillebror hjemme på dagtid nå, får kontantstøtte og jobber ca 2 senvakter i uken. Studerer på deltid (ca 50%)!
Fra høsten av vurderer jeg fulltidsstudier. Da blir det Bhg på minste noen dager i uken. Bør nok jobbe litt også, men studiene bør få mest fokus synes jeg :)

Surfer mobilt!

Det er som hun over sier. Jeg er selv snart 22, har en sønn og prøver på en til. Studerer på mitt første år på universitet og jobber ikke ved siden av. Jeg får fullt lån og stipend for sønnen min som da er behovsprøvd etter samboers inntekt. Du finner mye info på lånekassen sine sider, eller ved å sende dem en mail eller ringe.

Håper det ordner seg for deg og at du får muligheten til å ta den utdannelsen du ønsker ! :)

Hei:) hvis det er noe du virkelig vil, så får du det til. Jeg har tatt all min utdannelse som mor. Det tar bare litt lenger tid. Vi fikk lån og stipend hos lånekassen. Ikke noe du blir rik av, men gikk greit. Vi jobbet begge litt ved siden av.

Jeg studerte i fjor, ned full jobb og to barn (5 og 7) Dette gjorde jeg via nettstudier og jobbet kun hjemme i fra, på kvelder når barna var i seng og noen timer i helgene. Fungerte veldig fint for meg. Leverte innsendingsoppgaver, hvor jeg fikk karakter og tilbakemeldinger fra "læreren" min :-) Kan det bære en mulighet?

Hei!
Jeg går nå på skole for 4 år på rad med små barn:) var aleine de 2 første årene og hatt samboer de 2 siste. Og det går helt fint om man er innstilt på det. Er bare det siste året jeg har jobbet ved siden av studier, men det går ganske greit. Fikk 9300 i lån/stipend de første 3 årene for jeg ble regnet som enslig forsørger. Nå får jeg 8000 siden jeg er gift. Jobber ca 50/60% og studerer fulltid. Det kommer veldig an på hva du ønsker å studere om hvor mye du vil klare å jobbe.

Da jeg begynte igjen på skolen var minste 1 år og største 2,5 år. Nå er de 4.5 og 6 år:)
Du klarer det om du vil:D Lykke til!

Jeg studerer nå med to barn på 1 og 4 år. Ikke noe problem, jobber ved siden av også. Jeg får ikke fullt studielån pga for god økonomi og formue hos meg og mannen. Lånekassen regner også på lønna til mannen min siden vi er gift. Kan søke forsørgerbidrag fra Lånekassen, men det er behovsprøvd etter inntekt og formue.

Jeg vil ikke anbefale å både studere og jobbe. Selv om det til sammen blir 100% så er det mer slitsomt å ha to ting å forholde seg til enn bare en. Hadde gått for fulltidsstudie, som Lånekassen gir stønad for. Og sjekk litt hvor mange obligatoriske forelesninger det er vs selvstudium, og ikke minst om det er mye arbeid i grupper (det kan være krevende). Noen studenter føler de har mer tid med barna enn de som jobber 8 timer om dagen, fordi skoledagen er kort og de kan selv velge når de leser.

Tok selv 3år på høgskolen fra mini var 1år. Gikk heltid. Fikk fult lån og stipend + forsørgerstipend. Men var alenemor og fikk derfor overgangsstønad og penger til skole osv, noe som selvfølgelig lettet for meg med tanke på penger. Men var helt avgjørende for min egen del å ta denne utdannelsen, så angrer absolutt ikke, selv om det var tøft til tider. Jobbet litt helger ved siden, både for litt ekstra penger og får å få en fot innenfor yrket før jeg var ferdig.

jeg tok generell studiekompetanse da minsten var baby, dvs fra 2009- 2012 og jeg hadde og en til da, ungene var 3 mnd og 5 år da jeg starta og jeg fikk både fra lånekassa og overgangsstønad :)

Takk for gode råd men føler jeg ikke har råd til å studere :( ønsker jo tid sammen med barna selvom jeg studerer og føler at med en jobb vil både sambo og barn ha veldig mye tid uten mamma tilstede :/ ønsker å ta lærerutdanning og har sett at man kan ta det via Internettstudier, men lurer på om det er såå lurt, lærer føler jeg at man må gjøre for å lære, ikke lese seg til :/

Har du ikkje råd til studier nå, så må du vente til du har råd, det er slik for alle det :)

Jaa. Men huff, hadde ønska meg en utdanning innen jeg ble 30 men må kanskje nedbetale litt på huset og vente til ungene er større først :/

Da jeg begynte å studere var både jeg og sambo arbeidsledig (hans arbeidsplass hadde nettopp brent ned), vi hadde verken bil eller lappen, leide hus, og vi hadde et barn på ett år. Jeg gikk på sosialhjelp og sambo fikk aap.
Jeg begynte å studerer samlingsbasert, reiser på tre samlinger i halvåret til Bodø, har praksis hjemme, og resten av året er det oppgaver og nettseminarer osv.

Jeg har ikke arbeidet noe særlig ved siden av, for meg hadde det ikke funket så godt, men mange andre i klassen min har jobbet fullt ved siden av studiene (i hovedsak mennene, selv om alle har barn).

Jeg har ikke fått noe mer støtte enn fra lånekassen, jeg får ca 9000 i mnd i lån og stipend. Hvis du er enslig mor eller på omskolering evt. kan du jo ha krav på mer (fra NAV?) det vet jeg egentlig lite om.

I mai er jeg ferdig utdannet, i mellomtiden har vi kjøpt hus, fått oss lappen og bil, generelt kommet oss opp og fram føler vi.

Jeg er ferdig med mitt 4år som student til våren. Jeg begynnte da sønnen min var 2,5, nå når jeg er ferdig er han strax skolegutt! Har gått vedlig greit synes jeg, til tider litt tungt, særlig i praksisperiodene, men ellers har det gått over all forventning! Jeg har vært 100% alene med sønnen min hele tiden, så arbeidet utenom skolen har blitt gjort etter leggetid eller på fridager hvor han har vært i bhg. Blir flink å utnytte den tiden en har :)

Studerer fulltid med to barn på 1 1/2 og 5 år. Jobber også ca40/50 % ved siden av. Da på kveld/natt og helg. Synes det går helt fint. Er litt slitsomt de periodene det er mye som skjer på skolen, samtidig som det er mye jobbing.
Før jobbet jeg ikke ved siden av studiene, og da hadde jeg mye fritid og mye tid med barna. Nå blir det såklart litt mindre tid, men har mye bedre råd etter at jeg begynte å jobbe. Får fullt lån/stipend fra Lånekassen, dette er på 7000 kr. Får ikke noe ekstra for barna da dette er behovsprøvd opp mot mannens inntekt.

Jeg tar lærerutdannelsen nå (nettbasert), og har ei datter på nesten et år. Jobber fulltid ved siden av. Det er travelt, men høyskolen er veldig støttende, så det går. Men man må ville det, jeg kan bli litt overveldet noen ganger. Ville ikke anbefalt det hvis du ikke er klar for å ta i et tak.

Jaa. Men huff, hadde ønska meg en utdanning innen jeg ble 30 men må kanskje nedbetale litt på huset og vente til ungene er større først :/

Du har jo kjøpt hus og fått barn veldig ung, så da er det naturlig at studiene kommer på vent. Det vanlige er jo å gjøre det andre veien, altså først studere, så kjøpe hus og få barn. Men det er jo ikke alltid så lett å planlegge.
Det er mulig å studere, men da må du være forberedt på å bruke mye tid på det og leve på trangt budsjett. Du har i utgangspunktet en ganske lav årsinntekt da, så det vil jo ikke bli så stor overgang for deg.
Da jeg var student hadde jeg 90 000 i studielån + ca 120 000 som jeg tjente deltid i året, så det blir jo ca det samme som du har idag.
Da jobbet jeg seks dager i måneden, i tillegg til juleferie, påskeferie og hele sommeren.

Jeg tar lærerutdannelsen nå (nettbasert), og har ei datter på nesten et år. Jobber fulltid ved siden av. Det er travelt, men høyskolen er veldig støttende, så det går. Men man må ville det, jeg kan bli litt overveldet noen ganger. Ville ikke anbefalt det hvis du ikke er klar for å ta i et tak.

Vil du anbefale nettstudiene til lærerutdanninga? Hvor ofte er det samling på skolen?
Selv om drømmen er fulltidsutdanning må jeg nok ty til nettstudiene i steden :)

Fult mulig å få til :) Jeg jobber 80% turnus, studerer 50% og har to små barn. Det er utrolig slitsomt til tider, men man får det til om viljen er der :) Får stipend fra lånekassen :)

Back
Topp